show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

343 DLS: deel II - de roestauratie

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-08-2009 21:16 #794630 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 343 DLS: deel II - de roestauratie
Ik heb nog een handig stuk gereedschap klaarliggen voor als ik ooit een bruikbaar MIG/MAG lasapparaat voor weinig tegen het lijf loop.

dat is een Pons-Verzettang. 2 handvaten zoals een handmodel plaatschaar, maar aan de kop zit een draaibaar gedeelte. De ene kant is een ponstang, eigenlijk een perforator. deze knipt gaatjes van 4 mm.

De andere kant is een plat bekje met een verloop erin, zodat plaatwerk precies met zijn eigen dikte 'verzet' wordt. Zodoende kun je eenvoudig overlaps maken, voorste plaat perforeren, en dan proplassen.

voor de gaatjes is het handig omdat je dan niet hoeft te boren. per gaatje scheelt dat zo 20 seconden tijd en het voordeel is dat ze altijd op dezelfde afstand van de rand zitten. (= midden in het 'verzet' als je de plaat mooi overlappend geknipt hebt)

het aanbrengen van een verzet is handig omdat je dan veel minder plamuur nodig hebt om de naad netjes weg te werken.


4 mm moet overigens genoeg zijn voor het gaatje, als het dan niet goed vloeit (zie achterzijde plaat, het smeltplekje moet minimaal 2 mm zijn) kun je beter de stroomsterkte wat hoger zetten dan een groter gat boren.

met puntlasfrezen (zijn dat die gaten van 8 waar je het over had) moet je dus ook een lagere stroomsterkte gebruiken bij het terug vastlassen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2009 22:00 #794641 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 343 DLS: deel II - de roestauratie

Alexdepalex;117515 schreef : Hey Joost, heel knap!

Maar is het niet beter een andere carrosserie te nemen die beter is?
Dat scheelt hopen werk, als ik dat met de Rekrod kon, had ik dat gedaan.
Je weet niet waar je aan begint, maar als je tijd van leven hebt en veel wilt leren met lassen, dan zou het wel kunnen.

Je bent er nu wel geloof ik uit, dat je beter ff een MIG/MAG of CO2 apparaatje regelt ipv autogeen?
Sommigen doen het zelfs met TIG, alles is mogelijk, als je maar voldoende ervaring hebt met lassen. Als beginnende kan het met zo'n MIG/MAG-dingetje het 't beste.


Succes ermee!


Zie maar eens een 360 carrosserie te vinden uit 1982 (oud dashboard he).
Ik heb er al aan gedacht, maar omdat het gewoon een 360 is, is een andere carrosserie simpelweg niet te doen.

En bovendien... iets als dit moet je gewoon eens gedaan hebben, net als met een oldtimer op vakantie gaan :+

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-08-2009 23:41 #794682 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 343 DLS: deel II - de roestauratie
Zo te merken heb je gewoon een MIG/MAG apparaat nodig. Maar ook daarin zit heel veel verschil. De nieuwe apparaten van tegenwoordig regelen zichzelf. Da's ideaal, vooral voor de beginner. Deze regelen namelijk de draadtoevoer zelf.
Je kunt namelijk op 3 manieren lassen:
- onder hands: dan ligt het plaatwerk vlak/horizontaal
- boven hands: ondersteboven lassen
- Slepend: van boven naar beneden (andersom gaat niet omdat je het metaal vloeibaar maakt en dan wil het naar beneden stromen)

Bovenhands lassen heb je een redelijk hoge draadtoevoer nodig en een lage stroom. Dit omdat de las omlaag wil vallen.
Bij slepend lassen heb je een lage stroom nodig en een redelijk lage draadtoevoer omdat het metaal uit zichzelf al omlaag gaat lopen.
Bij onderhands lassen heb je een redelijk lage draadtoevoer nodig maar een redelijk hoge stroom.

Wanneer je een oud ongeregeld lasapparaat hebt (zoals ik) dan moet je dus telkens de snelheid van de draadtoevoer aanpassen. En dan heb ik het nog niet gehad over de breedte van de naad die je wilt lassen. Een brede naad moet je op een lage stroom en hoge draadtoevoer lassen en een smalle naad met een lage draadtoevoer en hogere spanning.

Ofwel: wat meer uitgeven vergemakkelijkt het lassen wel :yesyes:

Oowja, een tip: De gastoevoer op ongeveer 4-6 liter per minuut zetten. Hoger is echt niet nodig! Waait of tocht het veel in jullie schuur dan zet je hem op 6 L/m en is het windstil in de schuur dan op 4 L/m. Veel mensen zetten de gastoevoer veel te hoog. Kost je alleen maar gas en het levert helemaal niet zoveel meer kwaliteit (van de las) op.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-08-2009 12:13 #794713 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 343 DLS: deel II - de roestauratie
ja een windstille omgeving is wel erg fijn. Als het zoveel tocht dat je aan 6 liter niet genoeg hebt, waait het bij 10 liter ook weg...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2009 15:11 #794778 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 343 DLS: deel II - de roestauratie
De schuur is extreem ge?soleerd, is tijdens de verbouwing in 2004 nog gedaan.

Ik geloof dat de isolatie zo goed is, dat het vergelijkbaar is met een -al wat ouder- huis. Hij is ook verwarmd, dus in de winter lekker aangenaam lassen :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-08-2009 15:14 #794780 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 343 DLS: deel II - de roestauratie
Da's wel heel relaxed, een verwarmde schuur. Gewoon aangesloten op de CV?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2009 15:15 #794781 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 343 DLS: deel II - de roestauratie
als hij gigantisch goed geisoleerd is; zorg dan in ieder geval voor goede ventilatie!

ook ervoor zorgen dat er geen spullen aanwezig zijn die tijdens het lassen in de fik kunnen vliegen; dit geld voor zowel de auto als de schuur:yesyes:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2009 15:16 #794783 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 343 DLS: deel II - de roestauratie
Nee, ooit al eens gratis zo'n gaskachel van de DRU (tja, DRU komt uit Ulft, dus kachels genoeg hier :) ) gekregen. Heeft lange tijd op zolder gelegen, maar bij die verbouwing er toch maar in gemaakt.

En hij werkt veel beter/sneller dan CV!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2009 15:17 #794784 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 343 DLS: deel II - de roestauratie

AvdAkker;117704 schreef : als hij gigantisch goed geisoleerd is; zorg dan in ieder geval voor goede ventilatie!


Er is een raam (nota bene naast de auto) dat open kan, samen met nog een andere. Komt wel goed :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-08-2009 16:12 #794796 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 343 DLS: deel II - de roestauratie
Let op dat 't dan weer niet gaat tochten :D.

Maareh, bruikbare info hier in 't topic zeg. Ik zou bijna zelf ergens aan durven te beginnen (dorpel PT-19-FK).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD