kantelbeugels en amazon combi project

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-09-2015 13:29 #154329 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic kantelbeugels en amazon combi project

"Rob Baeten" schreef:
....wat gaan wij nu doen als deze updates waar we zo naar uit kijken op een dag ophouden omdat Jan helemaal happy in zijn wagen door Nederland rijdt :lol:

Dan zullen we voor soortgelijke updates wellicht moeten uitwijken naar het Ford Fiesta forum... :mrgreen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
26-09-2015 17:51 #154363 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Ha die Ed, Paul, Rob en Gert en natuurlijk alle andere mee-lezers, bedankt voor alle positieve woorden !
Ja, daar vraag je me wat, wat als de combi af is??

Ik denk dat de combi niet snel af is; ik heb nog wel een aardig lijstje hoor, af is de combi denk ik nooit :lol:
Standkachel, alarm met GPS, cruisecontrol, diverse sensoren om de boel te loggen etc. etc.
En dan zo gemaakt dat het geen afbreuk doet aan de originaliteitsbeleving in het interieur.

Vandaag niet heel veel gedaan, maar wat er is gedaan zit naar m'n zin zullen we maar zeggen :-)

De dynamo moet nog een bovenste steunpunt krijgen t.b.v. de spanner.
Spanner had ik nog van de 240diesel waar ook deze dynamo af kwam, zo'n handige die je kan spannen met apart boutje;

[img

Als je die spanner er zo voor houdt kom je bijna in de verleiding het boutje van de waterpomp te (mis)gebruiken.
Ik heb het toch maar niet gedaan, als de bout het begeeft / los loopt is er ook risico dat de pomp gaat lekken of de retourpijp er uit schiet.
Dus dan maar een steunpunt verzinnen op basis van wat minder kwetsbare bouten. Kartonnetje, knippen etc. etc.
Met een erg ingewikkeld uitziende steun maar wel sterk volgens mij.

[img

[img

[img

En gemonteerd ziet het er dan zo uit;

[img

[img

[img

Wie nog naar de beurs gaat; prettige beurs. (er is zat te zien dus daar ligt het niet aan ;) )

prettig weekend, groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

• Gerben Polder
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-09-2015 16:35 #154380 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic kantelbeugels en amazon combi project
Hoi Jan,

Dat moet een interessant kartonnen malletje zijn geweest :D . Mooi stukje 3D laswerk weer.
Waar dient het bovenste oog precies voor?

Ik weet dat ik het eerder gezegd heb, maar je verslag is een plezier om te lezen. Altijd denkend in oplossingen in plaats van problemen. Heerlijk. Die verslagen (ook van andere restaurateurs of ontwerpers) geven mij heel veel inspiratie en ideeën over wat ook kan en als mogelijke oplossing mee overwogen moet worden.
Ga vooral zo door.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
27-09-2015 18:28 #154384 door Jan van Bochove
Dank je Gerben,

Op mijn beurt haal ik ook weer heel veel inspiratie van dit forum en natuurlijk van het hele internet.
Als ik alle gave ideeën nog uit mag voeren die ik heb gezien mag ik wel 200 jaar oud worden :lol:

Het extra oog is om de motor te kunnen hijsen, hij zit er hopelijk voor niets aan. (net als paraplu; als je die niet bij je hebt gaat het regenen, heb je hem wél bij je dan blijft het droog) :roll:

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-09-2015 22:44 #154443 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic kantelbeugels en amazon combi project
Vreselijk mooi werk Jan! Ik ben dus heel benieuwd naar je ervaringen met je LPG systeem!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
28-09-2015 22:53 #154444 door Jan van Bochove
Dank je Tom, ik ben ook heel benieuwd, eigenlijk is deze set voor grote motoren, een 2L is in Amerikaanse termen een kleintje.
Ben dus zelf ook heel benieuwd :lol:

groet, Jan

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
10-10-2015 16:49 #154712 door Jan van Bochove
Eindelijk weer eens nieuws "van het front".
Nee niet van gevechten maar van het voorste gedeelte van de combi. Het front is namelijk gespoten in kleur 80 ; grijs.
Samen met achterkleppen en nog een los deel voor de radiateur.

[img

Werkelijk overal ligt spul dat gespoten is of nog gespoten moet worden. Gelukkig zijn er nog hoeken en gaten op de zaak waar e.e.a. kan liggen/ staan.

[img

Aan het werk, hier wil ik een expansietankje;

[img

Dus een stuk karton en vouwen maar;

[img

[img

Gaat dat wel met de motorkap?
Ja ik heb nog ruimte genoeg;

[img

Thuis zal ik eerst eens een fatsoenlijke uitslag tekenen en knippen van papier zodat ik die kan overtrekken op een stuk staalplaat.

De bobinesteun kan ook gemonteerd worden, nog even een plaatje getapt met 2x M6 om voorschakelweerstand vast te zetten aan steun.

[img

Blik in de cilinderkop;

[img

Thermostaat werkt nog prima, gaat er dus gewoon weer in, 82 graden.

[img

Wat een pitten zeg, gelukkig nog niet door-en-door.
Een alu radiateur heeft nóg dunnere lamellen zullen we maar zeggen ter geruststelling :-)

[img

Radiateur voorzien van nieuwe ophangrubbers, met een beetje vaseline krijg je ze er vrij makkelijk in;

[img

En ja hoor, de radiateursteun heb ik op een of andere manier op de verkeerde positie gelast.......... :-(

[img

De steun las ik er wel weer aan in de juiste positie, de slang wordt gekker........

[img

Die komt veel te hoog uit, nog maar even op studeren vanavond.
De oude slang paste beter, alleen de diameter aan radiateurzijde is dan weer te groot.
Ik heb een radiateur met onder en boven 26mm aansluiting, slang is 31mm aan radiateurzijde.........

Maar ja, je moet wat te prakkizeren hebben zullen we maar zeggen :-)

EDIT: er loopt al een topic over; Thermostaathuis B18 vs B20

Onderaan heb ik trouwens ook 2 maal een 26mm aansluiting, de slang die ik er voor besteld had meet 31mm......
Het onderdelenboek nog maar even naslaan op een onderste slang van een open systeem denk ik.

prettig weekend, groet Jan

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-10-2015 20:31 #154733 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic kantelbeugels en amazon combi project
Hè Jan, probeer de slang eens anders om, dan komt hij volgens mij lager uit . Als ik kijk naar mijn wagen dan zit het steuntje volgens mij goed

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
10-10-2015 20:54 #154734 door Jan van Bochove
Ha Rob,

Bedankt voor je reactie, slang andersom heb ik ook geprobeerd, het wijde deel van de slang (32mm) is dan te ruim voor de radiateuraansluiting van 26mm.
En het dunne stuk van de slang (26mm) past dan weer niet op het thermostaathuis van 32mm.

Maar intussen ben ik er ook wel uit denk ik;

Thermostaathuis vervangen voor eentje van 26mm aansluiting.
Twee nieuwe slangen bestellen, (ze zijn onder en boven hetzelfde) nr. 273189

Dan zou alles moeten passen :)

groet, Jan

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-10-2015 21:08 #154736 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic kantelbeugels en amazon combi project
Super :)

Weer een probleem(pje) opgelost

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD