- Berichten: 1259
kantelbeugels en amazon combi project
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
Minder
Meer
27-10-2015 21:09 #155202
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
De blindklinkmoertang is vooral geschikt voor alu moeren, staal heeft veel meer weerstand tegen stuiken.
Zoals jij beschrijft kan het ook prima, de moer waarmee je gaat draaien/stuiken goed smeren t.o.v. de schroefdraad en dan trek je de klinkmoer wel aan.
Het gereedschap dat ik gebruik heeft als voornaamste verschil een officieel taats-lager/druklager waardoor e.e.a. duurzamer is en lichter werkt.
Vandaag ATV , weer even aan de combi gewerkt, vooral elektrisch gefreubel.
Voor het contactrelais heb ik een zware jongen, 70A uit m'n hoofd.
Daar hoort een voetje bij met eveneens zware contacten, en daar zit de moeilijkheid, die kan ik niet knellen.
Gewoon omdat wij op de zaak die maat tang niet hebben
Om nu voor 2 van die kabelschoenen even een dure tang te kopen is net wat te gek.
Lenen kan ook maar hebben is toch prettiger.......
Als ik dan de tang bekijk voor het aanknellen van de kleinere maten dan denk ik; "eigenlijk stelt het niets voor"
Dus van een stukkie strip 50x5 wat geprobeerd en gelijk getest met een flinke waterpomptang.
Gaat boven verwachting, de kabelschoen gaat netjes "om de hoek" in de radiussen van 1,5mm.
Kost even wat tijd maar dan heb je ook wat.
Aanvankelijk beide bekjes aan de tang gehecht, dat gaat echter niet, met 1 bekje gehecht en de andere los gaat het prima.
Verder de auto uitgemest want de collega's van de spuiterij wilden de auto s'middags hebben, zeg dan maar eens nee......
Alles is geschuurd en naden zijn gekit, als het goed is wordt er deze week in kleur afgespoten.
Ik realiseer mij dat ik een bevoorrecht mens ben met zoveel mogelijkheden op de zaak en zoveel hulp op gebied van stralen, strak maken en spuiten.
En dan druk ik het nog zachtjes uit. Ik heb nu al het gevoel dat ik omkom in het werk aan de combi, laat staan dat je dat ook allemaal alleen moet doen. !
groet, Jan
Zoals jij beschrijft kan het ook prima, de moer waarmee je gaat draaien/stuiken goed smeren t.o.v. de schroefdraad en dan trek je de klinkmoer wel aan.
Het gereedschap dat ik gebruik heeft als voornaamste verschil een officieel taats-lager/druklager waardoor e.e.a. duurzamer is en lichter werkt.
Vandaag ATV , weer even aan de combi gewerkt, vooral elektrisch gefreubel.
Voor het contactrelais heb ik een zware jongen, 70A uit m'n hoofd.
Daar hoort een voetje bij met eveneens zware contacten, en daar zit de moeilijkheid, die kan ik niet knellen.
Gewoon omdat wij op de zaak die maat tang niet hebben
Om nu voor 2 van die kabelschoenen even een dure tang te kopen is net wat te gek.
Lenen kan ook maar hebben is toch prettiger.......
Als ik dan de tang bekijk voor het aanknellen van de kleinere maten dan denk ik; "eigenlijk stelt het niets voor"
Dus van een stukkie strip 50x5 wat geprobeerd en gelijk getest met een flinke waterpomptang.
Gaat boven verwachting, de kabelschoen gaat netjes "om de hoek" in de radiussen van 1,5mm.
Kost even wat tijd maar dan heb je ook wat.
Aanvankelijk beide bekjes aan de tang gehecht, dat gaat echter niet, met 1 bekje gehecht en de andere los gaat het prima.
Verder de auto uitgemest want de collega's van de spuiterij wilden de auto s'middags hebben, zeg dan maar eens nee......
Alles is geschuurd en naden zijn gekit, als het goed is wordt er deze week in kleur afgespoten.
Ik realiseer mij dat ik een bevoorrecht mens ben met zoveel mogelijkheden op de zaak en zoveel hulp op gebied van stralen, strak maken en spuiten.
En dan druk ik het nog zachtjes uit. Ik heb nu al het gevoel dat ik omkom in het werk aan de combi, laat staan dat je dat ook allemaal alleen moet doen. !
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27-10-2015 21:27 #155205
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic kantelbeugels en amazon combi project
Mooi! Zo kijkend naar de foto's viel het me op dat hij achter wat hoog staat. Nu komt dat natuurlijk door de nieuwe veren en Bilsteins in combinatie met nog geen belading. Echter zag ik ook dat je de ribbelplaatjes (of eigenlijk schelpjes bij de combi want ze hebben geen ribbels) hebt weggelaten. Deze dus:
Is dat bewust?
Zat nog wat terug te bladeren in je topic en bij werkzaamheden aan de body in die buurt op pagina 17 en pagina 18 kon ik hier niets over terugvinden.
Is dat bewust?
Zat nog wat terug te bladeren in je topic en bij werkzaamheden aan de body in die buurt op pagina 17 en pagina 18 kon ik hier niets over terugvinden.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1259
27-10-2015 22:12 #155206
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Hoi Lars,
De schelpjes waren een van de eerste zaken die ik gerepareerd heb.
Ik had het verkeerd ingeschat, ik dacht dat de losneembaar waren en zo heb ik ze ook weer uitgevoerd..........
kantelbeugels en amazon combi project
De alleronderste foto toont een van de schelpjes die nu dus ook los gespoten worden en dan later onder de bodem worden geschroefd. Ik moet dus wel zorgen voor een goede conservering tussen die "dubbele bodem"
Wagen staat inderdaad nu nog hoog, maar de kleppen ramen etc. wegen ook nog aardig wat, zal nog wel een mooi beetje inzakken.Bilsteins zijn gasgevuld, je hebt gelijk dat die ook van invloed zijn.
groet, Jan
De schelpjes waren een van de eerste zaken die ik gerepareerd heb.
Ik had het verkeerd ingeschat, ik dacht dat de losneembaar waren en zo heb ik ze ook weer uitgevoerd..........
kantelbeugels en amazon combi project
De alleronderste foto toont een van de schelpjes die nu dus ook los gespoten worden en dan later onder de bodem worden geschroefd. Ik moet dus wel zorgen voor een goede conservering tussen die "dubbele bodem"
Wagen staat inderdaad nu nog hoog, maar de kleppen ramen etc. wegen ook nog aardig wat, zal nog wel een mooi beetje inzakken.Bilsteins zijn gasgevuld, je hebt gelijk dat die ook van invloed zijn.
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27-10-2015 22:15 #155207
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic kantelbeugels en amazon combi project
Ah, ik had helemaal terug gemoeten naar pagina 1
Maar mooi dat ze er wel weer gewoon op komen.
Ik ben benieuwd naar het resultaat als hij straks in kleur gespoten is.
Maar mooi dat ze er wel weer gewoon op komen.
Ik ben benieuwd naar het resultaat als hij straks in kleur gespoten is.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1259
31-10-2015 19:46 #155281
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Gisteren is de combi gespoten in kleur 80, grafietgrijs.
Ik ben enorm blij met het resultaat !
Natuurlijk heb ik wat foto's gemaakt, alleen thuis-gekomen blijken die niet de goede kleur weer te geven, lijkt wel lichtblauw.
Alleen de foto's waar de scharnieren op staan doen recht aan de kleur, en die met de motorkap tegen de stelling.
Omdat de deuren nu dus klaar zijn om afgehangen te gaan worden ben ik de scharnieren gaan af maken.
Alle scharnieronderdelen zijn los gespoten dus de reeds geruimde gaten rond 9mm moet even de ruimer door om ze weer schoon te maken;
De scharnieren van de onderste achterklep gaat even een tap door om de draad schoon te maken.
Dan moeten er scharnierpennen worden gemaakt, hiervoor had ik 9mm zilverstaal laten komen.
Dat kort ik af op 75mm, scharnier is 70mm breed, stukje over om af te schuinen en een stukje om te "klinken".
Aan de vonken kan je trouwens zien dat het harder staal is dan gewoon constructiestaal, je ziet een soort sterretjes-effect.
Natuurlijk ook 2 pennen voor de achterklepscharnieren.
Op het aambeeld eerst met de pen van de hamer de bovenkant van de pen stuiken/klinken zodat deze "er niet uit valt".
Dan kunnen de pennen er in met gebruikmaking van molycote-vet (in carrosseriekleur)
De pennen van de portierscharnieren laat ik verder zo, in de praktijk houdt ik ze wel in de gaten of ze;
-ongewild gaan mee-draaien in het A-stijldeel van de scharnier.
-omhoog gaan kruipen.
Mocht een van beiden het geval zijn dan neem ik nog wel maatregelen, vooralsnog heb ik ze expres niet ook aan de onderzijde
geklonken zodat de deuren er in de toekomst makkelijk uit kunnen door de pen er uit te tikken. Het spatbord kan dan blijven zitten
en de afstelling blijft gehandhaaft.
De pennen van de achterklepscharnieren klink ik wel tweezijdig;
En dan is het set klaar voor montage;
Tot slot nog even een paar (slechte) foto's.
Dat was het weer, de andere werkzaamheden waren niet de moeite van het vastleggen waard.
groet Jan
Ik ben enorm blij met het resultaat !
Natuurlijk heb ik wat foto's gemaakt, alleen thuis-gekomen blijken die niet de goede kleur weer te geven, lijkt wel lichtblauw.
Alleen de foto's waar de scharnieren op staan doen recht aan de kleur, en die met de motorkap tegen de stelling.
Omdat de deuren nu dus klaar zijn om afgehangen te gaan worden ben ik de scharnieren gaan af maken.
Alle scharnieronderdelen zijn los gespoten dus de reeds geruimde gaten rond 9mm moet even de ruimer door om ze weer schoon te maken;
De scharnieren van de onderste achterklep gaat even een tap door om de draad schoon te maken.
Dan moeten er scharnierpennen worden gemaakt, hiervoor had ik 9mm zilverstaal laten komen.
Dat kort ik af op 75mm, scharnier is 70mm breed, stukje over om af te schuinen en een stukje om te "klinken".
Aan de vonken kan je trouwens zien dat het harder staal is dan gewoon constructiestaal, je ziet een soort sterretjes-effect.
Natuurlijk ook 2 pennen voor de achterklepscharnieren.
Op het aambeeld eerst met de pen van de hamer de bovenkant van de pen stuiken/klinken zodat deze "er niet uit valt".
Dan kunnen de pennen er in met gebruikmaking van molycote-vet (in carrosseriekleur)
De pennen van de portierscharnieren laat ik verder zo, in de praktijk houdt ik ze wel in de gaten of ze;
-ongewild gaan mee-draaien in het A-stijldeel van de scharnier.
-omhoog gaan kruipen.
Mocht een van beiden het geval zijn dan neem ik nog wel maatregelen, vooralsnog heb ik ze expres niet ook aan de onderzijde
geklonken zodat de deuren er in de toekomst makkelijk uit kunnen door de pen er uit te tikken. Het spatbord kan dan blijven zitten
en de afstelling blijft gehandhaaft.
De pennen van de achterklepscharnieren klink ik wel tweezijdig;
En dan is het set klaar voor montage;
Tot slot nog even een paar (slechte) foto's.
Dat was het weer, de andere werkzaamheden waren niet de moeite van het vastleggen waard.
groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul Franse
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 361
31-10-2015 23:50 #155286
door Paul Franse
Life is what you make it!
Beantwoord door Paul Franse in topic kantelbeugels en amazon combi project
Jan, ik krijg al een glimlach op mijn gezicht als ik alleen al zie dat je weer een bericht hebt toegevoegd. Wat wordt dit een verschrikkelijk mooie auto! En wat een inventiviteit en vakmanschap! Ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.
Met vriendelijke groet,
Paul Franse
Met vriendelijke groet,
Paul Franse
Life is what you make it!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01-11-2015 08:56 #155289
door Gerben Polder
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Beantwoord door Gerben Polder in topic kantelbeugels en amazon combi project
Jan, ik sluit me bij Paul aan. Man wat gaat deze combi mooi worden.
Het moet een heerlijk gevoel zijn om hem nu weer zo te zien blinken en te weten dat hij straks steeds completer en verder af zal zijn. En dan natuurlijk de eerste rit
Succes man, en hou ons op de hoogte.
Het moet een heerlijk gevoel zijn om hem nu weer zo te zien blinken en te weten dat hij straks steeds completer en verder af zal zijn. En dan natuurlijk de eerste rit
Succes man, en hou ons op de hoogte.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1420
01-11-2015 16:02 #155296
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic kantelbeugels en amazon combi project
Heel gaaf Jan, het is nu echt de eindsprint naar een geweldig resultaat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01-11-2015 17:07 #155302
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic kantelbeugels en amazon combi project
Wow, mooi!
Ook fijn al die detailstappen in beeld.
Dat nodigt uit om ook m'n scharnieren zelf te gaan aanpakken in plaats van betere te kopen.
Ook fijn al die detailstappen in beeld.
Dat nodigt uit om ook m'n scharnieren zelf te gaan aanpakken in plaats van betere te kopen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1259
07-11-2015 17:40 #155455
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Dank jullie wel Paul, Gerben, Rob en Lars !
Deze dag stond in het teken van rubbers.
Gelukkig kon ik op marktplaats een tijd geleden een berg nieuwe rubbers kopen, anders loop je er op leeg........
Ik snap nu waarom de (staat van de) rubbers een onderdeel vormen van taxaties
Het aanbrengen van de rubbers gaat heel prettig als je er een smeermiddel bij gebruikt, ik heb Fluidfilm NAS gebruikt.
Wat door zou moeten gaan voor motorkaprubber vóór is een stukje te smal.........
Iemand een idee? of moet ik zeggen "gootje is wat te breed ?
En aan de paravan-zijde vind ik het rubber best hoog liggen, motorkap weegt best wat maar geen 500KG om het even mooi aan te drukken.......
Nadat een deur voorzien was van een mooi passend rubber gelijk maar even de gaten schoon getapt.
Met al dat gepruts met die rubbers is de dag zo weer om, nog even de shims van de vooras een DUN laagje washprimer gegeven.
Shims had ik ontroest met Rustyco, daar had ik nog een halve pot gel van over waar ik m'n motorkap mee ontroest had aan de binnenzijde. Het is wel zaak dat de dikke roestpukkels er al af zijn, anders duurt het proces wel heel lang. Ik heb de shims er gewoon in gegooid poosje geschud en 3 dagen laten staan.
prettig weekend, groet Jan
Deze dag stond in het teken van rubbers.
Gelukkig kon ik op marktplaats een tijd geleden een berg nieuwe rubbers kopen, anders loop je er op leeg........
Ik snap nu waarom de (staat van de) rubbers een onderdeel vormen van taxaties
Het aanbrengen van de rubbers gaat heel prettig als je er een smeermiddel bij gebruikt, ik heb Fluidfilm NAS gebruikt.
Wat door zou moeten gaan voor motorkaprubber vóór is een stukje te smal.........
Iemand een idee? of moet ik zeggen "gootje is wat te breed ?
En aan de paravan-zijde vind ik het rubber best hoog liggen, motorkap weegt best wat maar geen 500KG om het even mooi aan te drukken.......
Nadat een deur voorzien was van een mooi passend rubber gelijk maar even de gaten schoon getapt.
Met al dat gepruts met die rubbers is de dag zo weer om, nog even de shims van de vooras een DUN laagje washprimer gegeven.
Shims had ik ontroest met Rustyco, daar had ik nog een halve pot gel van over waar ik m'n motorkap mee ontroest had aan de binnenzijde. Het is wel zaak dat de dikke roestpukkels er al af zijn, anders duurt het proces wel heel lang. Ik heb de shims er gewoon in gegooid poosje geschud en 3 dagen laten staan.
prettig weekend, groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.