turbo op een B18

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-02-2011 21:53 #100515 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic turbo op een B18
Het is super om te zien dat een idee goed wordt uitgewerkt, en ik kom écht kijken als je nóg verder bent, hoor....
Ik wil dat blok tegen die tijd zien en horen leven!!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-02-2011 19:10 #100573 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
Wat denken jullie, zal ik een extra oliekoeler nodig hebben?
Dan is er natuurlijk de gewone coventinele en natuurlijk de oliekoeler die op het koelvloeistofsysteem aangesloten word, wat is het beste? :?:
Mijn eerste voorkeur gaat uit naar de koelvloeistof gekoelde, eerst word de olie snel opgewarmt daarna mooi op 80gr gehouden.
Het is natuurlijk wel zo als de temp uit de klauwen loopt dat dan deze koeler tekort komt.
Wat is jullie gedachte?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • René Minnebo
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-02-2011 23:47 #100587 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic turbo op een B18

Wat denken jullie, zal ik een extra oliekoeler nodig hebben?
Dan is er natuurlijk de gewone coventinele en natuurlijk de oliekoeler die op het koelvloeistofsysteem aangesloten word, wat is het beste?
Mijn eerste voorkeur gaat uit naar de koelvloeistof gekoelde, eerst word de olie snel opgewarmt daarna mooi op 80gr gehouden.
Het is natuurlijk wel zo als de temp uit de klauwen loopt dat dan deze koeler tekort komt.
Wat is jullie gedachte?


Een rad van een automaat bedoel je dat soms, Deze heeft een aanvoer en retour en een automaat bak wordt ook heel warm dus waarom zou het niet lukken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-02-2011 10:15 #100591 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic turbo op een B18
Ik denk dat het aleen nodig is als je hem langdurig gaat belasten.
De keuze tusssen beide vind ik moeilijk, ik weet van een vriend met een V8 amerikaan dat in de bergen met aanhanger de automaat de motor stond op te koken! Dat is een omgekeerd effect dat je niet wilt. Of dat risico er bij jou ook inzit: ik denk het niet, maar...
(Waarschijnlijk zou ik uiteindelijk) voor een losse koeler kiezen, óók omdat het makkelijker monteert.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-02-2011 10:45 #100596 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic turbo op een B18
+ Dat de originele oliekoelers nog wel eens willen gaan lekken! Koelvloeistof+olie vind je turbo en blok vast niet zo lekker!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-02-2011 11:23 #100599 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic turbo op een B18
Daar heeft Boele gelijk, is ook de reden dat volvo ze uit het assortiment heeft gehaald. Ik zou gaan voor een aparte oliekoeler zoals bij de 244 turbo al standaard is geplaatst.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willy Beer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
17-02-2011 11:24 #100600 door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic turbo op een B18

"Boele Braaksma" schreef:
+ Dat de originele oliekoelers nog wel eens willen gaan lekken! Koelvloeistof+olie vind je turbo en blok vast niet zo lekker!


Dat is de reden dat ik gekozen heb voor een losse oliekoeler en geplaatst voor de radiator.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-02-2011 15:10 #100609 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18

"Tom Steverink" schreef:
Ik denk dat het aleen nodig is als je hem langdurig gaat belasten.
De keuze tusssen beide vind ik moeilijk, ik weet van een vriend met een V8 amerikaan dat in de bergen met aanhanger de automaat de motor stond op te koken! Dat is een omgekeerd effect dat je niet wilt. Of dat risico er bij jou ook inzit: ik denk het niet, maar...
(Waarschijnlijk zou ik uiteindelijk) voor een losse koeler kiezen, óók omdat het makkelijker monteert.

het zou kunnen dat je helemaal geen oliekoeler nodig hebt maar nu is het relatief gemakkelijk om het te maken,
naderhand is het altijd lastiger.

"W.H.M. Beer" schreef:

"Boele Braaksma" schreef:
+ Dat de originele oliekoelers nog wel eens willen gaan lekken! Koelvloeistof+olie vind je turbo en blok vast niet zo lekker!


Dat is de reden dat ik gekozen heb voor een losse oliekoeler en geplaatst voor de radiator.


dat is natuurlijk waar als 1 van de 2 stuk gaat is er direct een groot probleem!

Misschien toch maar voor een "conventionele"maar dan wel met een termostaat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-02-2011 15:47 #100614 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic turbo op een B18
Heb die oliekoelers nooit zo goed begrepen.

Als ik de temperatuurmeter bekijk in de 1800, kwam ie nooit tot halverwege, zelfs niet tijdens file rijden in de zomer.
Hij meet dan wel in het carter.. Leuk om eens uit te testen mbv een infrarood ofzo

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-02-2011 17:45 #100621 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic turbo op een B18
Nou, als je de motor een beetje "kietelt" en dan ook nog zwaar belast, dus het extra vermogen ook gebruikt, bijvoorbeeld met aanhanger, of erger: met aanhanger in de bergen, (of autosport) dan is die oliekoeler toch echt wel nuttig hoor!

Kan er trouwens geen thermostaat tussen, zodat hij de olie niet per ongeluk te koel houdt?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD