Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-11-2012 13:51 #917440 door V300 register
Wat Mark zegt zou inderdaad een mooie oplossing zijn, maar wie kan mij uitleggen waarom LPG veel minder belast wordt dan benzine qua accijnzen etc. maar waarom je wel weer toeslag moet betalen bij de wegenbelasting? Dat is linksom korting geven en rechtsom dat weer terugnemen of zie ik dat verkeerd. Ik begrijp dat voor diesels min of meer hetzelfde geldt, het enige wat nu gebeurt is dat er een drempel komt qua kilometrage waarop het voordeliger wordt maar wie is daar bij gebaat?
De oplossing van Erick vind ik het allermooist en daarmee wordt ook voor 99% alleen de doelgroep (de dieselende Mercedii) geraakt. Mijn ouders dan bijvoorbeeld ook want die hebben een vers ge?mporteerde 240 uit Amerika van '86 en ook Steven zou dan getroffen worden, toch is dat 'eerlijker' voor mijn gevoel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-11-2012 14:09 #917441 door V300 register
Ik denk dat het idee van Thijs nog wel het meest effectieve zou kunnen zijn.

1e of enige auto: altijd belasting betalen!

Dit zou je ook nog kunnen koppelen aan de APK frequentie (1e auto: jaarlijkse APK)


De plannen met kilometerstanden is t? fraudegevoelig en er zijn ook nog een flink aantal echt oude oldtimers die nooit een (fatsoenlijk werkende) teller gehad hebben.

Het probleem van kilometerheffing en oldtimers is dat je vaak technische modificaties moet gaan toepassen en daarmee de originaliteit van de voertuigen nogal aantast. Dit was ook de reden dat oldtimers ook in het plan kilometerheffing vrijgesteld zouden worden van de plicht tot inbouwen van registratiekastjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • alex kokkeler (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
01-11-2012 14:11 #917442 door alex kokkeler (GAST)

Lucluc;207530 schreef : Dat rekeningrijden is nog niet zo'n slecht idee.


Hahaha... alleen dat kastje in je wagentje... achja, dat zou ik wel voor lief nemen.:loser:
Het kan altijd erger, zie je?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-11-2012 14:26 #917443 door V300 register
Tsja, Wouter je hebt natuurlijk groot gelijk. Maar als ik maar 1 auto wil bezitten, maar niet zoveel km's maak, dan is dat plan ook niet zo eerlijk. Je zou er bijna een tweede auto voor aanschaffen ;)

@Maurits

Een van de voornaamste doelen van accijnzen is het verschaffen van inkomsten aan de staat.


Accijnzen betaal je per eenheid en niet over de waarde en hebben geen enkele andere functie dan de staatskas spekken; en hebben dus nogal een arbitrair karakter. In tegenstelling tot de MRB, die kun je afleiden uit de kosten die gemaakt worden door het wagenpark, wegennet, handhaving, whatever (plus altijd een beetje natuurlijk ;)) en dan hang je ergens een percentage aan, zodat je die kosten dekt. Liefst afhankelijk van gebruik dus.

Accijnzen krijgen in de loop der geschiedenis vorm en zijn per definitie afhankelijk van de politiek en de waan van de dag. Accijnzen zijn zeer flexibel. Voor zover ik het zie zijn de verschillen tussen de brandstoffen niet meer zo heel goed uit te leggen. In Engeland bijvoorbeeld is diesel zelfs duurder dan benzine, maar die dieselrijders zullen wel weer gecompenseerd worden in de MRB. Het is een spel tussen "wat kunnen we op dit moment van de mensen vragen" en wat "kunnen we voorspellen aan kosten" edit: en een paar slappe milieu-argumenten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2012 15:01 #917444 door 16673-dummy

Wouter;207533 schreef : Ik denk dat het idee van Thijs nog wel het meest effectieve zou kunnen zijn.

1e of enige auto: altijd belasting betalen!


Maar da's ook weer niet eerlijk... want wat nou als je dagelijks vervoer de fiets of OV is (zoals in mijn geval)?

Wat mij betreft moet DAT juist gestimuleerd worden. Beter voor het milieu, beter voor de files, beter voor de gezondheid... noem maar op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-11-2012 15:18 #917446 door V300 register

Lucluc;207530 schreef : Dat rekeningrijden is nog niet zo'n slecht idee.


:D (+ 5 tekens)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-11-2012 15:34 #917449 door V300 register

volvofiel;207536 schreef : Maar da's ook weer niet eerlijk... want wat nou als je dagelijks vervoer de fiets of OV is (zoals in mijn geval)?

Wat mij betreft moet DAT juist gestimuleerd worden. Beter voor het milieu, beter voor de files, beter voor de gezondheid... noem maar op.


denk dat het in zulke gevallen beter is om op papier helemaal geen auto te hebben. Blijkt ineens een van je broers of je vader grooot klassiekerliefhebber te zijn geworden :worship:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-11-2012 15:34 #917450 door V300 register
Weer wat nieuwe info vanuit de FEHAC:

Op maandag 29 oktober werd het regeerakkoord van Rutte 2 gepresenteerd. Ergens stond een regeltje "De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieu-overwegingen afgeschaft.".
Helemaal achterin stond dat dit voornemen vanaf 2014 zo'n 150 miljoen euro per jaar moet opbrengen.

Als we tellen dat er zo'n 300.000 geregistreerde oldtimers in Nederland zijn, betekent dit gemiddeld 500 euro per oldtimer. Het lijkt er dus op dat men vanaf 2014 ALLE oldtimers weer gewoon de motorrijtuigenbelasting wil laten betalen.

Dit legt een bom onder de oldtimers en het rijdend erfgoed van de weg.

Vanaf dat moment heeft de telefoon amper stil gestaan en de E-mails stromen binnen. E-mails met vragen of het waar is, met suggesties en voorstellen tot akties. Berichten van bezorgde hobbyisten, die hun hobby zien verdwijnen, maar ook van ondernemers, die hun markt zien instorten.

Als eerste heeft de FEHAC een persbericht verspreid onder de clubs en relaties.

Ook heeft FEHAC besloten om iedereen te verwijzen naar de KNAC petitie zodat er ??n petitie over dit onderwerp aangeboden kan worden.

Het bestuur beraadt zich over vervolgstappen.

Het probleem wordt niet veroorzaakt door de hobby-oldtimer met zijn gering aantal kilometers. Dat weten we al lang. Kijk maar in de Vraagbaak/FAQ.

Het probleem zijn de oldtimers die dagelijks gebruikt worden. Eigenlijk de oude auto's van 1980-1986. Deze zijn zeer recent in grote aantallen geimporteerd en vallen op in het dagelijkse verkeer met het 3-letterige kentekennummer. Deze worden niet als oldtimer gebruikt, maar gewoon als dagelijkse auto met een daarbij horend hoog kilometrage. Omdat dit ook nog vaak diesels zijn (en die waren in die bouwjaren niet echt schoon) ontstaat hierdoor een milieuprobleem.

De gekozen oplossing gaat FEHAC echter veel te ver. Om zo'n 20.000 auto's aan te pakken, neemt men gelijk de gehele oldtimerhobby (300.000 voertuigen) mee.
Zelfs oldtimer-motorfietsen en oldtimer-vrachtwagens zullen hierdoor getroffen worden. Terwijl deze geen oorzaak zijn van dit milieuprobleem.

FEHAC zet zich in voor het hobbymatig gebruik van de oldtimer.
Het dagelijks gebruik van een oldtimer moet zoveel mogelijk voorkomen worden (of men moet gewoon net als een dagelijkse auto betalen).

We houden iedereen via de website en deze nieuwsbrief op de hoogte.

Met vriendelijke groet,
Het bestuur van FEHAC






De KNAC petitie zit al tegen de 20.000 ondertekeningen aan! dat gaat lekker

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-11-2012 16:17 #917453 door V300 register

Wouter;207542 schreef :
De gekozen oplossing gaat FEHAC echter veel te ver. Om zo'n 20.0000 auto's aan te pakken, neemt men gelijk de gehele oldtimerhobby (300.000 voertuigen) mee.


sukkels...Naja dit schiet voor mij niet echt veel op :) blijkbaar gaat liefhebber zijn en dagelijks rijden in je auto niet samen ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-11-2012 16:21 #917454 door V300 register
Tja, zoals altijd moeten de goede onder de slechte lijden. Een eerste auto zegt per definitie ook niet alles.

Voorbeelden: Er zijn met name mannen, die 2 auto,s op hun naam hebben staan. Echter 1 is voor de vrouw als boodschappen wagen, de merecedes diesel rijd die zelf in. Stel dat de regel 2 auto,s is, voor vrijstelling wat krijg je in dit geval dan?

Of dat je een oude wagen voor je vrouw neemt, en 2 auto,s op je naam laat staan, niet handig. Kilometerstanden zeggen veel, maar niet meer als je de regeling invoert. Immers, dan wordt terugdraaien elk jaar luceratief. In het verleden wist men dit echter niet, dus als je in 5 jaar tijd 1000 km gereden hebt met een auto (de stand wordt bij de apk genoteerd) dan zou het eerlijk zijn dat je indien je bezwaar maakt in het gelijkgesteld wordt. Het gaat namelijk over het gebruik van de auto. Dat je een 1e auto hebt zegt wel iets, maar lange na niet genoeg.

Als ik Fehac was, zou ik niet de hakken in het zand steken en zeggen de vrijstelling zoals die nu is moet blijven. Zou dom zijn krijgen ze niets. Diesels belasten kan, en is slim. Echter de uitweg zal dan worden: LPG. Dus, daar moet dan ook iets aangedaan worden alluwel dit een schone brandstof is. Dat is dus een lastige...

Daarbij als je dan zegt, ja 1980 is ook nog voor veel te rijden, wie zegt dat? En weet je wat het ook is, met name die mercedes diesels, die gaan vaak naar het buitenland toe tijdens de vakantie om helemaal onderhouden te worden. Daar wordt dus niet bepaald veel aan verdient in Nederland...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets