show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

343 DLS: deel II - de roestauratie

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2009 18:06 #794443 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 343 DLS: deel II - de roestauratie
1 fles is vaak argon en dan heb je een mig/mag apparaatje

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2009 18:08 #794446 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 343 DLS: deel II - de roestauratie
is idd elektrisch; je kunt in deze situatie het beste een 230v apparaatje aanschaffen; 380v wat ik gebruik is gigantisch lastig af te stellen als je dun plaatwerk moet lassen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-08-2009 18:12 #794447 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 343 DLS: deel II - de roestauratie
Niet waar Anjo. Tenminste, zal misschien ook wel aan het apparaat liggen.
Ik las met een Mig/Mag apparaat op krachtstroom (dat moet je dan wel hebben thuis..) en die is goed genoeg af te stellen op alles tussen dunne plaat en dik ijzer met 2 draaiknoppen. Er zit ook een timerfunctie op die de tijd dat je las duurt regelt. Dat is ook wel handig voor een beginner, dan stopt hij namelijk automatisch en bak je dus vrijwel nooit door de plaat heen.

Autogeen lassen kan dus wel, maar ik zou het niet doen voor auto's te lassen. De leverancier van je lasapparaat kun je het ook vragen, die zal hetzelfde zeggen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2009 18:15 #794449 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 343 DLS: deel II - de roestauratie
Maar als je autogeen kunt lassen, kun je ook Mig/mag lassen?

Ik zal eens gaan Googlen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2009 18:15 #794450 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 343 DLS: deel II - de roestauratie
ik hou het in dat geval op het apparaat:)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2009 18:18 #794451 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 343 DLS: deel II - de roestauratie

volvofiel;117363 schreef : Maar als je autogeen kunt lassen, kun je ook Mig/mag lassen?


mig is laswerk dat je met een dag kan leren; zeker als je alleen maar staal van dezelfde dikte last. het is een simpele manier van lassen waarbij je als het apparaat ingesteld is alleen je laswerkstuk hoeft te aarden met een klem en vervolgens aan de lastoorts op een knopje drukt waarop de lasdraad + argon gas automatisch naar buiten komt zetten en je dient hierbij zelf de toorts te regelen; hoe je de toorts moet houden en hoe snel je hem moet bewegen is als je gaat lassen het belangrijkste. hechten is nog veel makkelijker!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-08-2009 18:20 #794453 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 343 DLS: deel II - de roestauratie

volvofiel;117363 schreef : Maar als je autogeen kunt lassen, kun je ook Mig/mag lassen?

Ik zal eens gaan Googlen.


Is een totaal verschillend proces.
Je moet het zo zien:

Bij autogeen heb je 2 flessen en ga je voor je toepassing het juiste mengsel zoeken (snijden is ander mengsel dan lassen). Dan komt er een vlam uit je toorts waarmee je het metaal verwarmd dat je wilt lassen. Met je andere hand houd je er een staaf metaal bij dat je toe wilt voegen en die verwarm je tot smeltens toe tegen je werkstuk aan. Dan smelt het samen en heb je een las.

Bij Mig/Mag heb je 1 toorts met automatische draadtoevoer en een massaklem. Door de knop in te drukken komt de draad tegen je werkstuk en krijg je een kortsluiting. De draad wordt heet genoeg om te smelten en zal de 2 metalen ook lassen. De gecontroleerde kortsluiting in je smeltbad regelt het gas. Zonder gas krijg je een totaal ongecontroleerde kortsluiting en last hij dus ook niet netjes.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2009 18:22 #794455 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 343 DLS: deel II - de roestauratie
Ah! Dank voor de heldere uitleg!

't Is toch wat, de beslissing nemen om iets te gaan lassen terwijl je niet eens weet hoe het moet, hoe het werkt, wat het is etc. :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-08-2009 18:23 #794458 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 343 DLS: deel II - de roestauratie
Daar leer je juist van.
Overigens had de winkelbediende je waarschijnlijk hetzelfde verteld als je een lasapparaat ging kopen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2009 18:24 #794459 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 343 DLS: deel II - de roestauratie
Winkelbediende? Welke winkelbediende? Wij kachelen naar de OBI in Duitsland om daar een apparaat te halen, en bij zo'n Gamma-achtige bouwmarkt zullen ze er niet al te veel verstand van hebben.

Mijn vader wist wat 'ie moest hebben, maar door jullie schuld weet 'ie 't nu niet meer :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD