kantelbeugels en amazon combi project
- Gert Vegter
- Platinum lid
Klopt. Je gebruikt een radiateur voor een open koelsysteem, dus heb je ook het bijbehorende thermostaathuis en de bijbehorende slangen nodig. Sowieso geen overbodige luxe trouwens om dat bijna verrotte grotere thermostaathuis te vervangen. Waarom dan een expansietank en ook nog op zo'n vreemde plek, dat snap ik dan weer even niet... :roll:"Jan van Bochove" schreef:
Maar intussen ben ik er ook wel uit denk ik;
Thermostaathuis vervangen voor eentje van 26mm aansluiting.Twee nieuwe slangen bestellen, (ze zijn onder en boven hetzelfde) nr. 273189. Dan zou alles moeten passen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3477
Heb hier de beugels van de radiator gebruikt (er af geslepen) deze op een plaat gelast plaat en plaat onder een hoek gebogen,
Plaat met een paar parkers gemonteerd.
Lijkt me een iets makkelijkere oplossing dan waar je nu mee bezig bent.
overigs de rest ziet er goed uit.
success
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Expansietankje; "vreemde plaats en worstelen met........" :lol:
Mijn levensmotto's lijken haast te zijn;
-Waarom makkelijk als het ook moeilijk kan?
-Voor elke oplossing een probleem!
Er zijn een paar motivaties voor het expansievaatje op deze manier;
-De verdamper(koelvloeistofaansluiting) vormt nu het hoogste punt van het koelsysteem, bij voldoende flow hoeft dat geen punt te zijn maar ontwerptechnisch niet elegant.Verdamper op lager punt vind ik niet mooi, dit oogt beter (in mijn opinie).
-Ik wil graag een sensor voor laag koelvloeistofnivo, die integreer ik gelijk in het tankje.
-Moderne kunststof tankjes vind ik niet mooi staan in mijn motorruimte, een stalen expansietankje staat mooier en geeft alle ruimte voor aanpassing aan eigen wensen.
Het lijkt misschien een geworstel als je zo'n kartonnen gevalletje ziet, voor mij is het maken van een expansietankje een avondje werk als ik thuis de papieren uitslag geknipt heb. Als het tankje dan in carrosseriekleur meegespoten wordt stel ik mij zo voor dat het een fraaie oplossing wordt.
Enne, ik vind het bouwen zeker net zo leuk als het gebruiken.(eigenlijk heb ik maar 40KM gereden met de combi voordat ik "er even een plaatje in ging lassen" , weet dus niet eens hoe leuk het gebruiken zal worden.)
Maar ik begrijp jullie punt wel hoor, ik hoor zoiets wel vaker om mij heen. :lol:
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Ik bestel de (dunnere) slangen die er op horen en plaats een thermostaathuis voor 26mm slangen.
Daarnaast verzwaar ik de veer van de bestaande radiateurdop zodat deze niet als eerste opent bij overdruk en dan vrolijk de gehele inhoud van het expansievaatje uitkotst.
Mocht er in de toekomst blijken dat de capaciteit onvoldoende is van een systeem met dunnere slangen dan bouw ik er alsnog een zwaardere radiateur in. Ik zou best gelijk een geschikte radiateur willen kopen maar het geld groeit ook mij nog niet op m'n rug. Of er moet nóg een nadeel aan deze open-systeem-radiateur zitten dat ik over het hoofd zie, dan moet ik nog maar een keer achter m'n oor krabben......
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik denk dan altijd, volvo is niet voor niets overgestapt...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3477
De dop met het overdrukventiel komt nu op het expansievat.
Het overdruk kanaal van de radiator komt nu op het expansievat en op de radiator komt een dop zonder overdrukventiel.
Nu kunnen in die doppen nogal wat verschil zitten qwa overdruk aflaat dus het is wel belangrijk dat je de dop van je bestaande radiator gebruikt of een met dezelfde specificities.
Ik heb een systeem zonder expansie van en ik vul mijn radiator op tot ongeveer 1,5cm boven de koelkanalen ik heb dus mijn exepansie in het bovenste deel van mijn radiator.
Let wel als je een een radiator met grotere koelcapaciteit gebruikt (tropenradiator) je het expansie vat in wintertijd 0grC met de auto buiten niet verder opvult dat het onderste streepje (uitgaande van een Volvo expansievatje) als je hem verder opvult komt het niveau bij warme motor boven het bovenste streepje of gaat zelfs overlopen.
success met je project ziet er goed uit.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dat is niet het enige verschil. De diameter van de in- en uitstroompijpen van een radiateur voor een gesloten systeem is zo'n 8 mm groter. En zoals Marijn ook al schreef, daar zal Volvo destijds niet zonder reden voor hebben gekozen."Johan Geers" schreef:
Het verschil tussen een open en gesloten systeem is enkel de dop op de radiator.
Ook is er nog een verschil in bevestiging van de radiateur. Bij het gesloten systeem zitten de bevestigingshaken van de radiateur verder naar voren omdat de montage rechtstreeks op het plaatwerk geschiedt en niet meer op opzetstukjes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3477
Die 8mm verschil zal wel een reden hebben zoals je zegt, maar je moet er wel rekening mee houden dat er toen der tijd geen tropenradiators waren en extra koeling gezocht werd in meer doorstroming.
Ik denk dat ik een van de eerste was in de jaren tachtig die een radiator om liet bouwen naar een tropenradiator.
Ik had toen een gereviseerde B20E in mijn amazon liggen en kwam koeling te kort en op advise van het radiateurbedrijf heb ik dat laten doen.
De kosten voor die tijd waren abnormal hoog 320 guldens maar ik had wel een groter koelblok en geen koelproblemen meer.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
- Berichten: 2064
mbt de radiators (kan wat te vereenvoudigd zijn, eventueel geen scherpe grens):
B16: slang met geringere diameter, bevestigingssteuntjes zitten zo dat ze op beugeltjes geschroefd moeten worden.
B18: slang met geringere diameter, bevestigingssteuntjes zitten zo dat ze zonder beugeltjes geschroefd worden.
B20: slang met grotere diameter, bevestigingssteuntjes zitten zo dat ze zonder beugeltjes geschroefd worden.
mbt dop van vaatje: moet passend voor het vaatje zijn, er zijn twee verschillende (afsluitrand in vaatje dieper of hoger geplaatst).
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.