Zware belading -> dempers sparen...

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2016 20:31 #960080 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Zware belading -> dempers sparen...

General Custom;239416 schreef : Met het verstevigen van de bladveer zou je er ook aan kunnen denken om op het middelste gedeelte een 2e bladveer te leggen, en deze niet helemaal tot aan de uiteinden te laten lopen. Op die manier krijg je in theorie zachte vering bij weinig belading, en steeds stuggere vering naarmate je de auto zwaarder belaadt.
Ik moet er bij zeggen, ik heb het nooit geprobeerd, maar op dat principe werkt de bladvering van een oudere vrachtwagen (tot luchtvering gemeengoed werd).

Wouter76;239429 schreef : Bedankt voor jouw bijdrage Bart, ik ga alle tips eens even overdenken.

Het meest goedkope en effectieve is zoals ik het nu zie hulpveren + een paar nieuwe (gas) schokdempers.

Gas schokdempers wordt waarschijnlijk wel een lastig verhaal, wat rondstruinen op internet levert tot nu toe niet veel op.
Een aantal schokdemper fabrikanten had ze wel op voorraad in het verleden, helaas in het heden niet meer leverbaar.

EDIT: ik zal bij ons op het werk ook even kijken wat de automaterialenzaak nog levert.

Anjo heeft er iets over geschreven, een set bladveren inkorten voor als je een LPG tank in de auto heb ik heb een set liggen maar ben er nog steeds niet aan toe gekomen om ze te maken en monteren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2016 20:40 #960082 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Zware belading -> dempers sparen...

Wouter76;239429 schreef : Bedankt voor jouw bijdrage Bart, ik ga alle tips eens even overdenken.

Het meest goedkope en effectieve is zoals ik het nu zie hulpveren + een paar nieuwe (gas) schokdempers.

Gas schokdempers wordt waarschijnlijk wel een lastig verhaal, wat rondstruinen op internet levert tot nu toe niet veel op.
Een aantal schokdemper fabrikanten had ze wel op voorraad in het verleden, helaas in het heden niet meer leverbaar.

EDIT: ik zal bij ons op het werk ook even kijken wat de automaterialenzaak nog levert.

Dafhobby of BBB heeft ze toch wel?

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-01-2016 21:11 #960084 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Zware belading -> dempers sparen...
Ja klopt Joost, echter; Dafhobby levert als achterdemper naar wat ik weet alleen oliegevulde schokdempers.

De schokdempers die BBB levert zijn instelbaar voor sportief gebruik, heb daar al contact over gehad met Robbert Jan.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2016 21:16 #960086 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Zware belading -> dempers sparen...
Volgens mij kan 'ie die gasgevulde zo bestellen... gewoon even een mailtje sturen!

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-01-2016 21:47 #960087 door Wouter Borsje
Ok, enneeehh 'ie ... is dat Robbert Jan of Danny? :p

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2016 22:01 #960090 door 16673-dummy

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-01-2016 22:24 #960093 door Wouter Borsje
Dank je Joost, ik begin zo langzamerhand een beetje tureluurs te worden van zoveel informatie (niet alleen jullie tips, maar ook het vele zoekwerk op internet), dat het welbekende bomen en iets met een bos gezegde nu om de hoek komt kijken.

Blijkt het toch op gebied van de gedempte schokken weer dichter bij huis (figuurlijk gesproken dan) te zijn dan gedacht :)

Nu die hulpveren nog, zijn hier: Hulpverenshop en hier: Carsupport leverbaar

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-01-2016 22:38 #960094 door Wouter Borsje
Dit zit ik nu te lezen, wellicht ook interessant voor jullie: Het hoe en waarom over schokdempers.

En een interessant filmpje van Monroe:

[youtube]_URjNa3PgDM[/youtube]

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-01-2016 19:53 #960108 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zware belading -> dempers sparen...

Spurt;239381 schreef : Daf 44 had schroefveren (onafhankelijke achterwiel ophanging). Daf 46 bladveren (De Dion achteras - slechts 1 aandrijfriem)

bladveer van de VOORkant gebruiken. identiek daf 44/46

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC