Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-11-2012 12:18 #917583 door V300 register
Dat mag dus niet van Europa, auto,s die geimporteerd worden vanuit Europa mogen geen ander belastingregiem hebben als auto,s binnen NL.

Je zou wel kunnen zeggen, alle diesels moeten betalen vanwege milieuredenen, of wat ze nu willen alle auto,s. Wat echter wel te zot voor woorden is, is dat de burger niet meer weet waar hij aan toe is, en dus welllicht in strijd met het EVRM. De wet is immers, al 2 keer veranderd, zonder dat de beoogde tijd waarover deze is ingevoerd, is uitgevoerd. Eerst wat het vanaf 87 betalen, toen werd het daarna alleen de brandstoftoeslag. De wet was voor meedere jaren opgested, Wagens van 1991 zouden pas na 30 jaar wegenbelasting vrij worden dat is in 2021. Zonder dat ze enigsinds in de buurt van de datum zijn gekomen wordt het weer afgeschaft, terwijl daarvoor ook al een wijzeging is doorgevoerd ten gunste van de oltimerliefhebber, en nu eentje een hele grote ten nadelen? Ze wisten zeker een paar jaar geleden niet dat diesels schadelijk waren voor het milieu? Haha. Het is een beetje het zelfde als de langstudeerderswet he. Die kwam er uiteindelijk ook niet. Al mocht die wel! Dus hoe groot de kans is dat ze gelijk krijgen, het zal zeer moeilijk worden.

Hoe moet de burger nu weten waar hij aan toe is. Dit is toch niet meer voorzienbaar?

Er zit wellicht wel wat in hoor, als de Fehac hier een goede advocaat op zet. Maar Wouter heeft toch rechten gedaan? Of vergis ik me hier in? Hij zal het wellicht beter weten dan ik!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-11-2012 14:31 #917585 door V300 register
het heeft niks met rechten te maken. deze hele discussie is politiek.. :+

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-11-2012 22:13 #917597 door Mark Smeets

volvofiel;207618 schreef : ja, maar in D heb je dan weer minder accijns... laatst nog getankt voor 1,61 per liter


belgi? was vorige week 1:499 en de dag erna nog goedkoper na het schjint.... :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-11-2012 14:37 #917604 door V300 register

Alexdepalex;207674 schreef : en als je dan jaarlijks 10dkm met die nu-MRB-vrije auto maakt, vindt ik het niet echt oneerlijk om wegenbelasting te gaan betalen als je nog geen andere vergelijkbare auto hebt waar je MRB voor betaald.

Ik vind het persoonlijk dan ook weliswaar jammer, maar absoluut niet onoverkomelijk om MRB te blijven betalen... Maar nogmaals, dan wil ik w?l mijn auto op dezelfde plekken en tijden kunnen parkeren als papalief met zijn Prius.

Ik kan me echter voorstellen dat dit hele verhaal wat pijnlijker wordt voor mensen met meerdere klassiekers die er bijna niet in rijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-11-2012 14:58 #917606 door V300 register
Plan Gromsound (al 4 weken terug aan de Fehac per papieren brief+postzegel verstrekt):

alleen HSB vrijstelling indien
1) eigenaar ook een HSB plichtige dagelijkse auto op naam en in de vaart heeft (simpel te checken met het RDtW register)
2) eigenaar op de klassieker een klassiekerpolis heeft dus met alle bekende beperkingen mbt gebruik en jaarkilometrage (simpel te checken in het ARN, ook in veendam, en de km bij de apekool dat weten ze ook al)
3) eigenaar is lid van een FEHAC aangesloten klassiekerclub, en bv langer dan 2 jaar. Dit zou via de clubregisters kunnen worden doorgegeven aan de almachtige RDtW. Wie daar bezwaar tegen maakt die betaalt dan maar HSB.
4) doorschuivende leeftijdgrens van 30 jaar.

Nadelen? Geen nadelen. En wie uit principe toch een klassieker dagelijks rijdt (zijn er een paar diehards van) die betaalt gewoon HSB. Idem youngtimerliefhebbers, ik heb ook gewoon moeten wachten tot de dikdaf vrij was. Dat heb je er maar voor over. Voor de belastingotwijkers in de 87er duitse taxis is het dan in ieder geval niet boeiend meer.

Bovenstaande is vrij te quoten op andere fora onder vermelding ''Plan Gromsound.''
Ik dank u.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-11-2012 15:18 #917607 door V300 register
Prima plan maar dan moet er wel ??n ding veranderd worden:
Leeftijdsdiscriminatie bij de klassiekerverzekeringen. Onder de 23/24 jaar is het (vrijwel) onmogelijk om de auto als klassieker te verzekeren. Om iemand om die reden w?l verplicht wegenbelasting te laten betalen vind ik een beetje raar.
De nadelen die er wel zijn, zijn er voor de mensen die in steden wonen en geen dagelijkse auto hebben omdat ze alles met het OV en de fiets doen, dan wordt de klassieker automatisch als dagelijks vervoer gezien terwijl die niet als zodanig wordt gebruikt (ik zou niet weten hoeveel gevallen dit zijn maar ik denk verwaarloosbaar).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-11-2012 15:32 #917608 door V300 register
Ik denk dat je teveel van de automatisering verwacht. Veel gegevens zijn idd bekend, zoals kilometerstand bij apk en auto's op naam. Alleen die gegevens koppelen aan elkaar is nog niet zo makkelijk. En als het al kan, dan zal het college bescherming persoonsgegevens er hoogstwaarschijnlijk een stokje voor steken. In dit land houden we immers niet zo van big brother.

Mijn grootste bezwaar is wel de enorme administratieve last die je plan met zich meebrengt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-11-2012 16:04 #917609 door V300 register
Valt wel mee hoor, de huidige HSB wetgeving met al die voertuigverplichtingen vergt evenveel administratie en gebruikt dezelfde bestanden, gaat allemaal automatisch in Veendam en als er 1 kruisje niet gezet is krijg je automatisch die fijne bon uit het Noorden... dit programmaatje is een makkie.
Privacy? Bij de RDtW??? <heel hard gelach> kijk maar eens wat een mailing je via hun doorverkochte bestanden allemaal krijgt van garagebedrijven enzo. Tis niet voor niks al jaren een commercieel bedrijf en geen rijksdienst meer! Maar wel de monopolist wat betreft databeheer, breek me de bek niet los....

Alleen punt 3 vergt een nieuw dataveld in het RDW bestand namelijk wel of niet clublid. Dit punt wordt elders wel aangevochten maar het gaat erom de ware liefhebbers uit te filteren. Ook vanuit een beetje druk richting FEHAC, zo is het ook in hun belang. Maar wellicht is alleen punt 2 al voldoende, de verzekeraar stelt zo zijn eigen eisen en daar zit clublidmaatschap vaak al bij.

Mbt leeftijdsdiscriminatie: een FEHAC goedgekeurde klassiekerpolis vermeldt dat niet dus je zit bij de verkeerde maatschappij in dat geval. Deze vraag kwam laatst ook op in de dafclub zodoende weet ik het antwoord ;-)
Zeg ik meteen bij dat ik ook op mijn 21e probeerde een klassiekerpolis te kijgen op de daf 33 en niemand nam me serieus (want enige auto, ik ging per fiets en/of brommer naar het studieadres). Uiteindelijk na een jaar duurbetaalde SNS polis via de dafclub wel gelukt. Ziedaar het nut van een clublidmaatschap.

Maar op zich hoeveel hobbyautos zullen er bij <24jarigen zijn die NIET let op NIET als dagelijks vervoer dienen?
De meeste hier aanwezigen zullen een v300 dagelijks rijden, nu vaak gratis wegens de wetgeving. Ik snap dat jullie dat tegen gaat vallen maar daar is de HSB vrijstelling dus NIET voor bedoeld. Mijn dagelijkse V300 betaal ik ook gewoon HSB op, en ik heb ook geen bezwaar om op mijn winterdaf (dagelijks gebruik gedurende 3000 km) HSB te betalen, de andere staat dan geschorst.
Als je geen dagelijkse auto kan betalen moet je de bus of de fiets nemen en verder niet zeuren dat het ''niet eerlijk is''.
Nogmaals ik zal er hier geen vrienden mee maken maar fair is fair, die vrijstelling was daar niet voor bedoeld. Natuurlijk mag je er gebruik van maken als de wet nueenmaal zo ligt (zie particuliere grijskenteken rijders destijds) maar dan niet mekkeren als het feest een keertje over is.

Met mijn plan filter je netjes de juiste mensen/autos uit. En de rest gaat gewoon weer betalen voor dagelijks gebruik van het wegennet.
Kom maar kommaar kommaar ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-11-2012 16:14 #917611 door Anjo van den Akker
tot 50 euro contributie per jaar is al een heel stuk goedkoper als een jaar wegenbelasting, effect is dus dat alsnog iedereen die in een oud lor rijd lid wordt van een club en dan kun je dus nog niet de liefhebber van de "misbruiker" scheiden.

ik zie niet in waarom de hele huidige regeling uberhaupt op de schop moet, de reden dat er met name bij de importauto's de laatste jaren misbruik van gemaakt wordt heeft de overheid aan zichzelf (en de Umweltzone's) te danken

zinnig/makkelijk en helder zou zijn om de complete regeling hetzelfde te laten, inclusief de huidige overgangsregeling naar 30 jaar. de oldtimer diesels en LPG mits g??n G3 extra te belasten naar de huidige maatstaven en verder alles hetzelfde laten.

de rijprijs van een oldtimer diesel wordt dan hetzelfde als van een moderne auto als je ook de verbruikskosten meerekend, sleutelaars blijven er dan wel mee rijden en iemand die dagelijks veel kilometers maakt zal al snel zien dat een moderne auto goedkoper rijd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-11-2012 16:28 #917614 door V300 register
Anjo, ik ben het volledig met je eens! De nieuwe regeling zoals ie nu is vind ik heel acceptabel en had me ook al ingesteld op alleen het betalen van de lpg toeslag.

De enige andere optie is toch rekening rijden :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets