Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-11-2012 00:55 #917908 door V300 register
Dat ze niet goed kunnen rekenen bleek al met de inkomensafhankelijke zorgpremie.

Trouwens, er valt best geld te verdienen hoor, als overheid op oltimers. En ik denk dat het daarom te doen is, en niet het milieu. Moet je het wel goed aanpakken. Wellicht denken ze wel bij de overheid, als we de volle prijs voor de MRB vragen, is er idd een hele grote groep die hun amiricaan weg doet en er een gewone auto voor koopt, waar wel wegenbelasting opzit (geheel toevallig in 2014 ook weer op kleine wagens) en ook weer BPM en BTW.

Dan vergeten ze echter wel een belangrijk ding. De waarde van die klassiekers, is daarmate gedaald (bij zo,n amiricaan is er zeker ineens de helft af) dat ik het niet aannemelijk vind dat ze een andere nieuwe auto gaan kopen. Zeker niet omdat die amiricaan niet voor dagelijks gebruik was. 2500 euro p/j is niet te betalen, dus er zal nog 1 a 2 maanden p/j in gereden worden.

Dus, geen verzekering meer de rest van de maanden, wat assurantiebelasting scheelt, minder onderdelen en btw, grote sanering bedrijven in de oltimer industrie en dergelijke. Slim nee?

Wanneer zou iedereen echter wel blijven rijden? Is de vraag. Stel dat zo,n amiricaan geen 2500 zou moeten betalen maar 500. Wat zou er dan gebeuren. En dat zou de overheid zich moeten afvragen als ze de branche niet gewoon om zeep willen helpen. Hoe houd je de oltimer hobby instand maar zorg je wel dat er geen misbruik is.

Dat zou je kunnen doen door benzine helemaal vrij te stellen. Als voorbeeld.

Maar 150 miljoen gaat niet werken. Mijn wegenbelasting wordt iets van 370 p/j. Als het vol wordt. Dan weet ik zeker dat ik er maar 3 maanden mee ga rijden, en de rest in de schorsing gaat. Ik zal belazerd zijn. Ik rijd dan echter wel netzo veel km. Wat is dus het gevollig? Dat ik even veel kwijt ben, omdat ik de besparing van mijn verzekering gebruik voor 3 maanden wegenbelasting.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-11-2012 01:03 #917909 door V300 register
Er zijn nu ook veel handelaren die zeggen dat de wet per 1 jan 2013 ingevoerd wordt, en deze willen een "goede prijs geven"....

Tja... Dat soort zaken krijg je nu ook. Want je kunt ze nu heel goedkoop invoeren, maar ik denk dat er op gegokt wordt dat de volledige afschaffing het toch niet haalt. En dan heb je dus een wagen van iemand gekocht die ineens veel meer waard is....

update:
Wat een vuillakken zijn die autobedrijven, zeggen ze wordt afgeschaft. Maar waarschijnlijk wordt het een 60 of 30 dagen kaart, en als liefhebber zeg ik dan terecht! Ja of ze hadden het alleen voor benzine auto,s moeten doen dat scheelt de burger lasten maar deze oplossing is ook prima. Op internet staat op diverse bronnen dat er (bij financie?n) naar een oplossing wordt gezocht, en gedacht wordt aan een dergelijke kaart.

Ik zou er een 60 of 30 dagen kaart van maken. 60 dagen voor iemand met 1 oltimer. 30 dagen per wagen voor iemand met meerdere oltimers. Probleem opgelost! Dat is makkelijk te doen via digid. Je geeft bij overtreding gewoon een boete ter waarde van 1.5 maal de wegenbelasting, en de 2 keer mogen ze geen gebruik meer van de regeling maken. Ik zou echter wel, en dat kan tegenwoordig, 24 uur aan houden, bij aanmelding. Dus om 13.00 op vrijdag aangemeld, is tot 13.00 uur op zaterdag mogen rijden. De RDW moet enkel wel een snel syteem hebben zodat het voor poltie en dergelijke te zien is. Je zou dan ook met appart nummerborden kunnen werken, waarmee duidelijk is dat het om een 60 dagen kaart of dergelijke gaat. Zodat als de politie een dergelijke wagen ziet rijden, even het nummerbord op kunnen vragen om te kijken of hij wel is aangemeld voor die dag.

Perfect als dit zou gebeuren, dit is geen slechte maatregel voor de oltimerbranche. Liefhebbers worden zo gescheiden van kwaadwillende.

Wat een vuillakken zijn die autobedrijven, zeggen ze wordt afgeschaft. Maar waarschijnlijk wordt het een 60 of 30 dagen kaart, en als liefhebber zeg ik dan terecht! Ja of ze hadden het alleen voor benzine auto,s moeten doen dat scheelt de burger lasten maar deze oplossing is ook prima.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-11-2012 23:22 #917961 door V300 register
Ik las ergens dat de staatssecretaris die het allemaal uit moet gaan voeren zelf een liefhebber van oldtimers is (hij heeft een Peugeot 504). Hij schijnt aan een alternatief te werken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2012 09:16 #917969 door Mark Smeets

eipmiw;208077 schreef : Ik las ergens dat de staatssecretaris die het allemaal uit moet gaan voeren zelf een liefhebber van oldtimers is (hij heeft een Peugeot 504). Hij schijnt aan een alternatief te werken.


Stond vrijdag al op internet. Verbaasde me al dat het hier nog niet stond:
www.nu.nl/economie/2954937/klassiekers-m...k-toch-mrb-vrij.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-11-2012 10:07 #917971 door V300 register

v0lv0freak;208085 schreef : Stond vrijdag al op internet. Verbaasde me al dat het hier nog niet stond:
www.nu.nl/economie/2954937/klassiekers-m...k-toch-mrb-vrij.html


Mooi artikel. Heb je eindelijk een keer een minister die de praktijk w?l kent. Daar heb je dan een keer geluk mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-11-2012 10:25 #917973 door V300 register
H? bah, niet dat idee, 'k vind het maar niks. Vrijheid overboord. En er staat ook niet bij of je er alsnog voor moet betalen. En wat gebeurt er als je toch 'dagelijks' wilt rijden? Extra flappen tappen ivm belasting milieu? Ik zie zoiets wel het compensatiepunt worden. Naja, wel beter voor de jager-verzamelaars.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-11-2012 11:20 #917974 door V300 register

v0lv0freak;208085 schreef : Stond vrijdag al op internet. Verbaasde me al dat het hier nog niet stond:
www.nu.nl/economie/2954937/klassiekers-m...k-toch-mrb-vrij.html

punkazz;208089 schreef : H? bah, niet dat idee, 'k vind het maar niks. Vrijheid overboord. En er staat ook niet bij of je er alsnog voor moet betalen. En wat gebeurt er als je toch 'dagelijks' wilt rijden? Extra flappen tappen ivm belasting milieu? Ik zie zoiets wel het compensatiepunt worden. Naja, wel beter voor de jager-verzamelaars.


Dagelijks rijden met een oldtimer is gewoon niet de bedoeling. Ik snap best dat je dan gewoon MRB moet betalen. Je gebruikt immers de weg voor je dagelijkse vervoer.

Als het puur hobby is mag dat best gecompenseerd worden met een voordeeltje, maar dan moet het ook wel hobby blijven. Of je nu spreekt van een 340 van '85 of een Amazon van 1960. Dagelijks gebruik is niet waarvoor je dit belastingvoordeeltje moet hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-11-2012 11:34 #917975 door V300 register
Ben het niet met je eens. Stel je hebt 3 360's en wilt er gewoon een pakken als je zin hebt. Dat kan dus niet meer. Je moet met dagenkaarten gaan werken ofzo. Weg vrijheid, welkom administratieve lasten. Wie zit daar nou op te wachten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-11-2012 11:46 #917976 door V300 register

Jos360;208090 schreef : Dagelijks rijden met een oldtimer is gewoon niet de bedoeling. Ik snap best dat je dan gewoon MRB moet betalen. Je gebruikt immers de weg voor je dagelijkse vervoer.

Als het puur hobby is mag dat best gecompenseerd worden met een voordeeltje, maar dan moet het ook wel hobby blijven. Of je nu spreekt van een 340 van '85 of een Amazon van 1960. Dagelijks gebruik is niet waarvoor je dit belastingvoordeeltje moet hebben.


Waarom eigenlijk niet? Ik snap je punt wel, en ik bedoel ook eigenlijk niet dagelijks, maar je moet die mogelijkheid wel hebben vind ik. Als ik dagelijks 3 km naar de supermarkt wil rijden, dan wil ik dagelijks naar de supermarkt kunnen rijden met m'n klassieker.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-11-2012 11:54 #917977 door V300 register
Lekkere liefhebber als je voor 3km je motor start.
Dat soort mensen zouden ze ?xtra moeten laten betalen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets