Project: B204GT in een 360
- Frank de Boer
- Nieuw lid
Voor degene die niet weten wat voor blok de b204gt is. Het is een 2 liter met 16 kleppen en een turbo (2.0 16v turbo). Standaard heeft deze motor 200 pk en 290 nm koppel. Deze motor in geleverd in de 740, 940 en 780 rond de jaren 90. Ze zijn hoofdzakelijk alleen geleverd in Itali?. Er zullen er een paar rondrijden meer naar het noorden maar zowiezo niet in Nederland.
Dit is niet zo makkelijk als mijn vorige motorombouw. Dat was namelijk een b230fb (die er nog steeds inligt). Bij die motor hoefde ik alleen het onderblok en cilinderkop over te zetten. Bij deze motor moet ik alles gaan ombouwen. Complete blok met spruitstukken, radiateur, intercooler, slangen, kabelboom, enz enz. Ik ben van plan om er binnen een maand of 3 a 4 mee klaar te zijn. Dit lijkt kort maar heb straks 3 weken vakantie (zoals bij iedereen) en heb dan dus tijd genoeg om veel werk te verrichten.
Ik heb nu een rijdende 780 staan waar die motor inzit. Ik ben van plan om aankomende zaterdag de motor te gaan demonteren. Daarna ga ik alles aan de motor eraf halen. Dus spruitstukken, dynamo, aircopomp, enz. Dit ga ik allemaal goed schoonmaken en alle pakkingen en keeringen vervangen. Ook moet ik nog een compleet bedradingsschema hebben van de 780 en de 360. Wil namelijk ook de kabelboom gaan omleggen. En om geen 2 kabelbomen in mijn auto te leggen (beetje storingsgevoelig) wil ik dus alle verlichting via de nieuwe kabelboom gewoon schakelen. Veel uitzoekwerk dus.
Ik ga van dit project veel foto's maken een verslag hier plaatsen. Zodat iedereen het op de voet kan volgen. Ik ben vandaag nog bij de auto geweest. Heb daar een filmpje gemaakt en foto's gemaakt.
Hier de link naar het filmpje:
En hieronder de foto's van het blok ed.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- VolvoMafia Walter Saris (GAST)
- Nieuw lid
Kleine aanvulling: er rijden inmiddels heel wat Volvo's met de heerlijk B204FT/GT in Nederland, allemaal grijze import. Motor is ook in Belgie geleverd. En naast de eerder genoemde modellen zat ie ook in sommige 960's. De motor is een variant op de wel in NL geleverde "GLT 16 Valve", een B234F. Dus als je echt lol wil beleven, moet je die twee samensmelten tot een B234FT. is meer gedaan, in SE rijden ze rond met 700 pk. En de fabriek heeft het ook gedaan, er is een 780 met een 2.3 16V 250 pk motor
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frank de Boer
- Nieuw lid
Het is inderdaag wel jammer van die 708. Maar de vorige eigenaar heeft het complete interieur en ramen er al uitgehaald. Er er ontstaan op meerdere plekken al wat roest.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Ik ben benieuwd:worship:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Maar wat een gaaf project! In plaats van lullen werk jij het ook echt uit, zoals je vorige project.
Misschien een domme vraag, maar gaat het hier ook om een redblock? Ik neem aan van wel, want ik meen wat rode verf te zien en een motor in de lengte geplaatst verraadt ook al iets.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
Bij mijn weten is de B204GT niet in de 940 en 960 geleverd:
De B204GT is te vinden in de 740 en 780, de B204 FT in de 960.
De 940 is niet met deze motor geleverd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Kun je mij een berichtje sturen als je alles gedemonteerd hebt? Misschien zit er dan nog iets op de auto dat voor mij interessant is.
Ik heb namelijk een 740 T16 en een 780 T16. Uit ervaring weet ik dat dit de lekkerste 4-cilinder Volvo motor is. Volgens Guus is die motor die jij nu aangeschaft heb, de fijnste B204GT waar hij ooit meegereden heeft. Ik heb de auto ook bekeken (als reserve/donorauto), maar ben afgehaakt vanwege de roest- en hagelschade.
Succes met de ombouw. Persoonlijk denk ik dat je de motorkap moet aanpassen, aangezien de 16V-kop groter is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- VolvoMafia Walter Saris (GAST)
- Nieuw lid
wors;60649 schreef : Succes met de ombouw. Persoonlijk denk ik dat je de motorkap moet aanpassen, aangezien de 16V-kop groter is.
Denk dat Siebren hier gelijk heeft. De B200 ligt in de 360 gekanteld waar die motor bij de 200-700 etc rechtop staat. De 8V kop is smaller. Geloof dat het inpassen van de turbo ook problemen geeft.
Maar succes!! Ik zal je topic graag volgen!
[off topic on]
Siebren, kent Hedwig deze 780 al? Met actuele kmstand? Maar niet vertellen dat ie voor de slacht gaat, kan zijn hart denk ik niet verdragen...
[off topic off]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frank de Boer
- Nieuw lid
@ Jeroen: Ik had het verkeerd over in welke modellen deze motor ligt. Ik verwarde de FT met de GT en de 940 met 960. Maar zat toch aardig in de buurt
@ Walter: Ik ga eerst kijken of de motor in de breedte er wel goed inpast. Zonder al te veel aan te passen. Als ik daar iets moet aanpassen is het wat lastiger dan de motorkap aanpassen. En als dat moet dan gaat dat zeker gebeuren. Anders rijd ik gewoon zonder motorkap :humor:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
In de 700/900 ligt het blok ook gekanteld. In de 200 zou het best eens rechtop kunnen staan. De motorruimte van zo'n 200 is enorm. Groter als bij de 700/900 serie.VolvoMafia;60651 schreef : Denk dat Siebren hier gelijk heeft. De B200 ligt in de 360 gekanteld waar die motor bij de 200-700 etc rechtop staat. De 8V kop is smaller. Geloof dat het inpassen van de turbo ook problemen geeft.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.