show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Stevens Volvo 300 projecten

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-03-2019 11:24 #981256 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stevens Volvo 300 projecten
Dat zul je net zien.

Ik heb hierboven wel gelogen, mijn eerst volgende auto word een 360.. Nee.

Auto nummer 8 is een feit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2019 20:59 #981556 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Stevens Volvo 300 projecten
Na heel veel experimenteren en uitproberen loopt mijn '91er GL Special helemaal zoals het hoort.


Geen valse lucht meer, mijn eind conclusie om het goed op te lossen:

- Carburateur moet 100% vlak zijn, ook bij de vlotterdeksel.
- Spruitstuk aan de kop zijde moet gevlakt zijn en de uitlaatporten 0,2mm dieper weggefreesd.
Hierdoor wordt de inlaatkant strakker in de pakking gedrukt.

- De dunne isolatie flens het pikkie wegboren, en aan de onderkant van de carburateur M5 tappen, gat zit er al.
Hierdoor wordt de warmte plaat ook in het midden aangetrokken, mocht de carburateur krom gaan trekken.
- Aan beide kanten van die flens een dunne pakking lijmen.
Let op, een dikke pakking zorgt voor teveel vering of wat de rede ook mag zijn, een dikke pakking werkt vaak tegen.

- De dikke onderste isolatieflens zijn zeer scheur gevoelig, ik heb ze tot nu toe bijna niet gezien zonder scheuren.
Hier is echter niet meer aan te komen zoals het origineel eruit ziet.
en i.v.m. de bout uitsparingen die het inlaat spruitstuk op de uitlaat vast houden blijven er op die plekken niet veel "vlees" over waar de pakking zich op kan afdichten. Het is dan ook erg van belang dat het ovale gat in die flens niet groter is dan het origineel.

Nieuwe aftermarked exemplaren wijken vaak af, vandaar de waarschuwing.
Heb daar namelijk al 3 stuks van geprobeerd, het werkt gewoon niet.

Die flens ga ik proberen te herproduceren zoals het origineel bedoeld is.
Daarna ook daar aan beide zeide een dunne pakking op plakken.

De grijze dikke gewapende pakkingen die vaak in de koppakkingssets zitten zijn veels te dik, veert teveel en dichten vaak niet goed af, dit heeft ook te maken met hoe het pakkings materiaal om het metaal gevouwen zit.
Kijk er maar eens goed naar, dat is helemaal niet zo vlak als het eruit ziet.

Ik heb een n.o.s. flens gevonden waar al een dunnen papieren pakking op gelijmd zat, zie ook de bijlage. Deze wijkt iets af van het origineel, is wel origineel uit de volvo verpakking maar betreft wel een andere leverancier.

- De warmte plaat en spruitstuk zijde mooi glad opscheuren met een fijne korrel, zorgen dat alle oude pakking resten weg zijn.

- De boel monteren, en de carburateur vooral niet te vast aandraaien, mooi handvast, met als aanrader loctite bij de moeren tegen lostrillen.
Officieel 17Nm
Bij te vast aandraaien trek je vanzelf de carburateur krom, dit gaat veel sneller dan je denkt.


Beter dan dit gaat het niet worden, en als je denkt, mijn auto loopt anders wel mooi, spuit evengoed voor de gein eens met remmenreiniger rond de pakkingen, en vooral het spruitstuk niet vergeten.
Als het tegenzit zul je toch zien dat de motor er op reageerd.

De B14 blijft er zeer gevoelig voor, erg jammer, ombouwen naar injectie zal een betere maar niet altijd makkelijkere oplossing zijn.









Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • alex kokkeler (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2019 18:52 #981618 door alex kokkeler (GAST)
Beantwoord door alex kokkeler (GAST) in topic Stevens Volvo 300 projecten
Strak werk, Steven!
Het zal altijd wel een strijdt blijven...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-04-2019 15:45 #981656 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stevens Volvo 300 projecten
echt mooi om te zien hoeveel tijd je er in stopt. en zo te zien ook een echt goede oplossing, weer eens wat anders dan van die vloeibare rommel. Ik kom tzt wel een bakje koffie doen met een spruitstuk en carb onder m'n arm... ;-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2019 17:50 #981657 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Stevens Volvo 300 projecten

VolvoDordt;254201 schreef : Ik kom tzt wel een bakje koffie doen met een spruitstuk en carb onder m'n arm... ;-)


Vergis je niet, dat is echt niet zomaar even gedaan. Daar zit veel tijd in wil je het "goed" doen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-04-2019 17:57 #981658 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stevens Volvo 300 projecten
Mooi gedaan Steven:y:
Hoe is het verlopen met die isolatieflens met rubberen ring die je op de ALV liet zien? Zag er veelbelovend uit, maar is dat nog gelukt?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-04-2019 09:16 #981661 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Stevens Volvo 300 projecten
Helaas, dat werkte niet goed genoeg. De motor liep er redelijk op, maar na een lange rit was het niet betrouwbaar genoeg.
Dan dichte het goed af, en een aantal kilometer verder weer niet, je bleef het CO bijstellen, originele afmetingen volgens de fabrikant aangehouden, zelfs wat krapper etc..... heel veel mee geexperimenteerd maar het blijft een lastig verhaal.

Nou had ik al o-ringen voor hogere temperaturen, tot max 120 graden, hoger was er niet te krijgen. Dus dat ging hem niet worden.
De o-ringen bleven verder wel intact, dus kwa temperatuur moest het wel goed zitten.

Maar het werkt echt het beste als alles mooi vlak is, en vooral dunne pakkingen gebruiken, die sluiten echt beter af dan die gewapende pakkingen.
Zal er wel mee te maken hebben dat zo'n pakking 3 lagen heeft o.i.d.

De dunne pakkingen verlijmen op de flens.

Op deze manier tot nu toe alleen maar succes, echter wel met nieuwe onderste flensen, de oude bevatten bijna altijd kleine scheurtjes, of zijn al doorgescheurd.
Deze maak ik nu nog alleen op de conventionele freesbank, wil kijken of ik deze kan laten maken door een collega van me die wel verstand heeft van de CNC freesbank, ik zelf ben meer een (CNC) draaier, die hebben wel freesmogelijkheid maar kwa opspannen wordt het dan weer lastig.

En dan kijken of ik een hele berg van die flensen kan produceren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-04-2019 10:24 #981664 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stevens Volvo 300 projecten
Duidelijk Steven :y:
Mocht je nog referentiemateriaal willen lenen, volgens mij heb ik deze flenzen nog ergens een paar nieuw in de verpakking. Volgens mij heb ik ze zowel van Volvo als van Renault, beiden ook met verlijmde papieren pakking er op. Zo uit het hoofd is die in de Renault blister echter wat dunner, en er zit een grote sticker op om uit te kijken i.v.m. de asbest die er in verwerkt zit.


Steven340;254206 schreef : En dan kijken of ik een hele berg van die flensen kan produceren.


Stel je wilt deze ook te koop gaan aanbieden, dan houd ik me natuurlijk aanbevolen :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-04-2019 21:31 #981680 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stevens Volvo 300 projecten
viton O-ringen gaan van -40 tot +220 graden celcius kijk bij Eriks alkmaar

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2019 18:16 #981696 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Stevens Volvo 300 projecten

General Custom;254211 schreef : Stel je wilt deze ook te koop gaan aanbieden, dan houd ik me natuurlijk aanbevolen :D

Dat is uiteindelijk natuurlijk wel de bedoeling, maar dit zal waarschijnlijk dan niet via mij gaan.

cryowim;254228 schreef : viton O-ringen gaan van -40 tot +220 graden celcius kijk bij Eriks alkmaar

In dit geval zat ik kwa temperatuur wel goed, echter dichte het om wat voor rede dan ook niet goed af.

Afijn, het werkt op de originele manier nu goed, dus daar houdt ik het bij.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD