Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-11-2012 18:20 #917629 door V300 register
Ben benieuwd wat met de Mercedes diesels gaat gebeuren, want als die echt vol moeten betalen zit je per jaar al zo aan 1500 euro! Of zouden ze nog een oldtimer toeslag wegens extra milieuvervuiling erbij verzinnen?

Het beste kan men het doen netzo als een bestelbus op geelkenteken, die is in de benzine variant goedkoper scheelt ongeveer 25% uit mijn hoofd.

Dus of een 3/4 of een halftarief, of benzine vrij en de rest toeslag of vol betalen. Ze gaan toch echt geen oplossingen kiezen waarbij APK standen in de toekomst moeten bewijzen hoeveel iemand rijd ed. Veel te veel werk. Niet betrouwbaar ook.

Wat je ook kunt verzinnen is vrij schorsen, maar wel vol tarief. Bijvoorbeeld dat je je wagen kosteloos 4 keer per jaar kunt schorsen, en dan niet voor 3 maanden maar voor 2 minimaal. Echter moet de verzekering dan wel op zoiets meespelen.

Of ze laten echt iedereen betalen maar willen ze het bedrag van 156 miljoen per jaar binnen halen, gaat dat niet lukken. Dan zul je toch echt een breakeven punt uit moeten rekenen, als het de overheid echt om het geld te doen is, en dat is lager dan het volle tarief aan wegenbelasting.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-11-2012 19:19 #917631 door V300 register
@Gromsound: RDtW? Rijksdienst TEGEN het wegverkeer? Zomaar een gokje hoor.

@Anjo: de voorwaarde van een lidmaatschap van een klassiekervereniging
is in het plan van Gromsound niet voldoende; er moet volgens punt 1)
aantoonbaar een dagelijks vervoermiddel "in de vaart" zijn. De HSB die
daarvoor betaald moet worden en de beperkingen in het jaarkilometrage
van de klassiekerpolis, maken het dagelijks gebruik onaantrekkelijk tot onmogelijk.

Ik zie wel iets in het plan van Gromsound. Lijkt een beetje op de Duitse variant.
Mijn dagelijkse auto zou dan een V50 2.0D kunnen worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-11-2012 19:41 #917632 door 16673-dummy
Heren, sorry voor mijn "directe" reactie op gromsound, maar je maakt mij echt niet wijs dat je een dagelijkse auto moet hebben om je klassieker belastingvrij te hebben.
Wie haalt dit in zijn hoofd? Dit is toch helemaal niet eerlijk?

Ik zou een fiat panda op de stoep moeten zetten om mijn 345, die nu echt bijna niet meer rijdt, belastingvrij te hebben. Dat is toch klinkklare onzin!
Mijn dagelijkse vervoer is het OV en de fiets en het gebruik van mijn 345 verandert daar echt 0,0 om.

Gewoon voor iedereen een kilometerheffing, oldtimer of niet. DAT is pas eerlijk. Betalen naar gebruik. Als je geen kastje in je auto wilt zet je hem maar in het museum.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-11-2012 19:53 #917633 door V300 register
@Joost: het plan Gromsound omvat voorstellen om de misbruikers van de
vrijstelling te onderscheiden van de ware liefhebbers. Tja, dan valt er een
aantal liefhebbers tussen wal en schip. Misschien moet er een uitzondering
gemaakt worden voor auto's waarvoor reeds 30 jaar lang aantoonbaar in
Nederland wegenbelasting is betaald.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-11-2012 20:11 #917634 door V300 register
@Joost waarom in zo'n duur kastje die veel weerstand oproept? Gewoon in die accijnzen stoppen, is ook het makkelijkst in te voeren want je schrapt de MRB=minder administratie en geen onnodige brieven met "uw bolide is vrijgesteld". Lossen ze ook gelijk het probleem op wat nu gecre?erd wordt door al die nieuwe mueslimobielen die (tot 2014) geen belasting betalen.

Lucluc;207712 schreef : Anjo, ik ben het volledig met je eens! De nieuwe regeling zoals ie nu is vind ik heel acceptabel en had me ook al ingesteld op alleen het betalen van de lpg toeslag.

De enige andere optie is toch rekening rijden :D


Zo zou ik het ook het liefst zien! Ik vrees alleen dat dit te weinig oplevert of niet 'milieuvriendelijk' :lol: genoeg is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-11-2012 20:18 #917635 door 16673-dummy

Fran?ois;207732 schreef : @Joost: het plan Gromsound omvat voorstellen om de misbruikers van de
vrijstelling te onderscheiden van de ware liefhebbers. Tja, dan valt er een
aantal liefhebbers tussen wal en schip. Misschien moet er een uitzondering
gemaakt worden voor auto's waarvoor reeds 30 jaar lang aantoonbaar in
Nederland wegenbelasting is betaald.


Dat laatste mag dus niet, zoals al herhaaldelijk in dit topic is geschreven.

Ik heb er de laatste dagen eens goed over nagedacht en ik blijf erbij dat een kilometerheffing het beste is.
Immers, je betaalt niets als je niets rijdt. Rijd je toch, betaal je naar gebruik. Je belast immers de weg en vervuilt het milieu, daar kan niemand omheen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-11-2012 20:55 #917636 door V300 register
Ik zie wel bezwaren tegen kilometerheffing, ook naast het fysieke kastje, met name de vrijheid/privacy-beroving (of iig de suggestie van...) en vanuit de overheid de invoeringskosten, er is geen geld voor en helemaal terug te laten betalen door de automobilist gaat ook wat ver in deze beroerde tijd. Het mag dan eerlijker zijn, maar ik betaal liever als klassiekerrijder een vast bedrag per maand (dan weet je waar je aan toe bent) en dan liever niet n?t zoveel als de forens, gewoon om het leuk en haalbaar te houden voor de hobbyist.

Maar eigenlijk ben ik het helemaal eens met Anjo, ik begrijp wel dat er geld nodig is, maar zolang het niet aannemelijk is dat die 200 miljoen (was het toch?) ook daadwerkelijk wordt opgehaald ipv een toename in geschorste (en gedoemde) klassiekers, zie ik de noodzaak er niet van in. En ik zou nog wel ergens anders 200 miljoen vandaan weten te halen (teveel om op te noemen, en om discussie te voorkomen ga ik ze lekker niet noemen :+)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-11-2012 21:02 #917637 door V300 register
Zijn deze hier al voorbij gekomen?


Als liefhebbers van oude bolides wil ik jullie vragen de volgende petities te ondertekenen en evt. door te sturen.

petities.nl/petitie/behoud-van-oldtimer-wegenbelastingvrij

en

www.knac.nl/petitie/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
05-11-2012 21:05 #917638 door Erick Janssen (GAST)
en hoe moet de km heffing gecontroleerd worden? zeker met een kastje die je ook nog zelf moet betalen :loser: waar zijn we mee bezig zeg? en dat voor 3 komma nog wat % van het totale aantal auto's in Nederland

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-11-2012 21:15 #917640 door V300 register
Hoorde vorige week een ander verfrissend plan:
Er moet 16 miljard Euro omgebogen (lees binnengeharkt) worden de komende
4 jaar. Er wonen in NL op dit moment 16 miljoen mensen. Dat is 1000 Euro
per persoon in 4 jaar, dus 250 Euro p.p.p.j.
Laat iedereen die betalen en installeer een regering die de komende 4 jaar
echte oplossingen gaat bedenken i.p.v. de botte bijl te hanteren.
Dan hebben we de komende 4 jaar stabiliteit op alle vlakken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets