343 DLS: deel II - de roestauratie
- V300 register
- Verbannen
dat is een Pons-Verzettang. 2 handvaten zoals een handmodel plaatschaar, maar aan de kop zit een draaibaar gedeelte. De ene kant is een ponstang, eigenlijk een perforator. deze knipt gaatjes van 4 mm.
De andere kant is een plat bekje met een verloop erin, zodat plaatwerk precies met zijn eigen dikte 'verzet' wordt. Zodoende kun je eenvoudig overlaps maken, voorste plaat perforeren, en dan proplassen.
voor de gaatjes is het handig omdat je dan niet hoeft te boren. per gaatje scheelt dat zo 20 seconden tijd en het voordeel is dat ze altijd op dezelfde afstand van de rand zitten. (= midden in het 'verzet' als je de plaat mooi overlappend geknipt hebt)
het aanbrengen van een verzet is handig omdat je dan veel minder plamuur nodig hebt om de naad netjes weg te werken.
4 mm moet overigens genoeg zijn voor het gaatje, als het dan niet goed vloeit (zie achterzijde plaat, het smeltplekje moet minimaal 2 mm zijn) kun je beter de stroomsterkte wat hoger zetten dan een groter gat boren.
met puntlasfrezen (zijn dat die gaten van 8 waar je het over had) moet je dus ook een lagere stroomsterkte gebruiken bij het terug vastlassen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Alexdepalex;117515 schreef : Hey Joost, heel knap!
Maar is het niet beter een andere carrosserie te nemen die beter is?
Dat scheelt hopen werk, als ik dat met de Rekrod kon, had ik dat gedaan.
Je weet niet waar je aan begint, maar als je tijd van leven hebt en veel wilt leren met lassen, dan zou het wel kunnen.
Je bent er nu wel geloof ik uit, dat je beter ff een MIG/MAG of CO2 apparaatje regelt ipv autogeen?
Sommigen doen het zelfs met TIG, alles is mogelijk, als je maar voldoende ervaring hebt met lassen. Als beginnende kan het met zo'n MIG/MAG-dingetje het 't beste.
Succes ermee!
Zie maar eens een 360 carrosserie te vinden uit 1982 (oud dashboard he).
Ik heb er al aan gedacht, maar omdat het gewoon een 360 is, is een andere carrosserie simpelweg niet te doen.
En bovendien... iets als dit moet je gewoon eens gedaan hebben, net als met een oldtimer op vakantie gaan :+
- V300 register
- Verbannen
Je kunt namelijk op 3 manieren lassen:
- onder hands: dan ligt het plaatwerk vlak/horizontaal
- boven hands: ondersteboven lassen
- Slepend: van boven naar beneden (andersom gaat niet omdat je het metaal vloeibaar maakt en dan wil het naar beneden stromen)
Bovenhands lassen heb je een redelijk hoge draadtoevoer nodig en een lage stroom. Dit omdat de las omlaag wil vallen.
Bij slepend lassen heb je een lage stroom nodig en een redelijk lage draadtoevoer omdat het metaal uit zichzelf al omlaag gaat lopen.
Bij onderhands lassen heb je een redelijk lage draadtoevoer nodig maar een redelijk hoge stroom.
Wanneer je een oud ongeregeld lasapparaat hebt (zoals ik) dan moet je dus telkens de snelheid van de draadtoevoer aanpassen. En dan heb ik het nog niet gehad over de breedte van de naad die je wilt lassen. Een brede naad moet je op een lage stroom en hoge draadtoevoer lassen en een smalle naad met een lage draadtoevoer en hogere spanning.
Ofwel: wat meer uitgeven vergemakkelijkt het lassen wel :yesyes:
Oowja, een tip: De gastoevoer op ongeveer 4-6 liter per minuut zetten. Hoger is echt niet nodig! Waait of tocht het veel in jullie schuur dan zet je hem op 6 L/m en is het windstil in de schuur dan op 4 L/m. Veel mensen zetten de gastoevoer veel te hoog. Kost je alleen maar gas en het levert helemaal niet zoveel meer kwaliteit (van de las) op.
- V300 register
- Verbannen
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Ik geloof dat de isolatie zo goed is, dat het vergelijkbaar is met een -al wat ouder- huis. Hij is ook verwarmd, dus in de winter lekker aangenaam lassen
- V300 register
- Verbannen
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
ook ervoor zorgen dat er geen spullen aanwezig zijn die tijdens het lassen in de fik kunnen vliegen; dit geld voor zowel de auto als de schuur:yesyes:
- 16673-dummy
- Nieuw lid
En hij werkt veel beter/sneller dan CV!!
- 16673-dummy
- Nieuw lid
AvdAkker;117704 schreef : als hij gigantisch goed geisoleerd is; zorg dan in ieder geval voor goede ventilatie!
Er is een raam (nota bene naast de auto) dat open kan, samen met nog een andere. Komt wel goed
- V300 register
- Verbannen
Maareh, bruikbare info hier in 't topic zeg. Ik zou bijna zelf ergens aan durven te beginnen (dorpel PT-19-FK).