kantelbeugels en amazon combi project

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
12-09-2015 20:47 #154095 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Ha Rob, dank je ;)

Dat ik "alles" op kan spannen in de draaibank komt door een uitstekende leerschool bij een bedrijf waar we met een paar man en wat basic machines prototypes bouwden.Dat waren machines (en zelfs een soort trekker) die ingezet werden bij het onderhoud van golfbanen, sportvelden, skipistes en alle plekken waar gazon goed onderhoud krijgt.
Mijn oud collega's waren sterren in improvisatie en daar heb ik wat van mogen oppikken.
In z'n algemeenheid geldt denk ik wel dat je creatiever wordt als je minder ter beschikking hebt.

Wat je zoon betreft; gave opleiding denk ik! Vind hij het zelf ook leuk om met metaal in de weer te zijn?
Toch wel jammer dat jij niet af en toe welkom bent in die kelder :?
Mag je zoon wel "een beuntje" doen als hij wil? Kan je het mooi uitbesteden......

Wat de waterpijp betreft, achteraf had ik net zo goed een originele kunnen bestellen :twisted:
Reden dat ik zelf aan de slag ging was gelegen in het feit dat ik eerst de T-aftakking voor de verdamper direct op de pijp wilde lassen. Al passend en metend kwam ik echter met een eindproduct dat wel erg dicht bij het origineel komt , eigenwijze knuppel :lol:

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
19-09-2015 10:26 #154213 door Jan van Bochove
Dit weekend helaas geen werkzaamheden aan de combi.
Ik ben wat beperkt door een orbita + sinus maxillaris fractuur links........(Latijn voor op je bek gaan met crossmotor).
Gelukkig afgelopen dinsdag succesvol geopereerd en nu al aan beterende hand ;)

groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-09-2015 11:41 #154214 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic kantelbeugels en amazon combi project

"Jan van Bochove" schreef:
Gelukkig afgelopen dinsdag succesvol geopereerd en nu al aan beterende hand

Tja, misschien kun je je beter beperken tot vierwielers... Hoe dan ook, een snelle beterschap gewenst!

• Marijn de Koning
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
19-09-2015 14:37 #154221 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic kantelbeugels en amazon combi project
Beterschap Jan!

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
24-09-2015 22:23 #154294 door Jan van Bochove
Gert en Marijn, bedankt ;)

Al weer een paar dagen voldoende hersteld van de val, gelukkig kan het werk weer hervat worden zowel zakelijk als privé :-)

Naar aanleiding van ervaringen met vorige auto's heb ik de wens een koelvloeistof-nivo-sensor te maken op de combi.
In verband met de hoog-geplaatste verdamper moet er dus een expansievaatje komen dat ook hoog zit.
Ooit heb ik eens een mooi vaatje (BMW) uit een afvalcontainer gered, die op toepassing ligt te wachten, helaas is zowel de vorm als het materiaal niet naar mijn wens.

[img

Wat mij wel aan staat is de nivosensor,deze wil ik monteren in een metalen zelfbouw expansievaatje.
Dan heb ik echter wel een soortgelijke bevestiging nodig........

[img

Deze zit gemonteerd met een wartelmoer M27x1 fijne draad dus.

Eens even een duik nemen in de bak met koppelingen die ik in 30 jaar verzameld heb uit eveneens afvalbakken :-)

[img

Daar zit zowaar een koppeling tussen die na uitdraaien wel eens goed zou kunnen passen;

[img

Op die manier ontstaat een mooi alternatief voor de bevestiging van deze mooie sensor.
De koppeling is aan de andere zijde ontdaan van z'n schroefdraad-deel zodat een mooie vlakke zijde ontstaat om te solderen of lassen.

[img

[img

.............................................

Dan moet er nog een nieuw uitlaatpijpje gemaakt worden welke achter in de cilinderkop wordt geschroefd.
Het ene pijpje zorgt voor aanvoer warm water naar kachel, de andere voor warm water naar verdamper.
Eerst maar eens een 3/8" pijpnippel "door midden boren" zodat deze zijdelings op een pijpje 16mm gelast kan worden.

[img

En zo ziet het er dan uit na het samenstellen;

[img

Voor de zekerheid even afpersen met 6 BAR; op 3 plaatsen lek maar liefst, uitslijpen en nogmaals lassen; dicht.

[img

[img

......................................................

Vervolgens vraagt het aansluiten van de verdamper nog om maatwerk, ik wil zoiets;

[img

Het halve WWW afgezocht, helaas, dan maar zelf frutten......

[img

[img

Ik sta er iedere keer weer van te kijken wat er allemaal wel in mijn tappendoos zit, zelfs 1/4" NPT !! (conisch)

[img

En gelukkig ook de fijne M10x1 voor de haakse koppeling;

[img

Zodat na enige inspanning een bruikbare adapter is ontstaan voor de verdamper;

[img

Nou dat was het weer, groet Jan

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-09-2015 09:23 #154306 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic kantelbeugels en amazon combi project
Jan die kán er wat van ..... Gaaf stukje werk !!
Ik zou dan gaan zoeken welke er op past van een modernere Volvo, maar ' Taylor made ' is natuurlijk veel leuker.
Als je een draaibank hebt en er mee om kan gaan....

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Paul Schaap
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-09-2015 09:31 #154307 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic kantelbeugels en amazon combi project
Jan, ik blijf me verbazen! Bewonderenswaardig wat jij allemaal bedenkt en in praktijk uitvoert!
Complimenten, hoor. Heel fijn om dit zo te kunnen volgen.
Succes met dit fantastische project; dit wordt een heel unieke Combi.
Gr. Paul

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-09-2015 10:23 #154311 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic kantelbeugels en amazon combi project
Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten, heel mooi werk en gelukkig dat je weer op de been bent Jan

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-09-2015 11:11 #154315 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic kantelbeugels en amazon combi project
Je ziet het, Jan, we staan weer perplex! Je vindingrijkheid heeft duidelijk niet te lijden van je kwetsuren. Ik vraag me wel af of je je nu verheugt op het moment dat je combi klaar zal zijn of dat je daar juist tegenop ziet... Maar dan volgt er ongetwijfeld een nieuw project. Sorry voor het "vervuilen" van je topic ;)

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-09-2015 11:38 #154321 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic kantelbeugels en amazon combi project

"Gert Vegter" schreef:
Ik vraag me wel af of je je nu verheugt op het moment dat je combi klaar zal zijn of dat je daar juist tegenop ziet... Maar dan volgt er ongetwijfeld een nieuw project.

Nou Gert, hier zit ik zelf ook een beetje mee....wat gaan wij nu doen als deze updates waar we zo naar uit kijken op een dag ophouden omdat Jan helemaal happy in zijn wagen door Nederland rijdt :lol:

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD