Diede's 1700 - techniek

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-02-2008 08:52 #701340 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diede's 1700 - techniek
ja, en de carb heeft geen stationairafsluiter, en een maf ongedefinieerd gat rechtstreeks tussen vlotterkamer en de open lucht...
Ik neem hem morgen anders wel even mee, kan je even zelf kijken :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-02-2008 09:29 #701341 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diede's 1700 - techniek
1700 heeft zowieso nooit een stationair afsluiter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-02-2008 12:37 #701349 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diede's 1700 - techniek
stationairsproeier bedoelde ik ook eigenlijk. En ja, die zit er toch echt op, ook volgens de documentatie :) Alleen dus niet op deze bewuste carb :S

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-03-2008 14:36 #701990 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diede's 1700 - techniek
Naar aanleiding van toch wat vragen over de aansluiting op de carburateur die ik van Erik heb gekocht, heb ik op volvo-forum.nl een topic gestart met dit als gevolg:
www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=318975#318975
Wellicht kan iemand die ook contakten in de 400-scene heeft mij helpen aan schematische tekeningen van het brandstofsysteem voor de verschillende carburateurs?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-03-2008 16:14 #701999 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diede's 1700 - techniek
nogmaals over het 'onbekende gat':

Diede,

ik heb de carburateur gezien, en mijn persoonlijke gok is dat het gat afgedicht hoort te zijn met een aluminium prop.

de vlotterkamer ontluchting moet namelijk ook afgesloten kunnen worden (vandaar dat hele circus van die hendels) en als er naast die klep dan nog een gewoon open gat zit, wat is dan het nut van die klep




overigens zit het gat precies op de plek waar bij het oude type de zitting van de ontluchtingsklep in de behuizing gegoten zit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-03-2008 16:22 #702001 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diede's 1700 - techniek
Klopt, dat had je idd gezegd vorige week.

Ik ben gewoon nu ontzettend nieuwsgierig hoe dit nu origineel op de 440 heeft gezeten (vooral dingen als luchtpompje enzo in het hele verhaal, intrigeren mij enorm ;) )

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-03-2008 21:12 #702037 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diede's 1700 - techniek
Zo, in de goede oude traditie van Frans-achtige oplossingen:
Vanavond het loze gat gevuld met een stukje alu buis, met een lijmklem er in geperst.

Daaroverheen een stukje 8mm benzineslang

En vervolgens een korte M8 bout in de slang gedraaid :D

Voordeel van deze oplossing: mocht ik nou straks toch nog zin hebben om iets slims te gaan doen met weet ik voor zooi waarvoor die opening weer open moet, slangetje er af en klaar. Of zelfs (iets meer geweld benodigd) het stukje alu pijp er uit.

Nu maar kijken hoe het zich houdt, binnenkort maar eens op mijn auto schroeven en laten afstellen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-03-2008 20:58 #702742 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diede's 1700 - techniek
Vanavond heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de carburateur van Erik op mijn autootje geschroefd.
Een korte samenvatting:
-Het hierboven genoemde buisje met benzineslang en boutje zit precies op de plek waar de carterontluchting op het luchtfilter ook zit, dus dat boutje slangetje pijpje oplossing stukje heb ik er maar weer tijdelijk uitgesnokt (bleek overigens duidelijk minder vast te zitten dan ik eigenlijk dacht en wilde...)
-Ik ben achter (een deel van) de oorza(a)k(en) van het verbruik gekomen: de dampbelafscheider is zo lek als een mandje, je ziet het gewoon druppen. Aargh....

Nu heb ik nog even zitten nadenken...
Op de carburateur die als aller oorspronkelijk eerste van mijn auto af kwam, zat ook zo'n tweede pijpje dat de vlotterkamer ontluchtte, via een slangetje.
Hoe erg zou het zijn (en wat zouden de gevolgen zijn...) als ik dat gat gewoon open liet?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-03-2008 22:21 #702756 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diede's 1700 - techniek
Okee, nog even een paar plaatjes dan:
http://forum.volvo300club.nl/attachment.php?attachmentid=530&stc=1&d=1205443046
Links onder de bovenkant van de carburateur die ik afgelopen zomer van de auto af heb getrokken, met in het rode cirkeltje het "extra buisje" waar een slang op aangesloten zat die naar the middle of nowhere vlak boven de koppeling ging, oftewel uiteindelijk gewoon op de buitenlucht uitkwam. Dit buisje komt in de vlotterkamer uit. Rechtsboven de bovenkant van de carburateur die vanavond van mijn auto afgekomen is. Zoals je ziet: geen buisje.
Het andere verschil is dat er in de linker een sproeier maatje 38 zit, en in de rechter een sproeier maatje 40.

Het net genoemde buisje is namelijk aanleiding voor mijn vraag over dat gat in de carburateur die ik er net op heb geschroefd, wat er zou gebeuren als ik het open zou laten.

Nog een fotootje:
http://forum.volvo300club.nl/attachment.php?attachmentid=531&stc=1&d=1205443046
Nogmaals: links de carburateur die van de zomer vervangen is door het exemplaar rechts.
Weet iemand toevallig waar het messing stukje dinges voor dient in het rode cirkeltje?
Het staat min of meer los, en steekt net zo los (als in: als je de carburateur op zijn kop houdt dondert het los) in de carburateurdeksel.
Ik kan het niet terugvinden in de onderdelenboeken of andere beschrijvingen, en ik heb het idee dat het of te los zit, of dat er iets mist, of dat het daar eigenlijk helemaal niet hoort en dat ik heb lopen falen toen ik de carb schoonmaakte.

Dan nog een laatste vraagje: Wat zouden de mogelijke consequenties zijn als ik de deksels op de "verkeerde" onderkanten zou zetten? (dus de deksels zou omwisselen?)



Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-03-2008 09:58 #702774 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diede's 1700 - techniek
Vandaag een poging gedaan tot afstellen, hij staat nu op ongeveer 1,2% CO.
Alleen op de terugweg van de garage naar huis merkte ik net dat hij bokt op het moment van openen van de 2e trap. Ontzettend irritant, want even op zijn staart geven wordt op die manier een crime.
Waar kan dat aan liggen? Toch iets te rijk gezet ofzo? Of...???

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD