343 DLS: deel II - de roestauratie
- V300 register
- Verbannen
@ Stefan: klopt ja, maar de DLS is nog een tikkie roestiger. De roest zit eigenlijk overal, de auto is er gewoon flexibel van geworden...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Bovendien zal die aanhechting in delen rondom Veldhoven liggen, dus dan is er gelijk weer "bindmateriaal" (als ik de bodem heb gelast) om de binnendorpel opnieuw aan vast te bakken.
De GK-54-NN kon er ook wat van, maar de DLS is veel erger. De GK had geen rotte dorpels, alleen een rotte bodem (vergelijkbaar aan de DLS) en rotte voorschermen.
Afijn, door een meevaller is er al e.e.a. aan bak- en braadmateriaal aanwezig. Nu het lasapparaat nog :+
Ohja; de achterklep gaat eruit, en 1 keer raden welke er voor terug komt!
*Juist, een achterklep van een (andere) DLS*
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Misschien niet verkeerd om eerste eens alle losse roest en losse verf te verwijderen en de boel nog eens goed te inspecteren. Misschien zakt dan de moed je al in de schoenen..........
Zo niet! Petje af!!!
Even serieus: als je die auto helemaal gelast krijgt, ben je ECHT goed bezig!
Zorg dat je het te lassen ijzer helemaal goed blank maakt met een borstel op een slijptol of desnoods met een lamellenschijf (uitkijken dat je dan niet DOOR het plaatwerk gaat ).
Wat wil je eigenlijk in de roestgaten gaan lassen? Een andere auto als donor gebruiken of nieuw plaatwerk gebruiken en dat zelf in vorm maken? Wanneer je nieuw plaatwerk wilt gebruiken pak dan gerust minimaal 1-1,5mm dik staal. Hoe dunner, hoe moeilijker te lassen.
Onthoudt dat een goede voorbereiding bij het lassen 3-kwart van het werk is. Hoe preciezer het nieuwe stukje plaat in het uitgeroeste gat past, hoe smaller de lasnaad en hoe smaller de lasnaad, hoe minder het staal gaat trekken.
Zorg dat je roestplekken zo vierkant mogelijk uitslijpt. Dan is het veel gemakkelijker om een plaatje op maat te maken. Wanneer je een plaatje maakt, maak hem dan ruim te groot. Sla hem vervolgens op vorm, en helemaal op het laatste pas op maat slijpen (dit komt best nauw!).
Wanneer je aan chassisbalken gaat lassen is een stevige las natuurlijk belangrijker dan een mooie las. Gewoon proberen af te lassen dus. Bij zichtwerk moet je dus veel geduld hebben: eerst hechten, af laten koelen en tussen de hechtjes in hechten, afkoelen, tussen de hechtjes in lassen, afkoelen enz......
Delen die in het zicht zitten dus pas op het laatst doen (wanneer je ervaring hebt opgedaan). Begin bijvoorbeeld bij de dorpels, daarna chassisbalken, daarna de onderkanten van de deuren en daarna pas eventueel de spatschermen.
Als je twijfeld om het te doen: gewoon doen! Je kunt er alleen maar beter op worden: je leert er altijd van!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Autogeen lassen is toch met 2 flessen; 1 ethyn (ofwel acetyleen) en 1 fles met zuurstof. Mengen dmv 2 kraantjes en je brandt dwars door 40 mm dik staal.
Het zou inderdaad moeten kunnen om daarmee ook ijzer aan elkaar vast te lassen ipv het los te snijden.. maar volgens mij is dat een portie vakwerk waar je een serieuze opleiding voor nodig hebt....
bedoel je toch geen MIG/MAG ofwel CO2 lasapparaat??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
- Berichten: 7
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
antiekeradio;117345 schreef : met een autogeen apparaat?
Autogeen lassen is toch met 2 flessen; 1 ethyn (ofwel acetyleen) en 1 fles met zuurstof. Mengen dmv 2 kraantjes en je brandt dwars door 40 mm dik staal.
Het zou inderdaad moeten kunnen om daarmee ook ijzer aan elkaar vast te lassen ipv het los te snijden.. maar volgens mij is dat een portie vakwerk waar je een serieuze opleiding voor nodig hebt....
bedoel je toch geen MIG/MAG ofwel CO2 lasapparaat??
M'n vader heeft het de hele tijd over autogeen lassen; jaren terug heeft hij daar veel mee gewerkt (onder andere een compleet verwarmingssysteem voor een kas in elkaar gelast) en hij kan er best mee overweg.
Hij heeft 't ook over zuurstofflesjes.
Ik begrijp uit je antwoord dat CO2 "makkelijker in de omgang" is?
Ik heb er geen kaas van gegeten, na/tijdens de 343 hopelijk wel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
In principe is autogeen makkelijk om koper te lassen bijvoorbeeld (door zilver toe te voegen). Met staal is mig/mag makkelijker en beter.
Wij hebben beide hier. Autogeen gebruik je als snijbrander en lassen van zachte metalen die hechten aan tin of zilver, mig/mag gebruik je voor pisbakkenijzer in alle diktes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
volvofiel;117350 schreef : M'n vader heeft het de hele tijd over autogeen lassen; jaren terug heeft hij daar veel mee gewerkt (onder andere een compleet verwarmingssysteem voor een kas in elkaar gelast) en hij kan er best mee overweg.
Hij heeft 't ook over zuurstofflesjes.
Ik begrijp uit je antwoord dat CO2 "makkelijker in de omgang" is?
Ik heb er geen kaas van gegeten, na/tijdens de 343 hopelijk wel
Verwarmingsbuis is vaak zacht metaal zoals ik zei. Koper en dergelijke. Dat las je autogeen omdat je dan zilver kunt smelten en in de las kunt laten vloeien, dat is inderdaad makkelijker.
Een auto lassen gaat 300x makkelijker met een mig/mag apparaat. Je hebt dan 1 toorts met gas- en draadtoevoer die regelbaar is. Hierdoor hoef je geen rekening te houden met mengsels en dikte van toevoegmateriaal, en je hebt 1 hand vrij tijdens het lassen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Overigens ben ik er van overtuigd dat het goed gaat komen met deze wagen. Hij is in ietsje meer demontabele staat dan die van mij ooit was kwa roest. Ik ging er nog gerust mee rijden, maar of dat slim is ik weet het niet hoor....
Je zult een noodstop moeten maken en dat de balken dan het alsfalt instaan, dat rijd zo moeilijk weg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Ovlov 3.6L;117341 schreef : dit wordt nog een gigantische lasklus!
Misschien niet verkeerd om eerste eens alle losse roest en losse verf te verwijderen en de boel nog eens goed te inspecteren. Misschien zakt dan de moed je al in de schoenen..........
De moed is me al 2x in de schoenen gezakt, maar driemaal is scheepsrecht.
Als een auto rot is, is 'ie rot. Aan de eigenaar de taak om 'm weer mooi te krijgen. We gaan eraan beginnen en we zien wel.
Zo niet! Petje af!!!
Even serieus: als je die auto helemaal gelast krijgt, ben je ECHT goed bezig!
Zorg dat je het te lassen ijzer helemaal goed blank maakt met een borstel op een slijptol of desnoods met een lamellenschijf (uitkijken dat je dan niet DOOR het plaatwerk gaat ).
Een lamellenschijf staat bovenaan de verlanglijst!
Wat wil je eigenlijk in de roestgaten gaan lassen? Een andere auto als donor gebruiken of nieuw plaatwerk gebruiken en dat zelf in vorm maken? Wanneer je nieuw plaatwerk wilt gebruiken pak dan gerust minimaal 1-1,5mm dik staal. Hoe dunner, hoe moeilijker te lassen.
Een andere auto is geen plek voor en daar heb ik ook helemaal geen trek in, n?g meer werk...
In principe wordt bij Arta Parts e.e.a. besteld, maar zaken waar we wat op moeten verzinnen... wellicht slijp ik e.e.a. uit een sloper (als 'ie maar niet van mij is).
Onthoudt dat een goede voorbereiding bij het lassen 3-kwart van het werk is. Hoe preciezer het nieuwe stukje plaat in het uitgeroeste gat past, hoe smaller de lasnaad en hoe smaller de lasnaad, hoe minder het staal gaat trekken.
Zorg dat je roestplekken zo vierkant mogelijk uitslijpt. Dan is het veel gemakkelijker om een plaatje op maat te maken. Wanneer je een plaatje maakt, maak hem dan ruim te groot. Sla hem vervolgens op vorm, en helemaal op het laatste pas op maat slijpen (dit komt best nauw!).
Wanneer je aan chassisbalken gaat lassen is een stevige las natuurlijk belangrijker dan een mooie las. Gewoon proberen af te lassen dus. Bij zichtwerk moet je dus veel geduld hebben: eerst hechten, af laten koelen en tussen de hechtjes in hechten, afkoelen, tussen de hechtjes in lassen, afkoelen enz......
Delen die in het zicht zitten dus pas op het laatst doen (wanneer je ervaring hebt opgedaan). Begin bijvoorbeeld bij de dorpels, daarna chassisbalken, daarna de onderkanten van de deuren en daarna pas eventueel de spatschermen.
Als je twijfeld om het te doen: gewoon doen! Je kunt er alleen maar beter op worden: je leert er altijd van!
Dank voor de tips!
Dan nog over het apparaat; mijn vader bedoelt echt autogeen. Daar kan 'ie mee lassen. MIG/MAG heeft 'ie geen ervaring mee. Maar als jullie zeggen dat 't makkelijker/veiliger is, moet 't toch maar een MIG/MAG-apparaatje worden. Die is elektrisch?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.