Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-11-2012 09:27 #917662 door V300 register

gromsound;207759 schreef : ja hoor, 30 of 60 dagenkaart mag van mij ook, maar dat geeft weer heel veel administratieve last voor de overheid die dankzij de HSB wetgeving juist alle CBM foto-autootjes heeft afgeschaft om van die kosten af te zijn. Vroeger werden de fotogegevens vergeleken met je stempelkaart en volgde al dan niet de bekeuring. Dat zou nou niet meer kunnen.
Dus niet praktisch controleerbaar en dan krijg je toch weer zwartrijders die het beperkte risico nemen, zoals vroeger in de wegenbelastingtijd.

Heus men zal alleen met een algemene maatregel van bestuur de zaak proberen te regelen, iets dat geen moeite of extra kosten benodigt en volautomatisch de gewenste inkomsten genereert. Afschaffing dus.:sad:

Er is momenteel geen politieke meerderheid om de hobbyisten te ontzien: crisis, miljeu, afgekeurde duitse taxis en rafelige zweedse tanks op gas in het straatbeeld... het zit allemaal tegen. Face it lads, the party is over.


Wie heeft het over een stempelkaart? Je schaft je rittenkaart aan door in te loggen op je DigiD bij de RDW. Dan betaal je direct via iDeal. Vanaf de datum van je betalingsbevestiging mag je rijden totdat het aantal dagen verstreken is waarvoor je betaald hebt.
Daarna krijg je boete als je nog op de weg gezien wordt net zoals je nu een boete krijgt als je met een geschorste auto de weg op gaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-11-2012 09:47 #917663 door V300 register
Ik kan me van mijn tijd bij de belastingdienst nog de dossiers met foto's herinneren. Stonden ze in Lyon bij een tankstation foto's te maken van Nederlandse kentekens. En al die mensen die hadden opgegeven dat ze maximaal 500 km priv? hadden gereden met hun leaseauto kregen een leuke naheffing. Idem voor lpg tanken (als het niet op kenteken stond).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-11-2012 12:33 #917674 door V300 register

Jos360;207761 schreef : Daarna krijg je boete als je nog op de weg gezien wordt net zoals je nu een boete krijgt als je met een geschorste auto de weg op gaat.


De kans daarop is wel erg klein he, ik ken niemand die dat ooit is overkomen. Als je maar een paar duizend km op de (secundaire) weg zit en ook nog in het weekeind zitten al die juten gewoon thuis op het terras denk ik. Ze moeten dan haast wel bij de poort van grote klassieker evenementen gaan posten met de camera wil er nog wat opbrengst uit komen.
Maar goed misschien zorgen we daarmee wel weer voor grote werkgelegenheid in ambtenarenland, je weet het niet! :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-11-2012 12:53 #917676 door V300 register

gromsound;207773 schreef : De kans daarop is wel erg klein he, ik ken niemand die dat ooit is overkomen. Als je maar een paar duizend km op de (secundaire) weg zit en ook nog in het weekeind zitten al die juten gewoon thuis op het terras denk ik. Ze moeten dan haast wel bij de poort van grote klassieker evenementen gaan posten met de camera wil er nog wat opbrengst uit komen.
Maar goed misschien zorgen we daarmee wel weer voor grote werkgelegenheid in ambtenarenland, je weet het niet! :D


Dat is nu toch ook al zo? Je kunt je geschorste auto ook gewoon uit de garage halen en gaan rijden zonder hoge pakkans.
Probleem komt pas als je een ongeluk hebt of politie tegenkomt. Dat is in de huidige regeling hetzelfde als in de regeling die ik voorstel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-11-2012 14:25 #917680 door V300 register
En is dat -net als rijden zonder rijbewijs- ook een misdrijf eigenlijk?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-11-2012 14:52 #917681 door V300 register
Twijfelgeval (kan het niet 1,2,3 vinden), maar aangezien de boete zeer hoog is en je zelfs een paar maanden de bak in kunt draaien, neig ik naar een misdrijf. Wellicht wordt 't dat pas als je iets overkomt/anderen aan doet.

Overigens is het rijden zonder rijbewijs (als je nooit een rijbewijs hebt gehad) een overtreding. Rijden terwijl je rijbewijs ongeldig is verklaard is een misdrijf.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-11-2012 15:23 #917685 door V300 register
Ja, dat bedoelde ik ook :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-11-2012 09:33 #917724 door Floris Schropp
mmm.. na een tijd nadenken kom ik toch hier op uit.

De regeling zo houden als hij is voor LPG w.b.t. bouwjaar (<1987 volledig vrij, oldtimergrens geleidelijk opschuiven naar 30) en eenmaal belastingvrij >1987 alleen het verschil in MRB met benzine aan belasting. Hiermee voorkom je een deel van mensen die een betrouwbare niet al te oude benzine-auto kiezen en echt goedkoop willen gaan rijden. Wil je toch veel belastingvrij rijden, dan dus op dure benzine - of met een bijdrage aan de staat op LPG. LPG is beter voor het milieu dan benzine, dus dat moet niet al te hard worden gestraft.

Voor de Diesel het volle pond tot 40 jaar. Vanaf dat moment ook het verschil in MRB met benzine. Je blijft dus betalen. Met name de oude diesels zijn vreselijk slecht voor het milieu, en dat was ook een argument van de regering om de boel aan te passen. Ja ja.. 40 jaar oude Diesels zijn inderdaad nog slechter dan 30 jaar oude, maar ook een heel stuk onbetrouwbaarder en daardoor flink duurder in onderhoud. Daarnaast is het verbruik ook waardeloos en daarmee veel minder interessant dus als daily. Alleen de die-hards en verzamelaars willen nog diesel.. Misschien kunnen we wel toevoegen dat als bij de APK de moderne uitstootvoorschriften worden behaald dat dan de leeftijd dan naar 30 terug gaat. Wel fraudegevoelig.. alhoewel? Het zal ook positief zijn voor het verbruik. Dikke motivator om het de rest van het jaar ook zo te houden.

--->
Aan al het bovenstaande nog toegevoegd: pas na 3 jaar op naam uberhaubt MRB-vrij. Natuurlijk kun je eerst je auto 3 jaar schorsen, maar daar moet je ook maar net plek en geld voor hebben.

Geen onzin met 1e auto's erbij of alleen origineel Nederlandse auto's. Op die termen kun je niet onderscheiden tussen hobbyisten en knakenrijders.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-11-2012 10:03 #917725 door V300 register
Milieuargumenten doen er denk ik niet toe. Het gaat om de bijdrage aan de schatkist. Maar toch leuk dat je aan het milieu denkt ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-11-2012 10:03 #917726 door Floris Schropp

Lucluc;207825 schreef : Milieuargumenten doen er denk ik niet toe. Het gaat om de bijdrage aan de schatkist. Maar toch leuk dat je aan het milieu denkt ;)


het is ook hun smoes :no_comment:

maar zelf geef ik er wel om.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets