Zware belading -> dempers sparen...

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-02-2008 15:27 #701368 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zware belading -> dempers sparen...
Bedankt voor de reacties en inspiraties...

-Plattere banden zullen wel wat werken inderdaad, maar ik heb er nog hele goeie banden op liggen dus dat vind ik zonde.
- Die hulpbalgen van Niveauplus zien er goed uit, maar zoals al vaker gezegd wel duur. Wel een optie voor als ik geen ander alternatief heb/ weet.
- Ik heb ook nog wel een setje nieuwe rode Koni's special D onder mijn bed liggen maar die zijn reserve voor de circuitauto... :D
- Ik ben nog wel bezig met een andere set hulpveren, die zijn er in twee soorten: een voor heavy duty (veelvuldig) gebruik, dus bijvoorbeeld voor bankrovers en mensen met een vierpits-gasfornuis onder de motorkap. En er is een set voor 'ik-moet-soms-wel-eens-wat-grindtegels-lozen'. Ik weet nog niet precies wat het gaat kosten en hoe het precies werkt/ gemonteerd moeten worden, maar wanneer ik meer weet dan type ik het hier wel even bij.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-02-2008 16:04 #701373 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zware belading -> dempers sparen...
Ik ben er weleens benieuwd naar.
Iets zegt me dat die hulpveren nieuw best wat mogen kosten.....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-02-2008 16:58 #701375 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zware belading -> dempers sparen...
Als je puur naar de investering kijkt en naar wat je dan voor mogelijke ellende (lees: ongeluk of weet ik voor onveilige situaties) je kan voorkomen, dan is het inderdaad niet moeilijk om 160ee neer te leggen voor een paar balgjes.
Hetzelfde heb ik met banden, voor mij alleen maar A-merken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-02-2008 17:57 #701472 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zware belading -> dempers sparen...
Inderdaad, voor mij alleen maar A-merken............aan de voorkant :+

Aan de achterkant lekker setje goedkope Happy-Hong-Kong.........driftuhhhhh!!!

Even zonder gekheid;
Persoonlijk vind ik een goede wegligging heel belangrijk. Dit hoort hier dus ook bij. Maar wat is er nu mooier dan zelf een goedkopere oplossing oplossing zoeken voor een bepaald probleem?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2008 21:53 #703042 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Zware belading -> dempers sparen...
Afgelopen weekend was ik een weekendje weg met een aantal vrienden, in Emmen en omgeving. We zaten met 4, 5 of soms wel met 6 man (lees: 6x 75 kilo) in mijn 360. Dit alles ging zonder grote problemen. Bij flinke kuilen klapt ie op de bumpstop, aan de achterkant. In bochten schuren de spatlappen over de grond. Niets ernstigs dus. Wegligging blijft best ok. Trekkracht trouwens ook, viel me niks tegen.

Hierdoor realiseerde ik me dat het eigenlijk (voor mij) helemaal niet echt nodig is om echte tijgerballen te gaan plaatsen. Het moet niet. Daarom wil ik eerst gaan experimenteren met een dubbele bladveer. Die trek ik wel ergens for cheap van de sloop ofzo. Die tijgerballen kunnen altijd nog. Dat blijft aantrekkelijk klinken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-03-2008 12:18 #703064 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zware belading -> dempers sparen...
geen 2x de normale bladveer monteren; dan komt die bak veel te hoog ?n te stug uit.

een blad van de bladveer van een daf 44 is perfect (maar daar kom je niet zomaar aan)

is ongeveer 1/3e van de dikte van de huidige veren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2008 12:35 #703065 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Zware belading -> dempers sparen...

antiekeradio;50144 schreef : geen 2x de normale bladveer monteren; dan komt die bak veel te hoog ?n te stug uit.


Ik denk dat je dit voor een deel zelf kunt bepalen door de lengte te wijzigen, toch? Ik ben rekenkundig niet zo goed onderlegd maar het lijkt me dat het monteren van een langere (normale) bladveer meer effect geeft als een kortere. Maw met het plaatsen van een langere bladveer wordt de achterkant stugger dan met het plaatsen van een kortere. Op die manier kan ik zelf experimenteren, steeds korter maken tot ik tevreden ben. Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-03-2008 13:24 #703068 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zware belading -> dempers sparen...
als je een korte stugge veer erbij zet; zal de originele veer op de uiteinden van die korte veer breken.....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2008 20:59 #703116 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Zware belading -> dempers sparen...
Ik moet dus een bladveer gebruiken die even lang is? Dus dezelfde hart-tot-hart afstand? Hoe bedoelde je dat van een blad van een bladveer van een Daf 44? Die is niet even lang toch?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-03-2008 00:10 #703141 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zware belading -> dempers sparen...
Pak je inderdaad 'n lange veer dan wordt de boel stugger.
Ga je die inkorten dan wordt de boel weer slapper.
Zorg ervoor dat bij de overgang van 1 naar 2 bladveren dit geleidelijk gebeurd. Maak dus een bocht aan die korte bladveer zodat er geen scherp rand tegen de originele veer drukt; dan zou deze weleens last kunnen gaan krijgen van metaalmoeheid.

Wat je ook eens zou kunnen doen: spelen met de hardheid van het materiaal. De originele bladveer zou ik sowieso intact laten en niets aan doen. Maar zou je bijvoorbeeld bij de extra bladveer wat spanningen uitgloeien dan wordt deze soepeler. Wat dit met de ductiliteit enzo doet, weet ik niet precies.........dat wordt testen dus. Zolang je dit maar niet met de originele bladveer doen.......dan ben je namelijk aardig link bezig.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD