Stevens Volvo 300 projecten
- V300 register
- Verbannen
Steven340;255280 schreef : Spruitstuk zou ik aan de carb. kant niet vlakken.
Althans, niet met een frees of vijl.
Met korrel 400 of fijner opschuren is meer dan genoeg.
Juist door groeven hier in te trekken heb je kant op vervorming / valse lucht.
Zelf ervaring mee, dit omdat de ondergrond al vlak is.
De carburateur voet heeft een soort profiel die daardoor steviger in de pakking wordt gedrukt.
Wat de volgorde betreft, eerst een dikke pakking (vaak gewapend maar karton van minstens 0,8mm voldoet na mijn idee beter, knip ze vaak zelf en met holpijpjes de gaten.
Daarna de ovale flens er los bovenop weer gevolgd door een dikke pakking.
Daarna in zijn geheel de voorverwarmingsplaat met carburateur.
Tussen de verwarmingsplaat en carb. zit de flens met 2 gaten en aan beide kanten een dunne kartonnen pakking.
De verwarmingsplaat zit met één schroefje onderop vast op de carb.
Het pikkie aan de andere kant centreert hem.
Als je zeker weet dat de carb. echt 100% vlak is, voldoen dunne (0,5mm) pakkingen prima.
Anders wat dikkers (0,8mm - 1mm) er tussen.
Als mijn flens goed blijkt te werken wordt het natuurlijk productie
Maar dat kan ik pas volgend jaar zeggen na de winter om het 100% zeker te weten.
Dan ook verder uit "ontwikkeld" mocht ik nog dingen tegen komen.
Dank je wel!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Het kunstof doet z'n werk uitstekend, reageerd in ieder geval nergens meer op de remmenreiniger.
Toch wonderbaarlijk dat ik nu iets heb wat zichzelf alleen maar verbeterd
Tjonge als dit het toch zou zijn.......
En nog altijd niets te zien wat op smelten lijkt, nou zal hij dat ook niet doen, dat ligt rond de 170 graden, en dat gaat het zeker niet worden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Je zou met een infrarood temperatuur meter eens kunnen kijken, die dingen zijn tegenwoordig geloof ik redelijk betaalbaar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Hebben op het werk zo'n thermometer met laser.
Geen idee of die echt heel geweldig / nauwkeurig zijn.
Infrarood is wel veel mooier, zal eens kijken.
Inlaat valt wel mee, die meette ik op zo'n 100 tot 110 graden als je hem een tijdje stationair laat lopen. Inlaat is van giet aluminium, geen idee wat daar de hitte geleiding van is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Uitlaatspruitstuk zit rond de 200 graden.
Waar alle 4 de poorten bij elkaar komen meet ik 220 graden.
Het inlaatspruitstuk op het heetste punt meette ik 138 graden om precies te zijn.
Het kunstof dat ik gebruik mag maximaal 140 graden continu hebben.
Dus wat dat betreft kan het net.
De carburateurvoet was 75 graden op het heetste punt, zat globaal rondom rond de 70.
Kunstof zelf zit op ongeveer 80 graden maar die laser meet op metaal beter dan op plastic heb ik het idee dus weet niet hoe nauwkeurig dat is.
Zelfs dus nog ietsjes kouder als met de voorverwarmings flens er tussen.
Die kwam rond de 85 graden.
Nu zitten er overal kartonnen pakkingen tussen.
Voor de onderste ga ik nog een gewapende pakking proberen om het kunstof beter te beschermen.
Maar voorlopig laat ik het nog even zitten.
Ben nu bezig een andere auto APK klaar te maken, die kennen jullie nog niet, het is een echt barrel, maar daar doe ik het juist om.
Dat wordt nog vervolgd, maar als die rijdt haal ik deze flens eraf om goed te kunnen zien wat het kunstof doet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Zeker de winter wil ik bekijken wat het doet. Er zit immers geen "voor verwarming" meer tussen.
Ik denk dat die klep in het luchtfilterhuis voldoende is, maar dit moet nog blijken.
Vandaag de carburateur eraf gehaald, puur om alles eens goed te kunnen bekijken, en wat het kunstof precies gedaan heeft.
Motor liep verder nog steeds gewoon goed.
Heb hem wel aan de carburateur laten zitten, enkel de middelste twee boutjes wat strakker aangedraaid, aangezien hij nu mooi de vorm van het profiel van de voet heeft aangenomen kon ik deze weer een heel stuk vaster zetten.
Nergens iets gesmolten, zag er allemaal prima uit.
De afdrukken van de bout uitsparingen van het inlaatspruikstuk zaten er mooi in, door het aantrekken van de middelste twee boutjes stond de flens toch wel enigzins hol. Niet veel, maar voor mijn gevoel wat teveel.
Afijn dat wist ik, en met carburateur en al op de freesbank de onderzijde gevlakt.
Dit doe ik voortaan gelijk bij het monteren van een nieuwe flens.
De onderste pakking die ik had gebruikt (gewoon op maat geknipte papieren pakking) vond het toch wat te heet.
Het papier wordt aardig hard en breekt erg snel.
Maargoed daar gebruik ik voortaan gewapende pakkingen voor.
Gewoon bij dafhobby te krijgen.
Deze er nu tussen gedaan, carburateur vast gezet. Alles aangesloten, gestart en liep opzich wel stationair, maar wel wat laag in toeren.
Heb express niet aan de afstelling gezeten, deze stond immers op een valselucht vrije situatie afgesteld.
Maar gewoon eens wezen rijden, motor was net warm.
Paar kilometer verderop moeten stoppen voor een stoplicht, en liep ineens helemaal zoals het hoort.
Na het vlakken moet het plastic eerst warm worden om zijn vorm te zoeken en zich aan te passen aan de pakking.
Dat doet z'n werk uitstekend :w00t:
Vervolgens nog zo'n 40km gereden, voornamelijk snelweg, en geen problemen ondervonden.
Loopt als een zonnetje.
Denk dat dit de definitieve situatie is, met de juiste pakkingen.
Vooral de onderste (gewapende pakking) is wat beter geschikt tegen hogere temperaturen.
Is immers hetzelfde materiaal als de spruitstukpakking.
Morgen nog eens de moeren controleren, die zullen dan nog wel wat strakker kunnen, en dan voorlopig blijven rijden.
En testen.
Maar dit gaat zeker wat worden.
Aankomend weekend dit ook op een andere auto proberen met een B14.4S met 105 carb. Deze heeft namelijk ook constant valse lucht problemen.
In het verleden al erg veel op geprobeerd zoals ik het toen altijd deed, met een gevlakte carb. enz... en ook deze heeft nu toch weer problemen.
Betreft niet m'n eigen auto b.t.w.
Het spruitstuk heb ik al verwisseld met eentje zonder EGR klep.
Aangezien ik daar totaal geen vertrouwen in heb.
De aansluiting op de carb. afgedopt.
Wilde dit eerst nog verder op m'n eigen auto testen voordat ik hiermee verder ga, maar met deze is er bijna niet mee te rijden nu.
Denk dat het voornamelijk ligt aan de harde plastic (bakkeliete) flensen, deze kunnen niet vervormen maar blijven altijd hard.
Dus voorruit, geef hem geen garantie, het zit immers nog in de testfase.
Maargoed, heb het al eerder toen voor hem proberen op te lossen.
Ben hier best enthousiast over yeehaa!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik weet niet of de club een mogelijkheid heeft om een life-time erelidmaatschap te vergeven, maar dit vind ik absoluut fenomenaal!!!
:worship::worship::worship:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Mooi voorlopig resultaat!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.