Nieuwe grijze (mischien ooit R-sport) muis van Bart
- V300 register
- Verbannen
Ik had maar 5 minuten dus dat met die tand wielen moet fff wachten tot t weekend want dan moet de pomp open maar er zijn maar 2 soorten en het huis is fff meer dan 5 mm hoger.......do the math.........
Overigens zou de veer ook anders. Niet alleen langer maar die zou ook sterker zijn om een hogere druk mogelijk te maken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Nog even over de squirters. Dat worden BMW squirters. Die zijn kleiner en veel goedkoper dan de Volvo variant. Daar moet wel voor geboord worden maar je hebt dus noet persee een blok nodig datis voorbereid voor squirters. Na wat zoeken kwam ik bij een post van Erik Buys.die hheft dat ook ooit gedaan. Op turbobricks staat precies beschreven hoe het werkt. Die hebben ook een set ontwikkeld om de gaten te boren. Dat ding gaat de hele wereld over!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
er staat heel veel info op turbobricks betreffende de oliepompen en iedereen is er wel over uit dat de grote beter is maar met name vanwege het "bigger is allways better" principe lijkt het wel, ik heb nog geen enkel 1 op 1 vergelijk gezien (een blok waarvan enkel de pomp gewisseld is, geen andere modificaties en voor/na laten lopen met een goede oliedrukmeter)
ben er zelf nog niet van overtuigd of de grotere pomp echt het verschil maakt.. de hogere pomp zorgt voor 15% meer volume en dat is heel wat anders als de afgeregelde druk, die blijft hetzelfde. verder gaan de bmw squirters pas sproeien boven de 3bar oliedruk (zit een kogelklepje in de banjobout) en je zou op dat moment ca 0,1bar druk per sproeier verliezen.
feit is wel dat de hogere pomp al op lagere toerentallen makkelijk een wat hogere druk op de oliegallerij levert, dat is zowieso een voordeel maar of dat ook echt nodig is.. heb mijn lage oliepomp voor voorlopig gewoon erin geschroefd en er komt ook een oliedruk en temperatuurmeter in tzt, dan kan ik in ieder geval fysiek meten of de squirters een drukval veroorzaken en bij welk toerental ze open gaan bij warme motor. hoge oliepomp monteren kan altijd nog (kan ik ook gelijk het carterpannetje aanpassen voor een olieretour;))
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
als je beide pompen hebt zou je eventueel een benchtest kunnen doen, bak schone olie, pomp erin en op de drukzijde direct een drukmeter aansluiten, met een accuschroefmachine oid de as aandrijven en dan kun je zo zien of er verschil is in wat de pompen maximaal opbouwenBart Manders;235172 schreef : Volgens wat ik begrepen heb zit er ook een sterkere veer in de grotere pomp waardoor deze ook meer druk zou leveren. Ik heb geen veertester,dus ik kan dat niet controleren.......
dan ben ik alsnog benieuwd wat dezelfde pomp met 10W40 olie doet, 10W30 is redelijk wat dunner op bedrijfstemperatuur en dat geeft zowieso drukverlies.Joris;235173 schreef : Ik heb mijn b200 pomp een op een overgezet op een b230 squirter blok, en ging toen bij stationair toerental van +- 3 bar naar +- 1,5 bar bij warme motor. Enkel gewisseld van 10w-40 naar 10w-30, met nieuwe rubbertjes.
daarnaast is dat niet echt een eerlijk vergelijk omdat er tussen 2 motoren wel wat verschil zit in de hoeveelheid olie die weglekt langs de lagers, dat is afhankelijk van de lagerspeling, voor het mooie moet je echt de 2 verschillende pompen op 1 motor uit proberen, zonder modificaties en met dezelfde olie, dan kun je pas met zekerheid zeggen of het echt nodig is/wat uitmaakt. weet ook eigenlijk niet wanneer de volvo squirters sproeien, dacht ooit wat gelezen te hebben dat die bij 2 bar open gaan maar daar heb ik me niet verder in verdiept omdat ik die sproeiers toch niet ging gebruiken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Soms moet je dingen niet te moeilijk maken. Originele pomp in goede staat voldoet prima. Uiteraard wel de juiste olie er in.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
En omdat het oog ook wat wil........heb ik nu een carbon look kleppendeksel.ja ik weet het wel dat levert nix extra...maar ik vind het zeer geslaagd.....
In originele staat.....
Ennnn.....uhhhhhhh......nou ja....kijk zelf maar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.