turbo op een B18

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-04-2011 12:11 #102443 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18

"Tom Steverink" schreef:
Fijn dat de simpelste oplossingen soms de allerbeste zijn! Ik dacht dus véél te moeilijk!

Ik wordt steeds beieuwder naar het eindresultaat!

Ik zelf ook! :roll: :shock:
Het eindresultaat duurt nog wel even, ik ben nog met de carburateurs bezig en met de plenum (luchtkamer)
die in de orginele luchtfilter moet komen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-04-2011 15:42 #102444 door Joost Buiting (GAST)
Zonder geluk vaart niemand wel!!!
Vandaag ondanks dat het pasen is :oops: :oops: toch even de schuur ingedoken, ik heb vandaag de oliefilter
verplaatst met de nieuwe steun en de leidingen naar de oliekoeler.
Ik heb geluk gehad want het paste maar net, ik had geen rekening gehouden met het stangetje van de gasbediening maar deze valt precies tussen de leidingen die naar de oliekoeler loopt dus geluk gehad :roll: :roll: .
Ook meteen de koelvloeistof leiding aan de achterkant van de motor gemonteerd voor de turbo (rvs "slang")
Het geheel is netjes dicht en lekt niet, met de proefrit werd de oliekoeler warm dus er werd meteen extra gekoeld.

Hier is de filter gemonteerd let even op het gastangetje wat precies tussen de leidingen door loopt!
[img

Uploaded with ImageShack.us

Hier nog een foto met de accu erbij zodat je een idee krijgt hoe het ongeveer zit.
[img

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-04-2011 22:40 #102453 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic turbo op een B18
Het wordt leuk vol in je motorruimte! Fijn dat alles precies past!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-05-2011 14:39 #102884 door Joost Buiting (GAST)
Deze week toch maar weer aan het turbo project begonnen, de afgelopen weken is het er niet van gekomen :(
Vrouwlief had haar zinnen gezet op een ezeltje dus ik heb een stal moeten timmeren, omheinig om de wei gezet enzenz,
kinderen wilde graag een voetbalveldje dus dat ook maar meteen gemaakt, iedereen weer blij en tevreden dus ik kan weer zonder gewetensbezwaar de schuur in :D ;)

Ik heb de "plenum"gemaakt voor in het luchtfilterhuis die op de carburateurs komt te staan.
Ik ben begonnen om 2 flenzen te maken die op de carburateurs passen, die heb ik in een plaat gelast/gehecht
die weer in het luchtfilterhuis past.
[img

hier ligt de plaat in het luchtfilterhuis.
[img

Een paar zijschotjes eraan gelast en een als deksel een halve ronde pijp gepakt
[img

Een stuk pijp eraan gelast voor de luchtaansluiting
[img

Om het geheel aan de carburateurs vast te schroeven moet je er toch aan de binnenkant bij kunnen dus er moet een luikje in komen.
Het is natuurlijk ook makkelijk als je tijdens het draaien van de motor de zuigers kunt zien van de carburateurs want
ik verwacht hier toch nog wel enige problemen mee bijv dat ze heel wild op en neer gaan, als oplossing zou ik dan bijv. zwaardere veren kunnen gaan gebruiken, dan is het makkelijk als je ze kunt zien.
Ik heb van een stukje polycarbonaat een dekselje gemaakt, deze op een rond stuk hout geschroefd en een tijdje in de oven gelegt bij 125gr.

[img

Nou is het natuurlijk de bedoeling dat vrouwfief nadat ze de ramen heeft gelapt meteen even het ruitje van de luchtfilter meepakt :lol:

[img

Zo ziet het er toch nog een beetje orgineel uit :mrgreen:
[img

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-05-2011 20:43 #102973 door Joost Buiting (GAST)
het blijft toch spannend of het past!!!!!!!!!!!!

Vanavond toch maar de amazon in de schuur gereden en het spruitstuk en de uitlaat gedemonteerd,
en meteen de verdamper eruit gehaald.

Toen ik het spruitstuk met de turbo in mijn hand hand had om te passen even de ogen gesloten en
tegen mijzelf gezegd, laat het alstublieft passen!!!!

En het past precies :D :) ;)
Aan alle kanten is er genoeg ruimte alleen de onderkant van de turbo raakt net het draadeind van het motor rubber,
ik kan een stukje van het draadeind afhalen of het nokje verwijderen op de turbo.

Hier de eerste foto, ik ben blij dat het past want het blijft toch moeilijk om zoiets vantevoren klaar te maken
zonder het op de auto te kunnen passen, een beetje geluk moet je ook hebben. :mrgreen:

[img

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-05-2011 21:06 #102974 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic turbo op een B18
Gefeliciteerd! Mooie mijlpaal in dit kunstwerk!

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-05-2011 21:28 #102975 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic turbo op een B18
En je komt nu erg dicht bij proefdraaien! Mooi werk man!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-05-2011 21:35 #102976 door Joost Buiting (GAST)

"Tom Steverink" schreef:

Ik zit nog wel op een paar onderdelen te wachten en zoek nog een paar onderdelen.
ik heb gisteren in England silicone slangen/bochten besteld en kreeg vandaag een mail dat ze al gepost zijn, ook ben ik nog
op zoek naar een paar kleine onderdelen voor de carburateurs en heb net in England gevraagd of ze mij hier aan kunnen helpen, www.sucarb.co.uk/default.aspx

Ook ben ik nog op zoek naar een olie ontluchtingspotje (eitje) waar de ontluchting gewoon op straat komt,
en ik zoek nog een dichte oliedop, wie kan mij hier aan helpen????????

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-05-2011 23:17 #102986 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic turbo op een B18

"C.L.J. Buiting" schreef:

"Tom Steverink" schreef:

Ik zit nog wel op een paar onderdelen te wachten en zoek nog een paar onderdelen.
ik heb gisteren in England silicone slangen/bochten besteld en kreeg vandaag een mail dat ze al gepost zijn, ook ben ik nog
op zoek naar een paar kleine onderdelen voor de carburateurs en heb net in England gevraagd of ze mij hier aan kunnen helpen, www.sucarb.co.uk/default.aspx

Ook ben ik nog op zoek naar een olie ontluchtingspotje (eitje) waar de ontluchting gewoon op straat komt,

DIchte oliedop heb ik wel voor je liggen, oliepotje (zoals op de b18 van de combi?) heb ik ook wel liggen.

Ziet er goed uit! Gaat het ook goed met je rechterdraagarm? Of is dat foto-bedrog?

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-05-2011 21:31 #102995 door Joost Buiting (GAST)

"Boele Braaksma" schreef:

"C.L.J. Buiting" schreef:

"Tom Steverink" schreef:

DIchte oliedop heb ik wel voor je liggen, oliepotje (zoals op de b18 van de combi?) heb ik ook wel liggen.

Ziet er goed uit! Gaat het ook goed met je rechterdraagarm? Of is dat foto-bedrog?

Hoi,

Ik ben op zoek naar het ontluchtingspotje waar de pijp aanzit die naar de onderkant van de motor loopt, dus met de
vrije uitloop in de vrije natuur :oops:

Met de draagarm gaat prima zie de foto's
Ook heb ik een nokje van de turbo afgeslepen en een klein stukje van de bout van het motorrubber (zie foto)

[img

[img

[img

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD