- Berichten: 746
turbo op een B18
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
"Tom Steverink" schreef:
Nou, als je de motor een beetje "kietelt" en dan ook nog zwaar belast, dus het extra vermogen ook gebruikt, bijvoorbeeld met aanhanger, of erger: met aanhanger in de bergen, (of autosport) dan is die oliekoeler toch echt wel nuttig hoor!
Kan er trouwens geen thermostaat tussen, zodat hij de olie niet per ongeluk te koel houdt?
het is inderdaad de bedoeling om met mijn caravan op stap te gaan, die ik trouwens ook nog gedeeltelijk op moet knappen,
het is een caravan uit 1968 een suleica 5mtr lang.
hier een foto als voorbeeld.
Uploaded with ImageShack.us
Een termostaat is zeker mogelijk dat is nu ook het plan.
hier een voorbeeld foto
Uploaded with ImageShack.us
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy Beer
- Elite lid
- Berichten: 266
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
- Berichten: 746
"W.H.M. Beer" schreef:
Bij mij, met externe oliekoeler en thermostaat, komt de temperatuur van de olie (gemeten in het carter) amper aan 70°C ook na een rit op de autostrade en zelfs bij de rittensport.
heb jij enig idee of de thermostaat wel eens open gaat, word de oliekoeler wel eens warm?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy Beer
- Elite lid
- Berichten: 266
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
- Berichten: 746
"W.H.M. Beer" schreef:
Af en toe voel ik aan de slangen naar de oliekoeler en ze zijn dan wel warm.
Dus je hebt dan een thermostaat die regeld op 70Graden?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy Beer
- Elite lid
- Berichten: 266
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
- Berichten: 746
Deze week heb ik aan de dynamo gewerkt, ik heb een steun gemaakt en een mooi spansysteem om de V-snaar te spannen.
De dynamo moet natuurlijk verplaatst worden omdat de turbo in de weg zit.
De dynamo komt nu aan de andere kant te zitten net boven het stuurhuis.
hier een plaatje van de steun.
Uploaded with ImageShack.us
Ik heb de dynamo uit elkaar gehaald en voorzien van nieuwe lagers, de collector even vlak gedraaid zodat de koolborstels weer een mooi nieuw draaivlak hebben.
De dynamo mooi gepoets en het tussenstuk (stator) opnieuw gespoten met krimplak.
ook heb ik een nieuwe spaningsregelaar met koolborstels gekocht, een rib uit mijn lijf 50Euro!
Wat het meeste werk is geweest is de beschermkap voor de afscherming van de V-snaar.
de dynamo zit nu vrij hoog dus die draaiende V-snaar is dan knap gevaarlijk. (vooral voor mensen met een stropdas, gelukkig draag is deze nooit )
Eerst heb ik een beschermkapje gemaakt van geperforreerde plaat maar hier ben ik halverweg maar mee gestopt want ik vond het er niet uitzien :oops: (het oog wil ook wat! :ugeek: )
hier een foto van de mislukking
Uploaded with ImageShack.us
Ik dacht, en nu zal ik eens een mooi kapje maken en ben hier dan ook 5 avonden mee bezig geweest, tjonge wat een werk!
Maar mensen vragen bijna nooit hoelang je er mee bezig bent geweest, wat wel opvalt is als iets scheef is of erg lelijk!
Ik ben begonnen met tekenen en heb naderhand mijn tekening uitgefreest op de freesbank met behulp van een draaitafel, ik had het natuurlijk ook kunnen laten laseren maar het is hobby dus het mag wat tijd kosten!
hier een foto van het frezen.
Uploaded with ImageShack.us
Nog een plaat gefreest met gleufjes voor aan de zijkant het geheel in elkaar gelast en gespoten met krimplak voor een mooi stoer resultaat.
Uploaded with ImageShack.us
De nieuwe V-snaar is wel wat langer dan de orginele, ik zal maar een reserve kopen om mee te nemen in de auto!
Uploaded with ImageShack.us
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
- Berichten: 2145
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Groet Mats
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.