turbo op een B18

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-04-2011 21:16 #102312 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
Vandaag weer een klein stukje dichter bij het eindresultaat gekomen. :mrgreen:
Ik heb de benzinedruk regelaar binnen gekregen en een steun gemaakt om de regelaar samen met
de benzinepomp op de motor te monteren.

De benzinedrukregelaar heeft een compensatie voor de turbodruk, de turbodruk komt bovenop het membraam
te staan en als de druk van de turbo toeneemt dan gaat de benzinedruk evenredig mee omhoog.
Hier een plaatje,
[img


Uploaded with ImageShack.us

Ik heb een flensplaat gemaakt om het gat van de benzine pomp af te blinden, aan deze flens heb ik benzinedrukregelaar gemaakt en ook de benzine pomp (electrische uit een 740)
[img


Uploaded with ImageShack.us

Na de brandstofdruk regelaar heb ik nog een drukmetertje geplaatst zodat ik de ingestelde druk af kan lezen,
ik geloof dat de orginele druk ongeveer 0,4-06 bar is daar zal ik de regelaar ook op moeten stellen, als dan de turbodruk
erbij komt dan word de druk hoger.
[img


Uploaded with ImageShack.us
[img


Uploaded with ImageShack.us
Ik moet straks nog wel een retourleiding naar de brandstof tank leggen. :?
Ook wil ik nog kijken, en dat bedenk ik mij nu pas om de benzine afsluiter van de gas instalatie nog op een nette manier op het blok te monteren.

Als ik er voor zorg dat op mijn amazon de electrische ventilator werkt dan kan ik de oliekoeler samen met de brandstofregelaar vast inbouwen, is er alvast een stukje klaar! :D

Wat ik mij afvraag is wat voor bougie's ik dadelijk moet gaan gebruiken, heeft iemand hier een idee over?
Het gaat dan natuurlijk vooral over de warmtegraad.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-04-2011 09:00 #102333 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic turbo op een B18
Hoi Joost, mooi man!
Even een vraagje: de benzinedruk doet toch niets aan het rijker maken van het mengsel dat de motor krijgt? Waarom dan die toestand met pomp en drukregelaar? (Domme vraag misschien, maar ik snap het niet?)

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-04-2011 22:30 #102354 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18

"Tom Steverink" schreef:
Hoi Joost, mooi man!
Even een vraagje: de benzinedruk doet toch niets aan het rijker maken van het mengsel dat de motor krijgt? Waarom dan die toestand met pomp en drukregelaar? (Domme vraag misschien, maar ik snap het niet?)


Hoi Tom,

Doordat de carburateur onder druk staat door de turbo staat ook de vlotterkamer onder druk,
als de pompdruk nu gewoon 0,4bar is zoals orgineel, en de carburateur heeft een overdruk van bijv 0,7bar door de turbo
kan er natuurlijk niets in komen.
Met deze construktie heb ik een constante brandstofdruk die hoger word als de turbodruk toeneemt, als het goed is blijft hierdoor het vlotterniveau gelijk.

Ook zou het niet verkeerd zijn om een brandstofdruk regelaar in een orginele situatie te plaatsen, want volgens mij, en verbeter mij als het niet zo is, is het zo dat als het toerental van de motor hoger word de brandstofdruk hoger word door de mechanische pomp hierdoor stijgt het vlotterniveau en is niet constant.
Waar elke keer op gehamerd word bij het afstellen van de carburateur is het vlotterniveau, als deze geen constante voordruk heeft lijkt het mij al niet optimaal.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-04-2011 07:55 #102358 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic turbo op een B18
Oké, begrepen hoor!
In de normale situatie is het vlotterniveau altijd gelijk omdat de pomp bij stationair toerental al genoeg opbrengst heeft om het niveau hoog te houden. De vlotternaald bepaalt dan dus het niveau.
Als er dus teveel tegendruk is zou de mechanische pomp de vlotterkamer niet vol kunnen krijgen? Ik weet niet hoeveel druk de mechanische pomp levert, maar dat zal inderdaad niet veel zijn, het is meer een opvoerpomp dan een drukpomp?

Maar blijft de vraag over: zou je met de turbo-opstelling op hogere toeren geen rijker mengsel moeten geven dan bij stationair ivm betere cilindervulling? En zo ja: hoe realiseer je dat?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-04-2011 21:36 #102373 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
Mechanische pomp levert tussen de 0,14kg/cm2 en de 0,25kg/cm2 (is ongeveer gelijk aan bar)
Is het niet zo dat de pompdruk toeneemt als het toerental oploopt?
Als dit zo is dan varieert het vlotterniveau met een mechanische pomp ook, wat niet gunstig is.

Om het mengsel rijker te krijgen is het natuurlijk zo dat de luchtstroom in de venturie hoger is door de verhoogde druk,
er word dus harder gezogen aan de benzine toevoer, verder kan je natuurlijk een andere naald monteren die op een
bepaald stuk wat dunner is zodat er meer benzine aangezogen kan worden.


Vandaag ben ik begonnen om in het orginele luchtfilter een "plenum" te maken (luchtkamer)
Ik wil het zo maken dat het luchtfilter er gewoon orgineel uit blijft zien, een lastige klus. :D :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-04-2011 22:01 #102375 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic turbo op een B18
Ik denk toch écht dat de pomp altijd voldoende opbrengst heeft om de vlotterkamer geheel gevuld te houden zodat de vlotternaald zijn werk kan doen. Het niveau zal echt niet fluctueren hoor!

Ik blijf je met veel belangstelling (en bewondering) volgen!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-04-2011 22:16 #102378 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18

"Tom Steverink" schreef:
Ik denk toch écht dat de pomp altijd voldoende opbrengst heeft om de vlotterkamer geheel gevuld te houden zodat de vlotternaald zijn werk kan doen. Het niveau zal echt niet fluctueren hoor!

Ik blijf je met veel belangstelling (en bewondering) volgen!


Ik ben het met je eens dat de pomp voldoende druk levert om de vlotterkamer vol te houden, maar denk dat het niveau te hoog word bij een hoog toerental.
maakt niet uit onze volvo's lopen er goed op! :P :P

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-04-2011 10:42 #102386 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic turbo op een B18
Maar Joost, de vlotternaald regelt dat het niveau in de vlotterkamer op één peil blijft, en kan dus nooit te hoog worden!
Hij sluit de aanvoer af zogauw het bovenpeil is bereikt.
Het zou in theorie wél te laag kunnen worden als de motor méér brandstof vraagt dan de pomp kan opvoeren, maar dat zal niet snel gebeuren!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-04-2011 17:10 #102391 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18

"Tom Steverink" schreef:
Maar Joost, de vlotternaald regelt dat het niveau in de vlotterkamer op één peil blijft, en kan dus nooit te hoog worden!
Hij sluit de aanvoer af zogauw het bovenpeil is bereikt.
Het zou in theorie wél te laag kunnen worden als de motor méér brandstof vraagt dan de pomp kan opvoeren, maar dat zal niet snel gebeuren!


Hoi Tom,

Maar als de pompdruk hoger word, heeft de vlotternaald er meer "moeite" mee om de brandstoftoevoer af te
sluiten, als de vlotter hoger komt drukt de vlotternaald strakker in de zitting waardoor hij alsnog afsluit,
maar op dat moment is het vlotterniveau dus iets hoger.
Maar let op, dit is een theorie van mij en ik heb dit ook nog nergens gelezen, misschien klopt het ook wel niet :roll: :roll:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-04-2011 09:24 #102406 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic turbo op een B18
Lijkt me vergezocht, maar kwaad kan jouw oplossing natuurlijk niet en het oog wil ook wat: het ziet er hightech uit!!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD