Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

Lees meer
01-11-2012 11:44 #917426 door Laurens Post
Er wordt toch nog altijd wel ergens een maas in de wet gevonden waardoor je toch gratis kunt rijden.

En als je 70000 leden van de fehac neemt x 2 auto's per liefhebber zijn het al 140000 auto's + 60000 slechtsprekende nederlanders met snor kom je al op 200000 auto's.

Al mogen van mij die slechtsprekende nederlanders met snor gewoon betalen, want die halen die auto's alleen maar voor het goedkope

Dus ik snap het nut niet. En veel liefhebbers zullen straks hun auto's in de schuur laten staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2012 11:44 #917427 door Frans van Zeeventer
kentekens afschaffen en persoonsgebonden kenteken, zo kan je je kenteken voor alle auto's gebruiken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2012 11:46 #917428 door Laurens Post
Ik ben voor speciale oldtimerkentekens alleen aan te vragen via de Fehac.

De slechtsprekende nederlanders met snor zitten vaak toch niet bij een autoclub en vallen dan door de mand

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-11-2012 11:52 #917429 door V300 register
Dan krijg je juist dat iedereen zich dan aanmeldt bij een club die aangesloten is bij de FEHAC en ben je ongeveer even ver (behalve dat de meeste clubs flink groeien)...

Makkelijkste maatregel in mijn ogen: dat er op ??n auto sowieso belasting moet worden betaald. Dan kan je hier nog misbruik van maken door je oldtimer toch dagelijks in te zetten en je andere niet, maar dan wordt er wel al belasting betaald en heb je extra lasten voor het onderhoud, verzekering, etc. van de andere auto (waarmee het dan minder aantrekkelijk wordt).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-11-2012 11:58 #917430 door V300 register
Belasting koppelen aan type verzekering, 2500, 5000, 7500 en 10000 km zijn oldtimers en betalen een fors gereduceerd belastingtarief afhankelijk van aantal km, daarboven betaal je gewoon volgens het huidige systeem. Dan moet er wel op gecontroleerd worden, dus oldtimers elk jaar even langs een RDW-erkend station (en/of tijdens APK) voor een km-stand check, een instantie (FEHAC) wordt aangewezen om dit te registreren, APK-eisen aanscherpen dat de km-teller weer moet functioneren. Zware boetes bij overtreding en constatering morrelen aan de km-stand, nog zwaarder bij ongeval indien teveel km's gemaakt. Klaar. Importeren mag, maar dan alleen als je normaal belastingtarief gaat betalen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-11-2012 12:26 #917432 door V300 register
Wat je ook kunt doen is, kijk hoeveel km iemand in de afgelopen jaren heeft gemaakt, dat gaat bij mij op enkele honderden km per jaar. Dus ik moet nu 1 euro wegenbelasting per km gaan betalen? Das idioot!

Ja, je hebt wel gelijk de mercedes diesel die bijna altijd wordt bereden om goedkoop mee te rijden heeft er wel voor gezorgd dat we allemaal over dezelfde dam gegooid worden. Ik denk toch dat er daar behoorlijk klappen vallen. Leven van een uitkering en ineens 1300 euro wegenbelasting mogen betalen, tja das toch erg veel. Dat gaat niet om wat wij moeten betalen namelijk tussen de 270 en 380.

Maar van europa mag je geen onderscheid maken in hier geboren auto,s en geimporteerde auto,s. Anders was dit probleem zo opgelost. Wat je echter wel kunt doen en dat mag is het volgende, en dan ben je ook van het probleem af:

Elke diesel boven de 1050 kilo belasten met de volledige wegenbelasting ook al is het een oldtimer. Dit mag vanwege milieuoogpunt, als je het maar bij alle wagens doet. De rest daaronder de helft vd wegenbelasting. Hier tref je maar heel weinig hobbisten mee, omdat die doorgaans niet in diesels rijden boven de 1050 kilo, laat staan dat ze in diesels rijden dat zijn er ook maar weinig. De grootste groep profiteurs zit hierboven ingebakken.

Eventueel hetzelfde voor gas, of gas voor de helft belasten. De rest als vrijstelling houden. Een mercedes benzine rijden voor vrijstelling vd wegenbelasting kan dan nog steeds, het heeft enkel weinig zin omdat het veel te duur in gebruik is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
01-11-2012 12:51 #917433 door Erick Janssen (GAST)
Je kan ook invoeren dat een auto minimaal 30 jaar een Nederlandse kenteken moet hebben gehad of ge?mporteerd, minimaal 60 jaar oud moet zijn om belastingvrij te worden dan ben je ook van het gezeur af van het importeren van "jonge" oude diesels

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2012 13:20 #917436 door Laurens Post

punkazz;207522 schreef : Belasting koppelen aan type verzekering, 2500, 5000, 7500 en 10000 km zijn oldtimers en betalen een fors gereduceerd belastingtarief afhankelijk van aantal km, daarboven betaal je gewoon volgens het huidige systeem. Dan moet er wel op gecontroleerd worden, dus oldtimers elk jaar even langs een RDW-erkend station (en/of tijdens APK) voor een km-stand check, een instantie (FEHAC) wordt aangewezen om dit te registreren, APK-eisen aanscherpen dat de km-teller weer moet functioneren. Zware boetes bij overtreding en constatering morrelen aan de km-stand, nog zwaarder bij ongeval indien teveel km's gemaakt. Klaar. Importeren mag, maar dan alleen als je normaal belastingtarief gaat betalen.


Nadeel van km-stand check is dat je de kabel los kunt koppelen van de km-teller. Fraudegevoelig

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-11-2012 13:22 #917437 door V300 register
Ja klopt, maar mensen sluiten nu ook al vaak een verzekering af adhv kilometrage, dat is ook de enige 'zekerheid' die de verzekering heeft. Ik kan me voorstellen dat dat voor dit plan niet voldoende is, vandaar die extra voorstellen omtrent controle.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-11-2012 13:30 #917438 door V300 register
Dat rekeningrijden is nog niet zo'n slecht idee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets