Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-11-2012 11:57 #917978 door V300 register

punkazz;208092 schreef : Waarom eigenlijk niet? Ik snap je punt wel, en ik bedoel ook eigenlijk niet dagelijks, maar je moet die mogelijkheid wel hebben vind ik. Als ik dagelijks 3 km naar de supermarkt wil rijden, dan wil ik dagelijks naar de supermarkt kunnen rijden met m'n klassieker.


Dat kun je willen, maar daar is de MRB vrijstelling niet voor. Opzich kom je dan weer bij het rekeningrijden uit, maar als je geen administratieve lasten wilt hebben moet je daar helemaal niet aan beginnen. Het is geen perfecte oplossing maar in mijn ogen wel een mooi compromis.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-11-2012 11:59 #917979 door V300 register
Ik zeg niet dat het goed is. Het gaat mij om de vrijheid wanneer je de auto pakt. Aangezien het gem. aantal km's dat een oldtimer aflegt sowieso al zo laag ligt, heeft het mijns inziens weinig toegevoegde waarde.

Een compromis is het wel, omdat diegene met meerdere schuurauto's gespaard worden. Prima, als er toch iets moet komen, dan zoiets. Maar als je het aan mij vraagt blijft het liever zoals het nu is. Er is namelijk eigenlijk geen probleem, het gaat puur om het geld. En ik betwijfel ten zeerste of dat gerealiseerd gaat worden op deze manier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-11-2012 12:30 #917980 door V300 register
Hoe zit het eigenlijk, mag je auto dan ook niet meer op de openbare weg staan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2012 12:35 #917981 door Mark Smeets
@ Steven, het gaat niet om geld maar om symbool politiek. Want ik denk dat de administratie lasten straks zo hoog worden dat ze er ook niet veel meer aan verdienen. De dagelijkse rijders doen die oude mercedes diesel dan toch weg, want voor hetzelfde geld rijdt je dan een jongere snellere en luxere diesel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-11-2012 12:46 #917982 door V300 register

punkazz;208096 schreef : Hoe zit het eigenlijk, mag je auto dan ook niet meer op de openbare weg staan?


Daar ben ik ook erg benieuwd naar.
Als ze wel op straat mogen staan komt er gezellig een andere klassieker bij staan waardoor er opeens een half jaar gereden mag worden, de verzekering wordt toch aanzienlijk goedkoper omdat die dan maar voor 60 dagen geldt.
Welk probleem wordt er dan opgelost? :crazy1: De dieselende Mercedii zullen dit systeem ook zo toe kunnen passen. En een parkeerprobleem is er in alle grote steden al dus worden de klassiekerrijders in de stede gepakt omdat je daar nauwelijks meer aan een garage kan komen voor een normale prijs.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-11-2012 16:25 #917990 door V300 register
Het makkelijkste is gewoon een diesel en gas toeslag vragen, dan is het misbruik ook zo goed als verdwenen.

Of denken ze dat ik met mijn automaatje waarmee ik 1 op 10 net haal, dagelijks ga rijden? Terwijl een moderne auto vele male zuiniger is?

En veel minder kosten heeft mbt tot onderhoud?

60 dagen kaart kan, is alleen wel erg duur idd om door te voeren, aangezien je dit moet controleren. Diesel en gas toeslag, die er al is na 86 ook invoeren voor 86 en dan ben je eigenlijk ook klaar. Toch ook een erg goed idee, hoor 60 dagen. Alleen hoe duur is het, het is niet voor niets dat het ooit eens is afgeschaft.

Mensen die weinig rijden op gas, kunnen immers nog altijd de tank eruit doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-11-2012 20:12 #918000 door V300 register
Voor het belasten van een oldtimer op LPG valt iets te zeggen, maar met
een Amerikaan van 2 ton ben je blij met je gastank, zelfs als je er maar
een paar duizend kilometer per jaar mee rijdt.

Verder gaat het rucksichtslos belasten van oldtimers met een zelfontbrander
voorbij aan de technologische ontwikkeling die de Dieselmotor gemaakt heeft.
Net alsof een klassieker per definitie een benzine-variant van een bepaald
model moet zijn. Ook een W123 MB 240D documenteert een episode uit
het rijdend erfgoed. Of een vroege Fiat Croma met direct ingespoten Dieselmotor.
En waarom een Golf I 1.6D minder klassiek zou zijn dan een Golf I 1.1
benzine, zou ik niet weten.

Misschien dan toch een apart kenteken voor een klassieker en daar strenge
voorwaarden aan verbinden. Het zou kunnen beginnen, net zoals in Duitsland,
met een uitgebreide keuring, die niet alleen let op de minimale APK eisen,
maar tevens kijkt naar de algehele optische toestand en originaliteit.
Een beperkt aantal kilometers en het bezitten van een auto voor dagelijks
gebruik en lidmaatschap van een voor de betreffende klassieker in het leven
geroepen oldtimerclub zijn sowieso geldende voorwaarden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2012 20:49 #918001 door 16673-dummy
ja... dream on :)

maar goed dat we de staatssecretaris nog hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2012 21:25 #918007 door Kevin Kloosterman
Het koppelen van de MCN database aan de belastingvrijheid lijkt me al een goed begin, MCN beheert namelijk op zeer goed gedocumenteerde manier het historisch erfgoed wat we met z'n alle rijdend houden. Als je dan nog als voorwaarde neemt dat je ook een "dagelijkse" auto in bezit moet hebben dan leg je al een behoorlijke beperking op voor het misbruik wat nu gebeurt.

Daar bovenop zou je ansich inderdaad nog de gas/diesel toelage kunnen opleggen. (dit is allemaal nog simpel en vrij goedkoop te regelen)

Daarna zou je nog eens kunnen gaan denken aan zo'n 60 dagen ofzo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-11-2012 22:23 #918010 door V300 register
Is er ergens doorgerekend wat het oplevert als het plan wat al was goedgekeurd doorgaat? Dus langzaam de grens naar 30 jaar (levert alweer 5 jaar volle mep van iedereen op op termijn) en dan de toeslag voor diesel en LPG blijven rekenen? Dat maakt het onaantrekkelijker om een klassieker als dagelijks vervoer in te zetten en je houdt de industrie die er aan vast zit aan de praat zonder allerlei ingewikkelde regelgeving met de daarbijhorende administratieve rompslomp die uiteindelijk ook weer geld kost.
Ben erg benieuwd wat dat plan nou oplevert, dat is toch wel het schappelijkst van allemaal, desnoods de toeslag ook voor alles ouder dan 30, met de relatief lichte oude auto's valt dat allemaal wel mee, tenzij je een Amerikaan rijdt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets