kantelbeugels en amazon combi project
- Gert Vegter
- Platinum lid
De radiateur van het open koelsysteem zit bij de Amazon gemonteerd op opzetstukjes die gepuntlast zijn op het plaatwerk.
Mijn Amazon (1966) had ook een open koelsysteem. Onlangs heb ik de B18 vervangen door een B20 en een radiateur voor een gesloten koelsysteem gemonteerd. Daartoe moesten de opzetstukjes worden afgeslepen, zoals dat meestal wordt gedaan in zo'n situatie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Iedereen hartelijk bedankt voor het delen van die info, ik zal daar t.z.t. zeker mijn voordeel mee doen.
Wat ik mij nog wel even afvraag; bestaan er dan ook 2 diameters / soorten keolwaterbuizen tussen waterpomp en onderste radiateurslang ?
De waterpompen van de B18 en de B20 zijn immers dezelfde toch?
Vreemd eigenlijk dat als die pijp van 26mm uitwendig ongewijzigd gebleven is dat er op de radiateur dan toch gekozen is voor diametervergroting.
Ook valt nog te merken dat het oppervlak kwadratisch toeneemt met het oplopen van de diameter.
Van 26mm naar 32mm is niet alleen "6mm groter" , het doorstroom-oppervlak is maarliefst toegenomen van 5,3 CM2 naar 8,0 CM2 ! (niet helemaal waar trouwens, ik heb de buitendiameters opgemeten, niet de diameter inw. :oops: )
Vooralsnog ga ik het in elk geval proberen met de huidige radiateur, ik houdt de temp. gewoon goed in de gaten, dat was ik toch al gewend met mijn 240 diesel :lol:
nogmaals bedankt, groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Weet je, ik moet vaak grinniken om je aandacht voor detail (niet de binnen maar de buiten diameter opgemeten :lol: ). Maar dat is vooral om dat ik het zo waardeer en mezelf vaak een nurd voel als ik op zoiets let.
Blijf ons vooral voorzien van gespreksstof en leesvoer, maar ook stof tot nadenken.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Vandaag dacht ik nog bij mezelf; "hoeveel mensen zullen er op letten hoe ze een sluitring / carrosserie-ring monteren??)
Ik leg hem altijd met de bolle kant naar boven zodat de moer de ring "vlak drukt"
En ook al is de ring door het stansen / ponsen niet iets bol dan nóg kijk ik wat de scherpe kant is en wat de afgeronde kant is, die gaat namelijk boven.
Ik snap dat er nu hele volksstammen afhaken met de gedachte "lekker belangrijk" :lol:
Mijn zwager heeft de opleiding vliegtuigbouw gedaan, die mannen zijn pas nauwkeurig. Ik heb examenwerkstukken gezien die slechts het cijfer 6 hadden maar daar zien "gewone techneuten geen fouten aan hoor
Aluminium afkrassen met een kraspen ARGH :twisted: :twisted: schop onder je gaatje en 3 jaar geschorst :lol:
Bij hen vergeleken ben ik een rauwdouwer.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
De waterpompen voor de B18 en B20 zijn gelijk, zo ook de buizen tussen pomp en onderste radiateurslang. Het is inderdaad vreemd om het verloop in diameter te zien bij de onderste radiateurslang voor het gesloten koelsysteem."Jan van Bochove" schreef:
Wat ik mij nog wel even afvraag; bestaan er dan ook 2 diameters / soorten keolwaterbuizen tussen waterpomp en onderste radiateurslang ?
De waterpompen van de B18 en de B20 zijn immers dezelfde toch?
Vreemd eigenlijk dat als die pijp van 26mm uitwendig ongewijzigd gebleven is dat er op de radiateur dan toch gekozen is voor diametervergroting.
Wat betreft de sluitringen, die pas ik op dezelfde wijze toe als jij, ook al zal ik dan wellicht geen rauwdouwer zijn.
Hopelijk een geruststelling... :lol:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
"Jan van Bochove" schreef:
"hoeveel mensen zullen er op letten hoe ze een sluitring / carrosserie-ring monteren??)
Ik leg hem altijd met de bolle kant naar boven zodat de moer de ring "vlak drukt"
Wel, hier heb je er eentje, en ik monteer ze altijd precies zoals je beschrijft. :ugeek:
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Platinum lid
- Berichten: 1286
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Mijn wens is om een goede temperatuurmeter te hebben, zeker na wat ik van jullie begrepen heb van de verschillende soorten koelsystemen.
Gelukkig liep ik een jaar geleden op marktplaats deze mooie temperatuurmeter tegen het lijf, heeft zelfs instelbare alarmen voor overschrijding van door gebruiker ingestelde MAX temperatuur;
Maar de voeler bestaat uit een RVS buisje van 4mm doorsnede.Daar moet wat op gevonden worden........
Afgelopen dagen gezocht naar een bout 5/8 UNF om een sensor-houder van te freubelen, helaas niets gevonden. Behalve shops die er meerdere leveren tegen relatief veel verzendkosten.
Dus dacht ik; ik draai zelf wel wat waar ik draad op snij. Meet ik de originele moer op van de originele zender, blijkt dat 15,84mm te zijn buitenmaats.
Hmmmm, dat is bijna 16 (ja, rekenen was ik altijd al goed in ).
Als de spoed nu ook nog in de buurt komt van M16 fijn 1,5mm dan zou ik misschien......
5/8-18 betekend 18 gangen per inch dus 25,4 : 18 = 1,41 , dat lijkt er wel heel veel op!
De andere dag gelijk een bout M16 gegrepen en in de kop gedraaid; gaat prima, laatste gangen ietsje zwaarder maar acceptabel.
En dan ineens lijkt alles mee te zitten;
Op de zaak hebben wij nippels / puntstukken M16x1,5 die aan de bovenzijde 6mm knelmoer heeft voor stalen pijp.
Einde van een pijpje 6mm dichtgelast en in het puntstuk gekneld, in het pijpje 6mm past dan de RVS meetzender.
De schroefdraad laat zich vervolgens makkelijk afdichten door een koper-rubbertje zoals wij dat noemen;
En dan kan de sensorhouder in de kop gedraaid worden, verf even weggeschraapt, ik weet namelijk niet hoe die zich met koelvloeistof verhoudt.
Vervolgens wilde ik de juistheid van de graden op de krukaspouly nog controleren, het zal niet de eerste keer zijn dat de graden niet overeenkomen met de werkelijkheid.......
Dus met de inspectiecamera,
het bougiegat in.
Om daar de camera over de zuiger richting cilinder te kijken waneer het BDP bereikt wordt;
Gelukkig komt de aanduiding op de pouly exact overeen met de bevindingen "binnen".
En ja, als je toch de camera uit de kast gehaald hebt kan je net zo goed nog "wat rond kijken" en spelen;
Cilinderwand;
En dan is de avond weer om, zaterdag werken voor de zaak, dus geen of weinig update dan, groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Eerder meldde ik nog heel stoer dat het wel zou lukken in één avondje, dat lukt alleen als je "opblijfavond" hebt.
Ik ben er 4,5 uur mee zoet geweest.
Hieronder "the making of"
Eerst een uitslag gemaakt die ik overgenomen heb op een stukje staalplaat;
Dat dan omzetten aan de 2 lange zijden;
Helaas kan maar 1 van de zijden gezet worden op het kantbankje, de andere zijde moet onder de werkplaatspers;
Als je goed kijkt zie je waarom;
Andere zettingen kunnen weer simpel in de bankschroef;
Even passen tussendoor, toch wel lekker als het straks past......
Deksel pas maken;
Goed voorbereiden is het halve werk;
In het deksel moeten ook nivosensor en radiateurdop nog een plekje krijgen;
En an de onderzijde een pijpje dat op het koelsysteem aangesloten wordt.
En dan kan er gelast gaan worden, eigenlijk zou ik het liefste tig-lassen, heel beheersbaar smeltbad, lekker dichtvloeien.
Maar ja, we hebben heel veel op de zaak maar dat nou net niet........
Als ik nu eens old-school ga "tiggen" ??
Even proberen, is wel 30 jaar geleden dat ik dat op school deed.
Het is hartstikke leuk om weer eens te doen, en wat een magnefieke beheersing van je smeltbad, gewoon helemaal op de achtergrond geraakt deze mooie techniek!
En dan het uur der waarheid, issie dicht?
Nee, een naad is poreus geworden, uitslijpen en opnieuw lassen;
Nadat ook deze naad dicht is kan de nippel van de nivosensor worden gesoldeerd, dit laat zich namelijk prettiger solderen dan lassen.
Hydraulieknippels worden op een CNC-bank gemaakt en daarvoor wordt vaak "automatenstaal" gebruikt met lood voor de verspaanbaarheid.
Dat maakt dat het lassen nooit echt prettig verloopt, bruisen ,spetteren etc.
Nadat ik het vaatje eerst op 2 bar afgeperst heb is nu het afpersen van de radiateurhals aan de beurt, deze is eveneens gesoldeerd op het vaatje;
Past net niet helemaal in de emmer, dan maar in de ontvetterbak.........
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.