kantelbeugels en amazon combi project
- Ed van der Zee
- Platinum lid
Minder
Meer
10-08-2024 01:11 #1046153
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic kantelbeugels en amazon combi project
Mooi dat je het gevonden hebt, balen dat het de nokkenas lijkt te zijn. Ik heb nog twee opmerkingen. Ten eerste waarom gebruik je een B18A ontsteking ?. Is het niet logischer om een voor de B20A te gebruiken, voor B20B kan ook maar die is helemaal anders. Ten tweede, de nokkenas slecht ... zou dat met zink additieven in de olie voorkomen kunnen worden. Wel iets om over na te denken om dergelijke schade in de toekomst te voorkomen
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3470
10-08-2024 01:55 #1046155
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic kantelbeugels en amazon combi project
Ik heb heel in begin hier SHELL olie gebruikt was volgens de beschrijving ook goed voor oude motoren echter je hoorde altijd de kleppen.
Ik ben toen met Valvoline begonnen en die heeft zink in de olie zitten maar niet zoveel als Millers ik heb toen Rislone toegevoegd 1 flesje op 4 liter olie, motor liep gelijk een stuk soepeler en geruislozer.
En ik geloof dit
m.vr.gr.
Johan Geers
.
Ik ben toen met Valvoline begonnen en die heeft zink in de olie zitten maar niet zoveel als Millers ik heb toen Rislone toegevoegd 1 flesje op 4 liter olie, motor liep gelijk een stuk soepeler en geruislozer.
En ik geloof dit
m.vr.gr.
Johan Geers
.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1259
11-08-2024 12:17 #1046167
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Terechte opmerkingen Ed, de B18 ontsteking was vooral bedoeld om te kijken of de symptomen veroorzaakt werden door de 123 ontsteking welke ik er normaal in heb zitten. Op gegeven moment ga je overal aan twijfelen hé. Dus daarom even de B18 er in gestoken als vergelijking. 123 gaat straks weer terug dus.
En ja, die zink-toevoeging ben ik inmiddels ook van overtuigd geraakt. Die gaat er dus ook in van nu af aan.
In eerste instantie sloeg ik mijzelf voor mijn kop, "had ik nu maar die olie met extra zink gebruikt" maar het overzichtje van kleplift en klepspeling geeft duidelijk aan dat het leed al lang geschiedt was toen ik de amazon kocht. Vorige eigenaar heeft kleplift teruggebracht met slordige 6mm. Daar heb ik gezien de toegenomen klepspeling van .50 naar .70 dus slechts twee tiende mm aan toegevoegd. Daar had geen enkele olie nog iets aan kunnen doen.
Johan, dankjewel voor het delen van jouw ervaring, ik ga zeker een flesje bestellen.
Olietoevoegingen met monteurs bespreken is ongeveer even effectief als gezamenlijk vaststellen wat de beste voetbalclub is.......
Ik heb eens een flesje Fin25 toegevoegd aan mijn 2CV, ongelooflijk hoeveel stiller de motor daarvan werd. Stationair toerental moest zelfs iets teruggeschroefd worden.
En ja, die zink-toevoeging ben ik inmiddels ook van overtuigd geraakt. Die gaat er dus ook in van nu af aan.
In eerste instantie sloeg ik mijzelf voor mijn kop, "had ik nu maar die olie met extra zink gebruikt" maar het overzichtje van kleplift en klepspeling geeft duidelijk aan dat het leed al lang geschiedt was toen ik de amazon kocht. Vorige eigenaar heeft kleplift teruggebracht met slordige 6mm. Daar heb ik gezien de toegenomen klepspeling van .50 naar .70 dus slechts twee tiende mm aan toegevoegd. Daar had geen enkele olie nog iets aan kunnen doen.
Johan, dankjewel voor het delen van jouw ervaring, ik ga zeker een flesje bestellen.
Olietoevoegingen met monteurs bespreken is ongeveer even effectief als gezamenlijk vaststellen wat de beste voetbalclub is.......
Ik heb eens een flesje Fin25 toegevoegd aan mijn 2CV, ongelooflijk hoeveel stiller de motor daarvan werd. Stationair toerental moest zelfs iets teruggeschroefd worden.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1198
11-08-2024 21:22 #1046174
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic kantelbeugels en amazon combi project
Hier in Nederland is er voldoende keuze in oldtimerolie met een hoog ZDDP gehalte. Die fabrikanten hebben een uitgelezen concept neergezet. Waarom zou je dan gaan klooien met additieven? Met het risico dat je de receptuur verprutst?.
Denk jij echt dat jij het beter kunt dan die fabrikanten?
Denk jij echt dat jij het beter kunt dan die fabrikanten?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3470
12-08-2024 01:38 #1046176
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic kantelbeugels en amazon combi project
Je hebt gelijk Han, maar ik wilde dat ik hier olie kon vinden met een hoog ZDDP gelijk aan Millers olie.
De enig hie die nog wat ZDDP in de olie heeft is Valvoline en is voor mij makkelijk te verkrijgen hier.
En dan heb je niet veel keus.
Maar je moet goed uitkijken wat je voor ZDDP koop (merk) want er is veel rotzooi op de markt.
Ik gebruik al jaren Rislone en die staat hoog genoteerd en is goed voor ouder motoren www.bestproductsreviews.com/zddp-oil-add...M2gdhccaAhGuEALw_wcB en is makkelijk te verkrijgen hier maar niet goedkoop.
m.vr.gr.
Johan Geers
m.vr.gr.
De enig hie die nog wat ZDDP in de olie heeft is Valvoline en is voor mij makkelijk te verkrijgen hier.
En dan heb je niet veel keus.
Maar je moet goed uitkijken wat je voor ZDDP koop (merk) want er is veel rotzooi op de markt.
Ik gebruik al jaren Rislone en die staat hoog genoteerd en is goed voor ouder motoren www.bestproductsreviews.com/zddp-oil-add...M2gdhccaAhGuEALw_wcB en is makkelijk te verkrijgen hier maar niet goedkoop.
m.vr.gr.
Johan Geers
m.vr.gr.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1259
16-08-2024 21:26 - 16-08-2024 21:34 #1046235
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Terwijl ik met het vervangen van de nokkenas begonnen ben viel mijn oog op de verbinding van de naaf in het pertinax tandwiel. Er zitten wat "frutsels" rond die verbinding. Het zal waarschijnlijk wel loslopen, of beter gezegd; het zal waarschijnlijk niet loslopen maar toch heb ik besloten voor een stalen set te gaan.
Op marktplaats penta B20 gevonden voor de onderdelen en die heb ik daarnet opgehaald.
Het stalen tandwielset was het reisdoel maar laat het nu ook nog een 8-gaats krukas zijn......
Leuk om wellicht nog eens op te laten boren tot 2100cc ook al omdat er van een zuiger stukje afgebroken is, daar zal cilinder niet van opgeknapt zijn.
De waarschuwing nokkenas moeren niet vaster aan te draaien dan 80Nm is ook niet helemaal binnengekomen bij vorige eigenaar volgens mij. Maar ja, je kunt niet alles hebben hé.
Wordt vervolgd.
Op marktplaats penta B20 gevonden voor de onderdelen en die heb ik daarnet opgehaald.
Het stalen tandwielset was het reisdoel maar laat het nu ook nog een 8-gaats krukas zijn......
Leuk om wellicht nog eens op te laten boren tot 2100cc ook al omdat er van een zuiger stukje afgebroken is, daar zal cilinder niet van opgeknapt zijn.
De waarschuwing nokkenas moeren niet vaster aan te draaien dan 80Nm is ook niet helemaal binnengekomen bij vorige eigenaar volgens mij. Maar ja, je kunt niet alles hebben hé.
Wordt vervolgd.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Laatst bewerkt 16-08-2024 21:34 door Jan van Bochove.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1259
28-09-2024 20:03 - 28-09-2024 20:07 #1046771
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Na lange tijd is mijn nieuwe nokkenas binnen, het is een D model geworden.
Motor vanochtend weer opgebouwd en einde middag was het moment daar om te starten.....
Niets, krab krab achter oor, ontstekingsasje wel op tijd gezet tov BDP maar even niet gedacht aan feit dat nokken van 4e cilinder dan wel op tuimelen moeten staan, m.a.w. de 1e cil moet aan zijn arbeidsslag beginnen vanaf BDP gerekend.
Gelukkig kreeg ik deze ingeving voordat accu leeggemleeggestart was en liep de motor daarna vlotjes.
Inloopprocedure gevolgd zoals o.a. beschreven op site van Tinus Techniek; pasta op nokken en nokvolgers en gelijk na starten motor op toeren houden en beetje variëren maar niet stationair laten lopen.
Na die procedure de lambda uitgelezen met laptop en picoscope er aan.
De gascarburateur van Impco moest aardig geknepen worden om mengsel niet de rijk te laten staan. Logisch want deze installatie kan met gemak een 3liter motor voeden. Uiteindelijk heb ik de waarde bij gemiddelde motorbelasting nog iets strakker bij lambda 1.0 gekregen maar dat heb ik niet meer gefilmd omdat het al begon te schemeren.
De oscilloscoop schaal heeft een stippellijn die op 2.5 V staat ingesteld, dat komt overeen met lambda 1. Het setje dat ik gebruik stuurt een voltage uit 0-5V en de formule luidt; lambda =afgelezen spanning x 0.12 + 0.7
Lager dan de stippellijn = rijk gebied
Hoger dan de stippellijn = arm gebied
Eind goed al goed, ik ben erg blij met deze reparatie, volgende week nog een keertje de kopbouten natrekken en dan lekker toeren.
O ja, de stalen distributie tandwielset van de penta maakt bij mij niet hoorbaahoor meer herrie dan de pertinax die er af kwam.
Ieder bedankt voor meedenken en belangstelling!
Motor vanochtend weer opgebouwd en einde middag was het moment daar om te starten.....
Niets, krab krab achter oor, ontstekingsasje wel op tijd gezet tov BDP maar even niet gedacht aan feit dat nokken van 4e cilinder dan wel op tuimelen moeten staan, m.a.w. de 1e cil moet aan zijn arbeidsslag beginnen vanaf BDP gerekend.
Gelukkig kreeg ik deze ingeving voordat accu leeggemleeggestart was en liep de motor daarna vlotjes.
Inloopprocedure gevolgd zoals o.a. beschreven op site van Tinus Techniek; pasta op nokken en nokvolgers en gelijk na starten motor op toeren houden en beetje variëren maar niet stationair laten lopen.
Na die procedure de lambda uitgelezen met laptop en picoscope er aan.
De gascarburateur van Impco moest aardig geknepen worden om mengsel niet de rijk te laten staan. Logisch want deze installatie kan met gemak een 3liter motor voeden. Uiteindelijk heb ik de waarde bij gemiddelde motorbelasting nog iets strakker bij lambda 1.0 gekregen maar dat heb ik niet meer gefilmd omdat het al begon te schemeren.
De oscilloscoop schaal heeft een stippellijn die op 2.5 V staat ingesteld, dat komt overeen met lambda 1. Het setje dat ik gebruik stuurt een voltage uit 0-5V en de formule luidt; lambda =afgelezen spanning x 0.12 + 0.7
Lager dan de stippellijn = rijk gebied
Hoger dan de stippellijn = arm gebied
Eind goed al goed, ik ben erg blij met deze reparatie, volgende week nog een keertje de kopbouten natrekken en dan lekker toeren.
O ja, de stalen distributie tandwielset van de penta maakt bij mij niet hoorbaahoor meer herrie dan de pertinax die er af kwam.
Ieder bedankt voor meedenken en belangstelling!
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Laatst bewerkt 28-09-2024 20:07 door Jan van Bochove.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.