turbo op een B18

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-02-2011 21:07 #100627 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18

"Tom Steverink" schreef:
Nou, als je de motor een beetje "kietelt" en dan ook nog zwaar belast, dus het extra vermogen ook gebruikt, bijvoorbeeld met aanhanger, of erger: met aanhanger in de bergen, (of autosport) dan is die oliekoeler toch echt wel nuttig hoor!

Kan er trouwens geen thermostaat tussen, zodat hij de olie niet per ongeluk te koel houdt?


het is inderdaad de bedoeling om met mijn caravan op stap te gaan, die ik trouwens ook nog gedeeltelijk op moet knappen,
het is een caravan uit 1968 een suleica 5mtr lang.
hier een foto als voorbeeld.
[img


Uploaded with ImageShack.us

Een termostaat is zeker mogelijk dat is nu ook het plan.
hier een voorbeeld foto
[img


Uploaded with ImageShack.us

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willy Beer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
17-02-2011 22:05 #100634 door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic turbo op een B18
Bij mij, met externe oliekoeler en thermostaat, komt de temperatuur van de olie (gemeten in het carter) amper aan 70°C ook na een rit op de autostrade en zelfs bij de rittensport.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-02-2011 22:11 - 17-02-2011 22:21 #100637 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18

"W.H.M. Beer" schreef:
Bij mij, met externe oliekoeler en thermostaat, komt de temperatuur van de olie (gemeten in het carter) amper aan 70°C ook na een rit op de autostrade en zelfs bij de rittensport.


heb jij enig idee of de thermostaat wel eens open gaat, word de oliekoeler wel eens warm?
Laatst bewerkt 17-02-2011 22:21 door Joost Buiting (GAST).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willy Beer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
17-02-2011 22:18 #100638 door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic turbo op een B18
Af en toe voel ik aan de slangen naar de oliekoeler en ze zijn dan wel warm.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-02-2011 22:21 #100639 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18

"W.H.M. Beer" schreef:
Af en toe voel ik aan de slangen naar de oliekoeler en ze zijn dan wel warm.


Dus je hebt dan een thermostaat die regeld op 70Graden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willy Beer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
17-02-2011 22:31 #100640 door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic turbo op een B18
Het onderdeel waar de termostaat in zit heb ik tweedehands gekocht (kwam uit een volvo). Ik heb wel toen getest of hij werkte maar niet gemeten bij welke temperatuur.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-02-2011 14:23 #100920 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
weer even een update!

Deze week heb ik aan de dynamo gewerkt, ik heb een steun gemaakt en een mooi spansysteem om de V-snaar te spannen.
De dynamo moet natuurlijk verplaatst worden omdat de turbo in de weg zit.
De dynamo komt nu aan de andere kant te zitten net boven het stuurhuis.

hier een plaatje van de steun.
[img


Uploaded with ImageShack.us

Ik heb de dynamo uit elkaar gehaald en voorzien van nieuwe lagers, de collector even vlak gedraaid zodat de koolborstels weer een mooi nieuw draaivlak hebben.
De dynamo mooi gepoets en het tussenstuk (stator) opnieuw gespoten met krimplak.
ook heb ik een nieuwe spaningsregelaar met koolborstels gekocht, een rib uit mijn lijf 50Euro!

Wat het meeste werk is geweest is de beschermkap voor de afscherming van de V-snaar.
de dynamo zit nu vrij hoog dus die draaiende V-snaar is dan knap gevaarlijk. (vooral voor mensen met een stropdas, gelukkig draag is deze nooit :D )

Eerst heb ik een beschermkapje gemaakt van geperforreerde plaat maar hier ben ik halverweg maar mee gestopt want ik vond het er niet uitzien :oops: (het oog wil ook wat! :ugeek: )

hier een foto van de mislukking
[img


Uploaded with ImageShack.us

Ik dacht, en nu zal ik eens een mooi kapje maken en ben hier dan ook 5 avonden mee bezig geweest, tjonge wat een werk!
Maar mensen vragen bijna nooit hoelang je er mee bezig bent geweest, wat wel opvalt is als iets scheef is of erg lelijk!

Ik ben begonnen met tekenen en heb naderhand mijn tekening uitgefreest op de freesbank met behulp van een draaitafel, ik had het natuurlijk ook kunnen laten laseren maar het is hobby dus het mag wat tijd kosten!

hier een foto van het frezen.
[img


Uploaded with ImageShack.us

Nog een plaat gefreest met gleufjes voor aan de zijkant het geheel in elkaar gelast en gespoten met krimplak voor een mooi stoer resultaat.
[img


Uploaded with ImageShack.us

De nieuwe V-snaar is wel wat langer dan de orginele, ik zal maar een reserve kopen om mee te nemen in de auto!
[img


Uploaded with ImageShack.us

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-02-2011 18:58 #100925 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic turbo op een B18
Prachtig! Kost idd een hoop tijd, maar het resultaat mag er wezen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mats Boswijk (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-02-2011 19:45 #100926 door Mats Boswijk (GAST)
Beantwoord door Mats Boswijk (GAST) in topic turbo op een B18
Erg indrukwekkend! Dat blok word een prachtig staaltje werk...

Groet Mats

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-02-2011 20:25 #100927 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic turbo op een B18
Je bent absoluut een artiest, Joost!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD