show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Nieuwe grijze (mischien ooit R-sport) muis van Bart

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-02-2015 19:50 #956030 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nieuwe grijze (mischien ooit R-sport) muis van Bart
Ik ben fff thuis langs gevlogen. De kleine pomp heeft huis 3340,de grote 1285-1.
Ik had maar 5 minuten dus dat met die tand wielen moet fff wachten tot t weekend want dan moet de pomp open maar er zijn maar 2 soorten en het huis is fff meer dan 5 mm hoger.......do the math.........
Overigens zou de veer ook anders. Niet alleen langer maar die zou ook sterker zijn om een hogere druk mogelijk te maken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-02-2015 22:31 #956041 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nieuwe grijze (mischien ooit R-sport) muis van Bart
Oke, ik heb hier een 3340-15 met 25mm tandjes uit een 91' b230f en heb een 3340-2 met 30mm tandjes uit een 92' b200ft. Beide zuigersproeierloos, de laatste met turbo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-02-2015 06:59 #956043 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nieuwe grijze (mischien ooit R-sport) muis van Bart
Je moet die 30 mm versie hebben.... Overigens. ...als je een nieuwe pomp zou gaan halen, dan krijg je het laatste type...ook voor een B21 ofB23.....

Nog even over de squirters. Dat worden BMW squirters. Die zijn kleiner en veel goedkoper dan de Volvo variant. Daar moet wel voor geboord worden maar je hebt dus noet persee een blok nodig datis voorbereid voor squirters. Na wat zoeken kwam ik bij een post van Erik Buys.die hheft dat ook ooit gedaan. Op turbobricks staat precies beschreven hoe het werkt. Die hebben ook een set ontwikkeld om de gaten te boren. Dat ding gaat de hele wereld over!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2015 21:48 #956124 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Nieuwe grijze (mischien ooit R-sport) muis van Bart
ik heb de bmw squirters er ook in zitten en een b230 past gewoon onder de kolomboormachine, is een stuk zuiverder dan elke vorm van handgereedschap, helemaal als het boortje ruim 15cm boven je boorvlak gepositioneerd wordt...: forum.volvo300club.nl/showpost.php?p=230676&postcount=538

er staat heel veel info op turbobricks betreffende de oliepompen en iedereen is er wel over uit dat de grote beter is maar met name vanwege het "bigger is allways better" principe lijkt het wel, ik heb nog geen enkel 1 op 1 vergelijk gezien (een blok waarvan enkel de pomp gewisseld is, geen andere modificaties en voor/na laten lopen met een goede oliedrukmeter)

ben er zelf nog niet van overtuigd of de grotere pomp echt het verschil maakt.. de hogere pomp zorgt voor 15% meer volume en dat is heel wat anders als de afgeregelde druk, die blijft hetzelfde. verder gaan de bmw squirters pas sproeien boven de 3bar oliedruk (zit een kogelklepje in de banjobout) en je zou op dat moment ca 0,1bar druk per sproeier verliezen.

feit is wel dat de hogere pomp al op lagere toerentallen makkelijk een wat hogere druk op de oliegallerij levert, dat is zowieso een voordeel maar of dat ook echt nodig is.. heb mijn lage oliepomp voor voorlopig gewoon erin geschroefd en er komt ook een oliedruk en temperatuurmeter in tzt, dan kan ik in ieder geval fysiek meten of de squirters een drukval veroorzaken en bij welk toerental ze open gaan bij warme motor. hoge oliepomp monteren kan altijd nog (kan ik ook gelijk het carterpannetje aanpassen voor een olieretour;))

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-02-2015 22:14 #956125 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nieuwe grijze (mischien ooit R-sport) muis van Bart
Volgens wat ik begrepen heb zit er ook een sterkere veer in de grotere pomp waardoor deze ook meer druk zou leveren. Ik heb geen veertester,dus ik kan dat niet controleren.......

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-02-2015 22:45 #956126 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nieuwe grijze (mischien ooit R-sport) muis van Bart
Ik heb mijn b200 pomp een op een overgezet op een b230 squirter blok, en ging toen bij stationair toerental van +- 3 bar naar +- 1,5 bar bij warme motor. Enkel gewisseld van 10w-40 naar 10w-30, met nieuwe rubbertjes.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2015 20:06 #956134 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Nieuwe grijze (mischien ooit R-sport) muis van Bart

Bart Manders;235172 schreef : Volgens wat ik begrepen heb zit er ook een sterkere veer in de grotere pomp waardoor deze ook meer druk zou leveren. Ik heb geen veertester,dus ik kan dat niet controleren.......

als je beide pompen hebt zou je eventueel een benchtest kunnen doen, bak schone olie, pomp erin en op de drukzijde direct een drukmeter aansluiten, met een accuschroefmachine oid de as aandrijven en dan kun je zo zien of er verschil is in wat de pompen maximaal opbouwen

Joris;235173 schreef : Ik heb mijn b200 pomp een op een overgezet op een b230 squirter blok, en ging toen bij stationair toerental van +- 3 bar naar +- 1,5 bar bij warme motor. Enkel gewisseld van 10w-40 naar 10w-30, met nieuwe rubbertjes.

dan ben ik alsnog benieuwd wat dezelfde pomp met 10W40 olie doet, 10W30 is redelijk wat dunner op bedrijfstemperatuur en dat geeft zowieso drukverlies.

daarnaast is dat niet echt een eerlijk vergelijk omdat er tussen 2 motoren wel wat verschil zit in de hoeveelheid olie die weglekt langs de lagers, dat is afhankelijk van de lagerspeling, voor het mooie moet je echt de 2 verschillende pompen op 1 motor uit proberen, zonder modificaties en met dezelfde olie, dan kun je pas met zekerheid zeggen of het echt nodig is/wat uitmaakt. weet ook eigenlijk niet wanneer de volvo squirters sproeien, dacht ooit wat gelezen te hebben dat die bij 2 bar open gaan maar daar heb ik me niet verder in verdiept omdat ik die sproeiers toch niet ging gebruiken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-02-2015 01:16 #956224 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nieuwe grijze (mischien ooit R-sport) muis van Bart
Ik draai met de auto van een maat de originele oliepomp, en die geeft geen problemen met een 16V Turbo met zuiger bodem koeling. Motortje draait momenteel een kleine 400+ pk 600+nm. Niet echt noemenswaardig dus.
Soms moet je dingen niet te moeilijk maken. Originele pomp in goede staat voldoet prima. Uiteraard wel de juiste olie er in.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-02-2015 07:28 #956237 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nieuwe grijze (mischien ooit R-sport) muis van Bart
Thanx voor de info Jelmar en Anjo. Nou heb ik 2 mogelijkheden....eens kijken wat t wordt...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-03-2015 22:40 #956631 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nieuwe grijze (mischien ooit R-sport) muis van Bart
Volgende week nog wat dingetjes doen...en dan gaat het blok weer terug in de auto.
En omdat het oog ook wat wil........heb ik nu een carbon look kleppendeksel.ja ik weet het wel dat levert nix extra...maar ik vind het zeer geslaagd.....

In originele staat.....

[img


Ennnn.....uhhhhhhh......nou ja....kijk zelf maar.

[img


[img


[img


[img

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD