- Berichten: 746
turbo op een B18
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
"M Boswijk" schreef:
Erg indrukwekkend! Dat blok word een prachtig staaltje werk...
Allemaal bedankt voor jullie lovende woorden, is natuurlijk altijd leuk, ook positief comentaar is altijd leuk!
Ik ben het er mee eens dat het allemaal netjes word, maar nu moet ik er natuurlijk nog voor gaan zorgen dat
het dadelijk ook netjes loopt, misschien loopt het wel op een groot drama uit!
Dan heb je er ook niets aan dat het er leuk uitziet!
Ondertussen heb ik keeringen en naaldlagers in England besteld, het probleem hiermee was dat het asje van de gasklep
7,90MM is en dit is een inch maat namelijk 5/16, dus ik heb keeringen besteld in inch maten en die zijn hier lastig te krijgen.
Ondertussen heb ik 4 keeringen binnen en 4 naaldlagers, er moeten nog 4 keeringen komen maar die blijven wel erg lang onderweg ik hoop dat het goed gaat.
ook heb ik via marktplaats een oliekoeler gekocht compleet met een losse thermostaat, deze zal komende week wel binnen komen.
Tevens via MP een intercooler gekocht ook deze zal komende week wel binnen komen.
Ook ben ik mij aan het orienteren naar een paar meters voor in de auto, wat ik er zeker in wil hebben is een breedband (wideband) lambda sensor met uitlezing, hiermee kan je direct uitlezen of je verbranding goed is (niet te rij of te arm)
Met een "gewone lambda" kan je dit niet precies want deze werkt eigenlijk als een soort aan/uit meting dus arm/rijk,
met de breedband kan je het precies aflezen erg belangrijk want dan weet je wat er onder de kap gebeurt.
Verder wil ik een olietemperatuur meter, turbo druk meter ,en een toerenteller erin hebben.
ook deze spullen zijn een stuk goedkoper in England dan hier!
Nou volgende week nog een beetje prutsen en ons voorbereiden op de reis naar noord Finland met het gezin (vliegtuig)
we gaan er met huskys op uit, met een ijsbreker,snowscooter, slapen in een iglo en in een ijshotel, enz enz.
Ben benieuwd wat de kinderen er van vinden (14 en 12JR)
Gr Joost
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
- Berichten: 746
Ik heb enkele dingen gekocht een intercooler, oliekoeler met thermostaat, diverse meters volt, turbo druk, toerenteller,
oliedruk, olie temperatuur deze 5 meters komen uit hong kong en kosten incl verzendkosten ongeveer 75Euro
omdat ze zo goedkoop zijn heb ik er dan ook maar meteen 5 gekocht, ze zijn nog niet binnen als ze binnen zijn zal ik een paar foto's plaatsen van de inbouw.
Ik heb een breedband lambda sensor gekocht met een analoge uitlezing, met deze lambda sensor kan je direct uitlezen wat de verhouding tussen de brandstof en de lucht is (air/fuel ratio)
Met een "gewone" lambda kan je dit niet en kan je alleen maar bepalen of het mengsel te rijk of te arm is.
Ik heb de set via E-bay.uk besteld bij een bedrijf in griekenland (telematica)dit scheelde met hier in Nederland ongeveer 80Euro, ik heb voor de set 190Euro betaald!
Set besteld en met 3 dagen binnen dus erg snel.
Hier een foto van de set
Uploaded with ImageShack.us
Om een beetje een idee te krijgen hoe het werkt heb ik de set ingebouwd in mijn huidige gewone B18 motor
Gat in de uitlaatpijp geboord en de moer erin gelast (zat bij de set)
Klein beetje schuin zodat er geen vocht in blijft staan (staat in de beschijving)
Uploaded with ImageShack.us
Hier een foto van de meter in bedrijf
Uploaded with ImageShack.us
Ik heb natuurlijk een stuk rond gereden en inderdaad reageert de meter heel snel, het bleek meteen al dat ik op LPG in het hele toerengebied te arm rond rij, ik had namelijk een verhouding van 1 deel LPG en ongeveer 17 delen lucht, de idelale verhouding op gas is 1:15,5.
Onderweg heb ik de vollast mengschroef een halve slag uitgedraaid en het was meteen een stuk beter (volgens de meter)
met rijden merk ik geen verschil!
Op benzine is de ideale verhouding 1:14,7 echter heb ik een stromberg carburateur erop zitten die al lang op LPG staat en dat is ook meteen te zien want op benzine rijd mijn auto veel te rijk namelijk 1:12 (benzine/lucht verhouding)
Het ledje geeft de status van de set aan en kan doormiddel van een knipper patroon een foutcode weergeven (net als bij de 740/940)
Met de drukknop kan je eventueel de lambda sensor opnieuw callibreren dit moet trouwens zowizo gebeuren bij de eerste in gebruikname.
Ook staat in de dokumentatie dat als je hoog de bergen in gaat dat je dan opnieuw moet callibreren, dat is natuurlijk logisch want daar zit natuurlijk minder zuurstof in de lucht.
Ik denk dat het al bij al een naukerige meting is, en deze is ook te gebruiken met eventueel een megaqeurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
- Berichten: 746
Uploaded with ImageShack.us
echter 1 aansluiting zit niet naar mijn zin en deze heb ik verplaatst, de orginele heb ik afgeblind met een plaatje.
de intercooler is van alluminium en erg dun ik heb wel enige ervaring in alluminium lassen maar vooral met wat dikker materiaal, dit heb ik een echte lasser laten lassen (op mijn werk )
Uploaded with ImageShack.us
De intercooler heb ik opgehangen aan 2 steunen die ik aan de bumpersteunnen heb bevestigd, de intercooler heb ik opgehangen in 2 rubberen trillingsdempers.
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
Maak je er nog iets van gaas voor?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
- Berichten: 746
onderweg stuk gaat dat je dan niet meteen langs de kant staat omdat je niet verder kunt, met een oliekoeler is het op deze plek natuurlijk veel gevaarlijker.
De beste plek is natuurlijk voor de radiateur maar dan zou ik grote gaten moeten boren voor de aansluitslangen en dat wil ik niet, ik wil altijd weer makkelijk terug kunnen naar orgineel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
"C.L.J. Buiting" schreef:
Het is inderdaad een kwetsbare plek en misschien maak ik er nog iets voor, het is natuurlijk wel zo dat als de intercooler
onderweg stuk gaat dat je dan niet meteen langs de kant staat omdat je niet verder kunt, met een oliekoeler is het op deze plek natuurlijk veel gevaarlijker.
De beste plek is natuurlijk voor de radiateur maar dan zou ik grote gaten moeten boren voor de aansluitslangen en dat wil ik niet, ik wil altijd weer makkelijk terug kunnen naar orgineel.
Er bestaat mooi 'kippengaas' , als je zo iets eromheen maakt, gaat ie in ieder geval zeker niet kapot. Lijkt me toch zonde!
Ben benieuwd naar de vorderingen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
- Berichten: 746
Net uit Hong Kong alvast 3 meters binnen gekregen, turbodruk/ toerenteller/ olietemperatuur als de andere 2 binnen zijn plaats ik wel even een foto.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
www.salomons-metalen.nl/producten.php?page_id=54
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
Als het stevig is en genoeg lucht doorlaat, lijkt het me geschikt Je ziet er toch weinig van!
Keep up the good work!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
- Berichten: 746
De oliekoeler komt onder de krukaspoelie te zitten en zo hoog dat de vooras de oliekoeler beschermt.
Het geheel heb ik aangesloten met koperen buizen die ik zwart heb gemaakt.
hier de oliekoeler, weer zo gemonteerd dat ik nergens een gat hoef te boren of iets dergelijks!
Uploaded with ImageShack.us
Hier de losse thermostaat, vastgemaakt aan de eerder gemaakte dynamo steun.
Uploaded with ImageShack.us
Hier nog even de leidingen aan de achterkant van het blok,
Uploaded with ImageShack.us
en hier nog een foto van de olieadapter die ik een beetje veranderd heb omdat anders de aansluitingen tegen de uitlaat aan kwam
Uploaded with ImageShack.us
Vandaag ook begonnen met het veranderen van de carburateurs, ik heb oliekeerigen en naaldlagers besteld om de gasklepas af te gaan dichten, normaal word hier aan gezogen maar met een turbo komt er druk op te staan dus de afdichting moet veranderd worden,
hier een foto van de keeringen en het naaldlager samen met de gasklepas,
Uploaded with ImageShack.us
Hier een foto van het uitfreezen van de gaten waar de keeringen en het naaldlager inkomt, ik doe dit op de freesbank met behulp van een draaitafel, het is een erg nauwkeurig karweitje het komt op een paar 100st MM
Uploaded with ImageShack.us
Hier het resultaat,
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
De as zit erin en is geheel spelingsvrij het lijkt dik in orde op deze manier, verder moeten er nog wat dingen veranderd worden maar daarover later meer, eerst nog de andere carburateur veranderen.
Ook is het even wachten op mijn benzinedruk regelaar, dit is een regelaar met turbodruk compensatie dus hoe meer druk de turbo levert hoe meer benzinedruk je krijgt, deze komt op de plaats te zitten van de benzinepomp (of daar in de buurt) ook moet er nog een electrische benzinepomp op komen, deze heb ik nog liggen van een 740.
Als deze erop zitten dan kan ik de dynamo samen met de oliekoeler en benzinepomp vast monteren, is er tenminste een klein stukje vast klaar!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.