- Berichten: 1420
kantelbeugels en amazon combi project
- Rob Baeten
- Platinum lid
De beste wensen voor 2016, misschien wel het jaar waarin je de wagen op de weg krijgt.
Groeten, Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Feit is wel dat ik het leuk vind nieuwe dingen / technieken te leren en proberen.
Vanmiddag nog wat geprutst ,zat al lang "in mijn hoofd" en moest er nu maar eens van komen; ruiten zetten.
Raamrubber voorzien van het welbekende koordje onder de rubber lip;
Tube ruitenkit gepakt, in kitspuit en spuit zowat in 2-en gebroken, blijkt het spul al een paar jaar over de datum :evil:
Gelukkig had het magazijn nog 2 nwe kokers van dit jaar, wel even opletten dus wat de handel je meegeeft .
Dan de zijkant van het rubber in de kit, daar waar er van buitenaf het eerst water in wil treden tussen rubber en carrosserie;
Dan nog even een streepje rubber tussen raam en rubber in;
Raam in sponning zetten en met het touwtje het raamrubber voorzichtig over de rand trekken.
Als je het voor het eerst doet; blijf evenwijdig aan het raamoppervlak trekken zodat het rubber zo makkelijk mogelijk over de rand wordt getrokken.
Trek je recht naar je toe dan loop je kans het rubber te vernielen omdat het onnodig extra weerstand ondervindt.
En zie hier, kit overal waar je kijkt
Een raamzuignap is handig om het raam te plaatsen zonder direkt in de kit te grijpen.
Bovendien kan je het raam nog wat aandrukken en heel lichtelijk wat schuiven in de sponning.
Het rubbber wijkt hier en daar nog wat door de ruim aangebrachtte kit, het raam gelijkmatig aandrukken dus.
De kit laat zich eenvoudig verwijderen door een kloddertje te pakken en met dat kloddertje het volgende kloddertje op te pakken.
Dat heet afbetbaar;
En ja er komt wat aan je handen
Filmpje dat het verwijderen van overtollige kit demonstreerd;
(dit is een test, mijn laatste Youtube-upload is 15 jaar geleden )
Rubber flapje aan de binnenzijde van raamsponning;
Voila, alle 4 de ramen die in rubber zitten zijn nu gezet, en de kit op de voorgrond is het deel dat er uit bulkte.......
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
- Berichten: 2280
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Denk dat die bitumen kit die loodgieters gebruiken prima is, is bij Gamma en Praxis te verkrijgen en dus relatief goedkoop.
Ruitenkit is bij de plakruiten van 140/164 (latere types) het beste.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
In dit tempo ga je hem vast dit jaar weer op de weg kunnen krijgen. En hoe. Man, die wagen is beter dan Volvo ze ooit gemaakt heeft
Bij mij ligt het momenteel een beetje stil (winter depressie?) maar ga vandaag toevallig weer eens naar de garage. Gaat nog wel even duren voor ik deze hints en tips kan gebruiken, maar dat heeft ook weer zijn goede kanten. Kan ik tegen die tijd weer eens door deze en andere interessante draadjes bladeren, lezen en smullen.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Ik weet niet of je het topic "rubber en Fluidfilm" hebt gevolgd,
Rubbers en Fluid Film
ik ben een beetje bang om aardolieprodukten toe te passen op raamrubbers.Dit omdat het kan opzwellen bij aanraking met aardolieprodukten.Maar laat je niet bang maken, voor hetzelfde geld kan het prima samen gaan, het is niet om je af te vallen
@Ed, touwtje is 2-3mm in doorsnede. De bitumenkit die jij noemt, is dat hetzelfde als texophalte? Zo ja, zie boven
Wat de term ruitenkit betreft; je hebt ruitenkit die de ruit zeer vast aan de carrosserie-sponning verlijmt, de ruit is dan zelfs deel van de constructie.(moet ook de airbag opvangen bijvoorbeeld en verhoogd stijfheid van de carrosserie) De kit die ik gebruik is van het type dat zacht blijft en alleen voor waterdichtheid wordt toegepast. Zou je met die kit je moderne plakruit verlijmen dan vliegt hij er onherroepelijk uit
@Gerben, bedankt, :oops: maar beter dan Volvo betwijfel ik. Jammer dat jij even in "een rustige fase" zit qua volvo activiteiten.Ik denk dat ik wel weet hoe dat voelt, ik heb afgelopen 2 mnd. ook nauwelijks aan de combi gewerkt. Wel een beetje thuis aan tafel gefreubeld met elektra maar opschieten ho maar.........Ik betwijfel of ik dit jaar de combi af krijg, er komt steeds weer wat anders op m'n pad en dan moet ik keuzen maken wat het belangrijkste is. De combi valt dan nog wel eens af.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
- Berichten: 2280
@ René, shellkit (texophalte) is wereldspul !! Dat heb ik op mijn platte dak gesmeerd dat lekte als een zeef.Het water stond 5cm hoog en de kit dus gewoon onder water aangebracht, 2 tellen later was het dicht (voor jaren)
Ik weet niet of je het topic "rubber en Fluidfilm" hebt gevolgd,
viewtopic.php?f=144&t=24760
Jan ik heb het deels gevolgd. Wat betreft shellkit en het raamrubber van mijn pa zijn fiat heb ik daar niets raars aan kunnen zien, ook niet dat de verf is aangetast. Dat hoor je ook nog wel is. Alleen dat we een puist werk hebben om het schoon te maken. Rubber is nog elastisch en aangezien er van die fiatjes niet veel nieuw te krijgen is moeten we het weer doen met het oude raamrubber. En zal deze ook weer gekit worden met shell kit. Het heeft 10 jaar zo gezeten en heeft dus bewezen dat het goed werkt.
Ook in mijn loodgieters tijd heb ik regelmatig daken en goten tijdelijk hersteld met shellkit.
Vergelijk het niet met de bitumen kit die je bij de gamma koopt want dat lijkt totaal niet op shellkit. Dit is alleen bij de groothandel te koop, althans daar koop ik het want ik heb het nog niet bij de gamma of prxis zien liggen. Prachtig spul shellkit maar krijg het niet op je handen en kleren van je handen gaat het er nog wel af met flink wat peut maar als het op je kleding komt dan kun je die weggooien.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Paar pagina's terug vroeg ik mij nog af hoe ik ooit de deur dicht zou krijgen na montage van de nieuwe rubbers........
Door de vele reacties ben ik in elk geval wijzer geworden dat het insmeren van de deurrubbers helpt en dat de rubbers zich vanzelf gaan zetten.
Het invetten is gedaan met Drygrease, het zetten heb ik geleidelijk bereikt met een stel rubbers die ik aan elkaar geknoopt heb.
Die vervolgens met haakjes in de tegenoverliggende deuren gehaakt en weken op spanning gelaten.
En ja, na verloop van tijd gingen de deuren steeds verder dicht;
Omdat elastiek best onhandig is in de dagelijkse praktijk toch maar de kist met sluitwerk opgezocht;
Omdat ik nog een tweede combi had voor onderdelen heb ik alle sloten dubbel en heb ik eerst eens een slechte open gemaakt;
En dan zie je dat er in pakweg 50 jaar al eens eerder "naar gekeken" is.
De centrale pal waar het tandwiel op draait is losgekomen van de grondplaat (rode pijl boven).
De vangnok is ingesleten (rode pijl onder).
De afdekplaat is losgekomen van de grondplaat en vastgehecht met 2 lasjes (blauwe pijlen)
Je kunt de centrale pal een paar mm heen en weer bewegen, de pal zit origineel geklonken vanaf de achterzijde van de grondplaat.
Natuurlijk kan je hem nóg wel een keer klinken maar lassen gaat ook
Daarna nog een grondige rondleiding in de ontvetterbak en dan zijn de sloten weer gereed voor montage.
Natuurlijk niet zonder dat er eerst goed gesmeerd is.
De dekseltjes van de voordeur-sloten gaan er met enig beleid af, achter moest ik iets van de kopjes afslijpen, de deksels zitten nl. ook een soort van geklonken.
Daarna de sloten in de portieren gemonteerd en helaas was toen de batterij van de camera op
volgende week hopelijk weer wat verder, groet Jan
:twisted: :evil: photobucket bijna vol....... ik moet maar eens kijken wat bijkopen kost van wat extra MB's
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Natuurlijk kan je die rubbertjes bestellen maar ik vind het grappig ze zelf te maken (nota bene uit een oude binnenband van mijn volvo 245, recycling in optima forma).
Met een holpijpje op een stukje "kops hout" is dat ook zo gepiept;
Dan de slotvangers even monteren met de nieuwe rubbertjes, $@#%#@ argh, de plaatjes met schroefdraad had ik EERST moeten plaatsen VOORDAT de achterportieren er in gingen.
De (nu nog) witte plaatjes krijg je er met de achterdeur in nooit op z'n plaats, of je loopt kans de lak op je achterportieren te beschadigen..........
Niet getreurd, deur er weer uit zodat de slotplaat gewoon met de 3 schroefjes gemonteerd kan worden;
Ik prjs mij nu wel gelukkig dat ik inbusbouten gebruikt heb (waar Volvo kruiskopschroeven gebruikte) zodat ik het portier redelijk eenvoudig los kon nemen.
Daardoor konden de scharnieren op de B-stijl blijven zitten met de shims, ben ik in elk geval niet de hele afstelling verloren
Lekker van de hak op de tak, de radiateur moet nog een ontluchting krijgen welke ik op de expansietank ga aansluiten.
Die ga ik er in solderen middels een pijpje 6mm koper.
Schuren, boren en solderen maar, wel even een "lasdeken" gepakt die de omgeving af dekt;
De ontluchtingsslang gaat vooraan de spatbordrand in en komt er een stukje verderop weer uit om naar expansievaatje te gaan.
Afpers-pompje er op om het koelcircuit te testen op dichtheid;
Systeem is nog niet gelijk goed dicht, de radiateurdop lekt, een slangklem mag nog wat vaster en er zit ergens nog een klein lekje want de meter loopt heel langzaam terug.
Verschillende verdachte punten ingespoten met lekzoekspray en daarbij nog even bijzondere aandacht besteed aan de kachelkraan;
Het laatste lekje is nog niet gevonden maar een keer goed warmdraaien met koelvloeistof knapt het systeem vaak ook wel van op.
In elk geval kan ik het systeem met een gerust hart afvullen zonder acuut natte voeten te krijgen
Dan eerst de gasveer maar eens onder de bovenste achterklep monteren, hoef ik de klep tenminste niet meer met de hand open te houden.
Ik vind het echt een prachtig ontwerp die gedeelde achterklep;
Tot slot nog een keer alle deurrubbers ingespoten met Drygrease en helemaal blij geworden; deuren sluiten nu voor zo'n 90% naar mijn zin, ik kan ze normaal "dichtgooien" en hoef ze niet meer flink aan te drukken. Dat moest eerst namelijk wel toen alle rubbers er net vers in zaten......
Morgen geen combi-activiteiten, eerst inspiratie opdoen op de caravan- en camperbeurs voor de camper van m'n collega.
prettig weekend, groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Mooi werk man, en geniet van die beurs.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.