turbo op een B18

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-04-2011 20:59 #102426 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
De eerste problemen dienen zich aan :D :)
Vandaag heb ik de benzinepomp met drukregelaar in mijn amazon ingebouwd!
Natuurlijk eerst een retour leiding gemonteerd om de overtollige benzine terug te voeren naar de benzine tank, ik had nog een koperen LPG leiding (6MM) liggen die ik gebruikt heb.

Het setje ingebouwd, past perfect en allemaal nieuwe benzine slangen gemonteerd!

[img


Uploaded with ImageShack.us

De brandstofdruk afgesteld op 0,5bar al ging dit wel een beetje lastig de druk schommelde nogal.
tijdens de testrit nog even de kap open en de druk was gezakt tot 0,2bar :?: maar de motor liep lekker en de lucht/brandstof mengsel was redelijk goed, iets te rijk!
Mijn tank was bijna leeg dus even langs de pomp om benzine te tanken, direct na het wegrijden zag ik dat mijn mengsel
(lucht/Benzine) mengsel veeeeeeel te rijk was :?: :?: na 100Mtr begon de motor in te houden en na 300Mtr sloeg hij af.
Kap open en de benzine liep uit alle gaten van de carburateur, de druk was veeeel te hoog ongeveer 2bar!
Na lang starten met plank gas en de keuze schakelaar benzine/gas in de middenstand sloeg de motor weer aan, hij was compleet verzopen.

Doordat mijn tank bijna leeg was werd er denk ik lucht mee gezogen door de pomp en kon hij niet zoveel druk opbouwen,
dit verklaart ook dat de druk schommelde.
De pomp die er op zit is van een injectie motor en de drukregaar kan deze druk niet aan, als ik de druk geheel terug draai dan is de druk nog steeds 1,5bar wat veel te veel is.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn, ik heb natuurlijk de retourleiding erg dun gekozen als deze dikker is dan kan de pomp natuurlijk zijn overdruk beter kwijt, wat ik ook kan doen is om in de aanvoer een kraantje te zetten die ik af kan stellen zodat de pomp minder benzine krijgt, als 3e mogelijkheid kan ik natuurlijk een pomp monteren die veel minder druk levert.
Wat denken jullie dat de beste oplossing is??

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-04-2011 21:12 #102428 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic turbo op een B18
Hé, zit het turboblok inmiddels in de auto?

Ik vraag me af of je de toevoer kunt beperken zonder dat de pomp dan stuk gaat?
Misschien een raar (en dom..?) idee, maar als je de retour tussen de pomp en de drukregelaar zet en dan de retour ook van een drukregelaar voorziet?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-04-2011 21:28 #102429 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic turbo op een B18
Hee, dat is snel gegaan, opeens zit hij erin!
Je zou ook kunnen overwegen om nog een drukregelaar voor de drukregelaar te zetten.
Dat kan een vrij simpele zijn. Daarmee temper je dan puur de aanvoer druk voor je turbo drukregelaar.
Misschien is eentje van een 1800E / ES wel geschikt, al hoort het injectie systeem wel 2 bar te krijgen, dus ik weet niet hoeveel lager hij hem nog terug kan regelen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-04-2011 22:11 #102430 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
Ho Ho, de turbo zit er nog niet op hoor, alleen nog maar de benzinepomp!
Een 2e drukregelaar zou kunnen ik heb er nog 1 liggen, Tom als je hem in de retour te zet dan word de tegendruk alleen maar groter, volgens mij is het verstandig om een veel dikkere retourleiding te monteren.
Ik kan morgen eens proberen om er een slang aan te maken en die in een vaatje te hangen om de kijken of hiermee de druk zakt, anders eens spelen met een 2e drukregelaar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-04-2011 22:21 #102431 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18

"Tom Steverink" schreef:
Hé, zit het turboblok inmiddels in de auto?

Ik vraag me af of je de toevoer kunt beperken zonder dat de pomp dan stuk gaat?
Misschien een raar (en dom..?) idee, maar als je de retour tussen de pomp en de drukregelaar zet en dan de retour ook van een drukregelaar voorziet?


Tom toch zet je mij aan het denken, bedoel je misschien dit?

[img


Uploaded with ImageShack.us

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-04-2011 23:06 #102432 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic turbo op een B18
Ja, zo zou het toch moeten kunnen, het gaat erom dat je de druk naar de carb naar beneden krijgt zonder de pomp teveel te belasten.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-04-2011 08:23 #102434 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic turbo op een B18
Maak je het dan niet alleen maar erger?
Het zou kunnen dat het hierdoor voor de hoofd regelaar met de turbo feature alleen maar moeilijker wordt omdat z'n retour geen vrije uitloop heeft.
Ik zat te denken aan dit:




Dan is het alleen wel van belang dat de retour dusdanig groot is dat beide regelaars daar ongestoord hun teveel aan benzine in kwijt kunnen. Maar misschien voldoet de huidige retour leiding al wel.

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-04-2011 13:12 #102436 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic turbo op een B18
Ik denk dat je een goed punt hebt, Lars. Het enige probleem kan zijn dat de druk in de retour teveel oploopt, waardoor de tweede regelaar zijn retour niet goed kwijt kan?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-04-2011 20:36 #102439 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
Hoi jongens!

Ik heb via de mail nog even contact gehad met de leverancier van de drukregelaar (england)
deze gaf aan dat het toch gewoon moet kunnen met de brandstofpomp van een injectiemotor, hij vroeg of er misschien een verstopping in de retoerleiding zou kunnen zitten.
nou dat kan dus wel kloppen want de retoerleiding is 6mm en inwendig 4mm wat erg dun is, vandaag heb ik de aanvoer en retourleiding omgedraaid (gewisseld) nu is de aanvoer 6mm en de retour is nu 8mm, het probleem is opgelost! :o :o
De druk blijft nu heel strak 0,3bar en is perfect instelbaar, als ik nu een slang aan de aansluiting voor de turbo maak en er op blaas dan gaat de brandstofdruk mooi omhoog, dus dat werkt ook naar behoren.

Vandaag ook de dynamo en de oliekoeler gemonteerd, deze paste niet helemaal en ik heb de steuntjes
iets moeten verbuigen want de oliekoeler kwam tegen de stuurstang als je geheel links of rechts stuurde.
[img


Uploaded with ImageShack.us

[img


Uploaded with ImageShack.us


[img


Uploaded with ImageShack.us

Hier een foto van de intercooler samen met de oliekoeler
[img


Uploaded with ImageShack.us

Hier een foto van onder genomen met daarop de thermostaat van de oliekoeler
[img


Uploaded with ImageShack.us

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-04-2011 08:53 #102440 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic turbo op een B18
Fijn dat de simpelste oplossingen soms de allerbeste zijn! Ik dacht dus véél te moeilijk!

Ik wordt steeds beieuwder naar het eindresultaat!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD