- Berichten: 1259
kantelbeugels en amazon combi project
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
Op gebied van "glimmende delen" zit er nogal wat op-en-aan onze volvo's.
Helaas heeft ook hier vadertje tijd z'n tandjes in gezet;
Gewapend met een nieuw busje commandant stukken rubber en doeken (leesbril niet te vergeten) er gisteravond maar m'n eigen "heerlijk avondje" van gemaakt.
Rubber bedoelt om de gebogen strippen te ondersteunen op de vlakke plaat hout.
Ja ja, van een afstand lijkt het heel wat, in detail krijg ik ze niet meer fabrieksnieuw natuurlijk.
Dit zijn de lijsten van de achterruit, één setje heb ik als reserve, schijnen niet meer nieuw geleverd te worden.
Grille en voorruit-sierlijst ook maar eens opgepoetst, ook hier geen 100% meer haalbaar maar ik ben er tevreden over zullen we maar zeggen.
De tip elders op dit forum om het randje van de grille te voorzien van een rubber profieltje ga ik ook volgen, goed idee!
Wat trouwens ook heel goed werkt; die witte of grijze sponsjes verkrijgbaar bij Action etc. beetje water er op en poetsen maar.
Vuil verdwijnt als sneeuw voor de zon (het sponsje zelf trouwens ook).
Overigens was het niet alleen een kwestie van poetsen, er moest ook flink gericht worden aan grille en sierlijsten.
Ook daarbij komt een rubber flapje goed van pas, even er onder, iets doorzetten en voila, recht.
groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- ronald stallmann
- Nieuw lid
- Berichten: 14
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Want het hek is van de dam als je aan het vernieuwen gaat.
Bovendien vind ik een gebruikte look ook aantrekkelijker.
Het spuitwerk is gewoon te mooi hahaha.
(beetje wat ik laatst op een wandbordje zag staan; "ik ben te kort voor mijn BMI" ) :lol:
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Platinum lid
- Berichten: 1420
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
- Platinum lid
- Berichten: 637
"Jan van Bochove" schreef:
Tijdens het werken aan de auto gaan m'n gedachten nog wel eens naar de fabriek waar de combi ooit geassembleerd is.
Wat zou ik graag eens 50 jaar terug in de tijd gaan en op m'n gemak rondlopen in die fabriek.
Zien hoe iemand achteloos een rubber in de sponning aanbrengt terwijl hij / zij met collega's babbelt over de midzomernachtfeesten.
Zien hoe de volgende een deur afhangt in een paar tellen terwijl een station verder met ogenschijnlijk groot gemak de motorkap gesteld wordt.
Ik heb steeds meer respect voor zulke processen, bedenk het allemaal maar.
Prototype is een maar dan een hele lijn opzetten voor de volgende 100.000-en. RESPECT
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Na een tijd van radiostilte eindelijk weer even een berichtje.......
Afgelopen week met de ruiten bezig geweest, voorruit voorzien van nieuw rubber en de sierlijst er op gefrut.
Dat is een heel gepruts maar als hij eenmaal zit is de moeite snel weer vergeten;
De zijruiten van mijn combi hebben in Madurodam dienst gedaan als kunstijsbaan, althans zo lijkt het;
Gelukkig beschikte mijn donor-combi over wat gavere ruiten, zitten wel gebruikssporen op maar dat geeft niet.
Dan is de achterklepruit aan de beurt om een nieuw rubber in ontvangst te nemen;
Dat is helaas een cm of 8 te lang..........
Ja dan kan je het wel retour sturen maar dat kost ook weer moeite en tijd, hup het mes er in dan maar.
Met het ruit zelf als uitlijningshulpstuk en 2 reepjes plastic als anti-hechtmiddel zodat de flapjes niet op onbedoelde plekken vast hechten.
Dwarsdoorsnede van het profiel;
De lijm die het rubber weer aan elkaar moet maken;
En dat lukt zowaar nog ook, meestal hecht het wél aan vette vingers maar niet aan de bedoelde oppervlakken......
Maar dan, wéér een sierlijst aanbrengen. Naar aanleiding van en tip van Rob Baeten ergens op dit forum ook maar eens geprobeerd hoe het gaat met een stuk rond 5mm.
Het rubber gaat er perfect van open staan, zeker als je het leidinkje (Rob gebruikt buitenkabel van fietsremmen met de binnenkabel er nog in tegen de rek, ik gebruik smeerleiding)
er zo diep mogelijk in drukt.
Het flapje staat nu mooi omhoog zodat de sierstrip er toch wel aardig achter moet kunnen vallen.
De binnenbocht, strip ligt bovenop het rubber.
Buitenbocht, je ziet het rubber flapje al op het binnendeel van de sierstrip liggen......
Zorg dat de sierlijst in beide bochten achter het flapje haakt, desnoods fixeren met plakband of helper.
En dan houd je met je ene hand de sierstrip op het rubber geklemd terwijl je andere hand het leidinkje er voorzichtig uit trekt.
Met een beetje oefening lukt het in één keer, als je "onderweg" 1 plek hebt waar het rubber onder de sierlijst door floept ben je de klos, je kunt dan het snelste opnieuw beginnen.
Met het voorraam heb ik dat ervaren, achter ging het voorspoediger, in een keer raak.
Iedereen prettige dagen gewenst, groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3477
Ik heb het saman met mijn vrouw gedaan en bij mij zat de ruit al in de auto en ik moet zeggen dat gaat super, ik heb wel vloeibare zepp gebruikt bij de montage.
mooi project
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Platinum lid
- Berichten: 1420
Fijne dagen en heel veel succes weer.
Groeten, Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Bedankt allemaal en een fijne Kerst.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Bedankt voor de gegeven tips en hints, daar zal ik zeker nog gemak van hebben.
Tijdens de feestdagen is de zaak dicht en wordt er ook niet aan de combi gewerkt.
Althans, niet daar........
Thuis heb ik de elektronica maar weer eens afgestoft en verder gegaan waar ik was gebleven, hier;
kantelbeugels en amazon combi project
Eerst maar eens een stappenmotortje aan de oorspronkelijke ingang van de tellerbak gefreubelt, daar waar normaal de tellerkabel in gaat.
Dan wat code schrijven aan de hand van de vele voorbeelden die je in boeken en het WWW kunt vinden en draaien maar;
Horen en zien vergaan, dat komt door de vrij grove stappen die deze motor maakt, de motor wordt met brute rukken iedere keer 7,5 graden (ofzoiets) verplaatst.
Ook halve stappen klinken nog niet fraai, die hoor je in het filmpje trouwens.
Bovendien moet de stappenmotor best snel/veel draaien door de enorme vertragingen;
Dat is niet heel efficient, dan de vertragingen én de motor maar in de rommelbak, nieuwe motor met fijnere stapjes zonder vertraging.
Asje verlengd naar buitenzijde tellerbak en motor tjdelijk gekoppeld met rubber slangetje
En dan krijg je dit idee;
Dan de snelheidsmeter nog een keer aan de signaalgenerator (apparaat dat verschillende signaalvormen kan produceren met verstelbare frequentie)
Beetje experimenteren nog met vertragingen zodat snelheidsweergave minder bruusk verloopt.
Met de ingestelde frequentie van 0,4KHz / 400HZ simuleer ik een snelheid van 160KMH,(4 signalen per omw. aandrijfas).
Laatste filmpje klinkt trouwens wel erg hard met de signaalgenerator, met een pulsapparaatje dat ik met de accuboor aangedreven had hoorde je de stappenmotor bijna niet meer. De snelheidsverschillen kan je dan wat vloeiender regelen.
In de praktijk zal getoonde acceleratie (helaas :lol: ) niet voorkomen en zijn de stappen tussen 2 metingen dan ook veel kleiner.
De volgende stap is het combineren in het programma van de volgende zaken;
pulstijdmeting
snelheidsberekening
snelheidsweergave door stappenmotor rol
afstandsberekening door tellen aantal pulsen
afstandsweergave door 1 omw/per 100 meter van de "hectometer-stappenmotor"
Heel gepruts maar vooral leerzaam voor mij.
groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.