- Berichten: 18
Stevens Volvo 300 projecten
- Steven340
- Nieuw lid
Nou had ik nog een 340 staan van 1988, werkelijk een plaatje, met 5 bak.
En betreft een Special, dus striping en centrale portiervergrendeling en een GLT tellerset.
Afhankelijk had ik het idee dat ik daar niet zoveel aan hoefde te doen, maar desondanks dat kwam de nodige roest en andere problemen wel aan het licht.
Aller eerst stuurt deze auto heel zwaar, de topmounts lijken aardig uitgezakt.
Dus meteen maar begonnen om de veerpoten eronder uit te halen.
Had nog een luchttol liggen, een oudje die helaas niet meer werkte.
Deze eerst helemaal uit elkaar gehaald, en al de oude olie wat meer vet was geworden eruit gehaald, schoongemaakt, en opnieuw gesmeerd.
Werkte weer als vanouds.
Zonder hem had ik het niet gered
Auto ziet er verder echt nog als nieuw uit, op een paar plekjes na.
Beide veerpoten eronderuit om de topmounts te vervangen, remmen waren nog prima, de remslangen vernieuw ik toch, dus daarom maakte het me niet uit dat ik de klauwen eraan liet hangen.
2 veerpootjes, en roest.
En het slacht veld.
Schermen er ook afgehaald, binnen scherm links één gaatje, rechts wel redelijk verrot.
Wordt nog het nodige laswerk, maar dat gaat goed komen.
Meer foto's volgen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Deze zoog 250 millibar, das opzich best weinig.
Vond dat hij onder de 50 erg hoog in toeren bleef hangen, zo'n 2200 tot 2500 toeren.
Had nog een aantal andere EMVK's liggen, wilde niet meteen die stelschroef van het reductieventiel uitboren, nogal een k*t klus.
Dus een andere gepakt, hmmm 400 millibar. Das al een heel stuk beter.
Deze erin gezet en schakeld veel sneller op, en blijft keurig rond de 1800 toeren onder de 50km/h
Ik blij, vandaag naar de sleuteldag gereden, vario werkte perfect.
Deze avond maar eens kijken wat de rest van mijn EMVK's deed.
Had nog 2 andere liggen, eentje lekte ergens inwendig en kwam niet hoger dan 150 millibar, die was dus kapot, lag niet aan de o-ringen of klepjes, geen idee waar dan wel.
Afijn de laatste die ik had maar eens proberen, hmmm die klikte niet.
Uit elkaar gehaald, koperdraadje van de opschakelspoel gebroken.
Die andere van 150 uit elkaar gesloopt en de spoel overgezet.
Nu deed deze het wel en warempel..... 600 MILLIBAR :yummie:
Das bijna evenveel als wat de motor zuigt.
En dat voor een fabrieksinstelling.
Deze erin gezet, en jawel zeer snel opgschakelen, komt niet hoger dan 2800 toeren bij redelijk stevig gas geven tot zo'n 70km/h
Echt niet normaal wat een wereld van verschil dit geeft.
En dus ook een heel stuk zuiniger rijdt :yesyes:
Heb er ook een econo meter inzitten, dus kan goed zien wat de motor doet.
Vanaf 400 millibar wordt het echt al een heel stuk beter.
Alles daar boven is eigenlijk al helemaal TOP.
Maar echt hoger moet je ook niet gaan, snap nu wel waarom er uberhoubt een reductie ventiel in zit.
Bij vol vacuüm schakeld de CVT te snel op en moet je nog aardig gas geven om weg te komen. Kan dit goed zien aan mijn econo meter.
Dit is bij die 600 millibar al redelijk het geval, maar eigenlijk ook net mooi.
Meer dan dat zou je dan ook niet moeten hebben.
Ga dit wat vaker controleren, en de gene die rond de 250 millibar zit ga ik proberen het schroefje uit te boren en af te stellen.
Want dat is echt te weinig.
Heb degene die kapot is het witte kapje onderaan eraf gesloopt, en zo'n reductie ventiel ziet er dan nog best interesant uit.
Toch nog redelijk ingewikkeld, maar goed te overzien.
Zal daar morgen even wat foto's van posten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Iets waar ik zelf ooit aan heb zitten denken is om de begrenzer rond de 750 mbar in te stellen ter bescherming van de membranen, en in serie met de EMVK een regelbaar ventiel en vacuumbuffer er te zetten.
In theorie krijg je dan een soort handgeschakelde variomatic; de 3 elektrische standen voor groffe afstelling (bergrem, opschakelen en niks), en een traploze fijnafstelling met vacuüm. Daar ben ik echter nooit aan begon, want hoewel zulke dingen leuk zijn om te proberen is het praktisch nut nihil.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Niet gecorrodeerd o.i.d.
Alsof dit inderdaad een n.o.s. exemplaar is geweest.
En heb er tevens een buffer vóór zitten (expansie tank van een 343 met afgekitte dop) met een terugslag klep.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Aller eerst met de rechterwielrand begonnen, daarvan was achterste hoek tot aan beneden volledig weggerot, werkelijk niet normaal voor verder zo'n nette auto.
Dit wordt de volgende keer vervolgd want we zijn er nog niet
Daarna nog behandeld:
Vervolgens het gat linksvoor in de dorpel gelast.
had nog een stuk dorpel liggen.
Daarvan ook een stuk binnendorpel gebruikt, want ook dat was aardig verrot.
De hele dorpel laat ik nog strakmaken en opnieuw van een antisteenslag laag in kleur voorzien.
Maar dat komt als hij naar de schadehersteller gaat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Mooi werk weer Steven!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
Steven340;254698 schreef : .........Dit wordt de volgende keer vervolgd want we zijn er nog niet
Ook goed aan de binnenkant kijken want dat is een heel gevoelig plek, een verstevigingskoker, kriksteun, binnen en buiten koker, verstevigingsplaat tussen de buiten en binnen koker en bodemplaat. Veel dubbel plaatwerk en aan de binnenkant een rot plek om aan te werken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Das de enige manier om alles gelast te krijgen.
Zo ook bij de linker dorpel gedaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
Steven340;254703 schreef : Yup, daarom haal ik dit gedeelte ook uit een donor vervolgens boor ik daar alles netjes van uit, en bouw ik het hele gedeelte weer op van binnen naar buiten.
Das de enige manier om alles gelast te krijgen.
Zo ook bij de linker dorpel gedaan.
:y: :yesyes:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Foto's volgen nog.....
Helaas vanwege die hevige regenval nog niet kunnen lassen, dus dan ondertussen maar wat anders gedaan.
Ik ga geen hele dag achter de buis zitten om dat het regent, dus maar eens m'n '91er van wat moois voorzien.
Het systeem had ik er al in zitten maar werd een beetje krakkemikkig om het zo maar te zeggen.
Een vacuüm buffer voor de CVT, deze had ik eerst gemaakt van een expansie tank van een 343, dop afgekit en kwa werking werkte dit prima.
Hij begon alleen na verloop van tijd steeds platter te worden, dat motorvacuüm is nog best sterk :wtf2:
Daarom maar bedacht dat het wat moois en degelijks moest worden.
Men neme een stukje buis van rond 80, vervolgens twee dekseltjes gedraaid met aan een kant een kwarts nippeltje.
Deze dekseltjes vervolgens autogeen dicht gelast, laatste keer dat ik dat deed is al zeker zo'n 6 jaar geleden, maar was het nog niet verleerd
Is best strak geworden, en daarna nog mooi van een zwart lak laagje voorzien.
Hij moest natuurlijk ook nog een plekje krijgen, de mooiste plek is natuurlijk in de buurt van de EMVK, dus daar ter plekke een beugeltje gemaakt uit geperforeerd plaat met een strookje rubber er tussen.
iets langer boutje gepakt en vastgemaakt op de topmount.
Kon na mijn idee niet beter zo
Hij past echt precies onder de motorkap, had geen 10mm groter moeten zijn.
Terugslag klepje zit in mijn geval onder het luchtfilterhuis, ben hem niet vergeten :nono:
Het grootste effect zit hem in kickdown, en bij op snelheid doortrekken blijft de CVT in zo'n hoogste verzet staan zonder dat deze al teveel opschakeld.
Daarom op invoegstroken van snelwegen wel leuk om dan even de kickdown aan te tikken, en je schiet ineens weg
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.