Stevens Volvo 300 projecten
- V300 register
- Verbannen
Alles aan de binnenzijde goed behandelen. Daarna pas terugzetten. Volgens mij
had je het ook zo met de stofjasblauwe 345 gedaan.
Tijdens de voorlaatste ALV had ik een alternatief voorstel hiervoor gepresenteerd.
Dit werd al snel afgeschoten omdat de club niet in onderdelen wil investeren.
Misschien kunnen we een auto van jou een keer hiervoor gebruiken, Steven.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Als ik daar aan toe ben kunnen we daar wel naar kijken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
François;255218 schreef : Tijdens de voorlaatste ALV had ik een alternatief voorstel hiervoor gepresenteerd.
Dit werd al snel afgeschoten omdat de club niet in onderdelen wil investeren.
Niet wil omdat het niet kán. Daar is de club simpelweg te klein voor, zoals toen ook is uitgelegd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Dus met een gevlakte carburateur > N.O.S. bovenste isolatieflens met verlijmde pakkingen > N.O.S. onderste isolatieflens met verlijmde pakkingen (allemaal al af fabriek)
En dan toch weer dit....... *zucht*
:flame::flame::flame::flame::flame:
Vervloekte B14 ellende.... krijg wat van die dingen.
Maarrrrrrrrrrrrr ik was nog lang niet uit geëxperimenteerd.
ik ga "vrolijk" verder.
Welnu, die hele voorverwarmingsplaat weggehaald, koelslangen eraf.
Bij een kunstofboer even om tafel gezeten over welke kunstof soort ik het beste kan gebruiken voor jawel, een compleet nieuwe flens.
Had al eerder een eigen flens gemaakt, maar deze bleken na verloop van tijd toch te smelten, en dat waren gewone flensen op basis van het origineel.
Dus nu een andere kunstof soort zoeken die aan de volgende eigenschappen voldoet:
- hoge temperatuurs bestendigheid. (spruitstuk wordt zo'n 100 tot 110 graden)
- Chemisch bestendig (benzine)
- hard van zichzelf, maar zacht genoeg dat het zich naar de carburateur vormt en niet verder gaat. Ja das een lastige maar ik wil dat het zichzelf kan afsluiten bij kleine lekages.
En jawel, dat laatste was ook mogelijk.
Uiteindelijk kwam ik uit op PVDF (Polyvinlylideenfluoride) dat dus...............
Vervormt pas bij 140 graden, en er is nog heel veel meer over te vertellen maar daar heb je google voor.
Wordt dan wel heel erg techniesch ingewikkeld, kijk liever wat het in de praktijk doet.
En het kost wat, 3x zo duur als aluminium (voor m'n naafdopjes)
Aller eerst begin ik met een gevlakte carburateur.
Daarna tap ik er een extra M5 draadeind in.
Zo kan ik de nieuwe flens ook mooi in het midden aantrekken in geval van krom trekken. En vervolgens de nieuwe dikke flens er op, nu met standaard 0,5mm papieren pakking.
En gemonteerd, nu vragen jullie je natuurlijk af waar ik nu m'n vacuüm slang op aansluit?
Nou gewoon een extra T-stukje bij de slang naar de rembekrachtiger. Hoe minder aansluitingen, hoe minder pakkingen, des te minder kans op valse lucht.
En na even puzzelen ziet het er dan bij mij zo uit:
De koelwaterslang naar de flens bij het bochtje afgesneden, die paste nu mooi op de waterpomp.
En dan natuurlijk testen...........
Motor liep bij de eerste start gelijk als een zonnetje, mooi het CO kunnen afstellen op gehoor, liep allemaal zoals het hoort.
Toen ongeveer 30km gereden, waaronder een stuk snelweg met constant 120.
Nadat ik van de snelweg kwam begon de motor licht te bokken.
Bij stilstand liep hij heel erg laag stationair, sloeg nog net niet af.
Naar huis gereden en het luchtfilter er weer afgehaald.
Helemaal naar mijn verwachting kon ik alle 4 de moeren weer een heel stuk aandraaien.
Het kunstof is nu heet geweest en is lichtjes vervormd wat ook helemaal de bedoeling is.
Nu neemt het de vorm aan van de carburateur voet en van het spruitstuk.
En inderdaad, de motor liep daarna gelijk weer zoals het hoorde.
Hoe weet ik dit nou? Van die vervorming? Heb deze test al eerder gedaan maar dan met een dunne flens in combinatie met die voorverwarmingsplaat. (op de foto te zien naast het expansievat)
Na deze verwijderd te hebben kon ik mooi zien wat dit type kunstof deed.
Het patroon van die verwarmingsplaat zat er mooi "lichtjes" in.
De pakking doet de rest.
De volgende dag, koude start geen probleem.
Naar het werk gereden zo'n 20km, voornamelijk 80 gereden.
Bij aankomst lichte valse lucht.
Maar liep eigenlijk nog best netjes.
Nog een tijd stationair laten draaien tot 3 keer toe de fan laten draaien.
Nu is hij maximaal heet geweest, motor afgezet en zie het vanmiddag wel weer.
Die middag, koude start, geen probleem, de hele terug weg met zelfs een stukje file (fan sloeg zeker 4 of 5 keer aan) geen problemen.
En de rest van de rit ook niet.
Loopt goed, nu kijken voor hoelang.
Ga nog wel een kleine aanpassing doen, nu moest ik zeker een eind rijden, flens heet laten worden todat het goed vervormd etc....
Aangezien ik de flens eerst in het midden vastschroef trekt de flens een klein beetje hol doordat hij hier in de pakking wordt gedrukt.
Dit zou weer opgeheven moeten worden als ik het geheel met de 4 moeren aantrek.
De voet van de carburateur is immers vlak.
Nou ga ik de onderkant van de flens vlak frezen terwijl hij gemonteerd op de carburateur zit.
Zo creeër ik een soort "voorspanning" dat deze bij het spruitstuk ook goed in het midden aangedrukt wordt.
Uiteindelijk doet hij dat dus zelf ook door die vervorming, maar dat duurt dan wel wat langer. Zo blijkt.
Dus hier ga ik nog even verder mee experimenteren, ook wat het natuurlijk in de winter doet.
Kwa verwarming geloof ik het wel.
Zolang die luchtslang naar het uitlaatspruitstuk aangesloten is en de klep met de bimetaal in het luchtfilterhuis naar behoren werkt, verwacht ik geen bevroren carburateur in de winter.
Ook heb ik de temperaturen nog even opgemeten, de carburateur blijft zo'n 80 graden, dit was ook MET de voorverwarmingsplaat er tussen.
Dus het isoleert wat dat betreft prima.
Als het te heet zou worden bestaat er ook kans op vaperlock, maar goed, eerst nog verder testen en ontwikkelen.
Maar krijg hier wel steeds meer vertrouwen in
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ben er, sinds het lezen van alle topics, een beetje sceptisch van geworden. Elke keer lees je dat het probleem weer terugkomt. Erg balen... want ik moet ook nog een oplossing verzinnen om 't probleem te verhelpen. De hele schoonfamilie begint nu te klagen "Wanneer rijdt haar auto nou eens...?"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
De grijze 340 waar m'n zus in rijdt is geheel origineel.
Originele flensen met de voorverwarming ertussen.
Standaard pakkingen en het loopt geweldig.
Je kunt mazzel hebben. Wel een gevlakte carb. schoongemaakt en gereviseerd.
Maar mocht ze er ooit problemen mee krijgen, dan ga ik het wel veranderen.
Maar hopelijk houdt die het nog even vol.
Wil dit eerst verder testen en zeker weten dat het goed werkt voordat ik andere auto's zomaar ga veranderen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Natuurlijk ben ik ook bekend met de uitdagingen van de B14 in dit opzicht, maar heb tot op heden niet zulke hardnekkige problemen gekend.
Goed werk Steven, volhouden en naar oplossingen zoeken die buiten de 'doos' te vinden zijn.
Daar hadden we het de afgelopen sleuteldag al even over, jij bent nu voor zover ik weet de voorloper op dat gebied.
En inderdaad volhouden, ook ik mopper wel eens...altijd wat met die ouwe hokken... maar na een zucht en wat rust toch weer doorgaan!
Hopelijk bereik je het gewenste resultaat met dit materiaal, ik zal er eens op googlen.
Is het een ideetje om via een pol inzicht te krijgen in de carburateurvoet vacuüm problemen onder de clubleden/forumleden?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Steven340;255277 schreef : Ik moet eerlijk zeggen dat het nog wel eens verschilt, kennelijk is de ene auto er veel gevoeliger voor dan de andere.
De grijze 340 waar m'n zus in rijdt is geheel origineel.Originele flensen met de voorverwarming ertussen.
Standaard pakkingen en het loopt geweldig. Je kunt mazzel hebben. Wel een gevlakte carb. schoongemaakt en gereviseerd.
Mee eens. Mijn 343 loopt heel keurig stationair, en heb ik nog nooit wat aan hoeven doen...
Ik denk dat ik ook eerst maar eens de 'standaardprocedure' ga uitproberen. Carb eraf, vlakken en tot slot in de ultrasoonreiniger. Ondertussen het spruitstuk vlakken. Tevens de uitlaat/inlaat-pakking op het blok mee vervangen, als de boel toch los ligt.
In ben er alleen nog niet helemaal over uit hoe de pakkingen er precies tussen horen. Van boven naar beneden; carburateur - pakking (2 gaten) - dunne isolatieflens - pakking (2 gaten) - voetverwarming - pakking (ovaal gat) - dikke isolatieflens - pakking (ovaal gat) - spruitstuk ?
Steven340;255277 schreef : Wil dit eerst verder testen en zeker weten dat het goed werkt voordat ik andere auto's zomaar ga veranderen.
Groot gelijk! Maar als het werkt ben ik reuze geïnteresseerd in een 'proefmodel'
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Althans, niet met een frees of vijl.
Met korrel 400 of fijner opschuren is meer dan genoeg.
Juist door groeven hier in te trekken heb je kant op vervorming / valse lucht.
Zelf ervaring mee, dit omdat de ondergrond al vlak is.
De carburateur voet heeft een soort profiel die daardoor steviger in de pakking wordt gedrukt.
Wat de volgorde betreft, eerst een dikke pakking (vaak gewapend maar karton van minstens 0,8mm voldoet na mijn idee beter, knip ze vaak zelf en met holpijpjes de gaten.
Daarna de ovale flens er los bovenop weer gevolgd door een dikke pakking.
Daarna in zijn geheel de voorverwarmingsplaat met carburateur.
Tussen de verwarmingsplaat en carb. zit de flens met 2 gaten en aan beide kanten een dunne kartonnen pakking.
De verwarmingsplaat zit met één schroefje onderop vast op de carb.
Het pikkie aan de andere kant centreert hem.
Als je zeker weet dat de carb. echt 100% vlak is, voldoen dunne (0,5mm) pakkingen prima.
Anders wat dikkers (0,8mm - 1mm) er tussen.
Als mijn flens goed blijkt te werken wordt het natuurlijk productie
Maar dat kan ik pas volgend jaar zeggen na de winter om het 100% zeker te weten.
Dan ook verder uit "ontwikkeld" mocht ik nog dingen tegen komen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Wouter76;255278 schreef : Typisch hoor, ik dacht juist dat de 1700 motoren zo problematisch waren op dit gebied.
Natuurlijk ben ik ook bekend met de uitdagingen van de B14 in dit opzicht, maar heb tot op heden niet zulke hardnekkige problemen gekend.
Goed werk Steven, volhouden en naar oplossingen zoeken die buiten de 'doos' te vinden zijn.
Daar hadden we het de afgelopen sleuteldag al even over, jij bent nu voor zover ik weet de voorloper op dat gebied.
En inderdaad volhouden, ook ik mopper wel eens...altijd wat met die ouwe hokken... maar na een zucht en wat rust toch weer doorgaan!
Hopelijk bereik je het gewenste resultaat met dit materiaal, ik zal er eens op googlen.
Is het een ideetje om via een pol inzicht te krijgen in de carburateurvoet vacuüm problemen onder de clubleden/forumleden?
Dankje Wouter
Tja, die 1700 komt denk ik daarna ook nog wel aan bod.
Het is dat ik nu geen 1700 heb
Wel al meerdere malen in een goed rijdende gereden, en een fijne motor is het wel.
Een pol is een idee, maar denk eerder dat ik dat tegen die tijd wel merk hoeveel vraag er naar is.
Is net als met m'n naafdopjes, heb alles in voorraad, en onder de zoveel stuks maak ik er weer een serie bij.
Uiteindelijk worden het wel complete setjes met pakkingen.
Want wil ook nog uitzoeken welke pakking hier het beste bij werkt met het snelste goede resultaat.
Maar dat geld ook nog steeds voor die CVT vacuüm buffers
Kortom, volgend jaar VKB...... wie weet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.