Zware belading -> dempers sparen...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-05-2012 16:03 #908277 door V300 register

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-05-2012 17:53 #908279 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zware belading -> dempers sparen...

guusk44;200507 schreef : www.hulpverenshop.nl/c-1217213/340-360-series-28-1976-1992/

Kijk, hier kan ik wat mee! Bedankt!

Nu de allerlaatste vraag;

Welke van de twee is de beste optie (voor alleen een LPG-installatie)?
Ik heb namelijk geen flauw idee.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-05-2012 18:53 #908280 door V300 register
Dan zou je eens een beetje moeten kijken naar wat het gewicht v??r en na de LPG-installatie was.
Origineel drukt er zo'n 500kg op de achteras. Met LPG installatie komt er gemiddeld zo'n 70-100kg bij.
In het "ergste geval" zou je dan graag 20% aan veersterkte bij willen hebben. Wil je de auto een beetje comfortabel houden dan zou ik voor de 30%-extra-veren gaan. (een beetje meer is niet erg aangezien volvo's toch al vrij soepel afgeveerd zijn).

Wil je het helemaal goed hebben, dan zou ik voor de Koni's met load-adjuster gaan. Dan heb je meteen ook goede demping. En da's opzich niet verkeerd omdat met zo'n LPG-tank de auto meer topzwaar wordt (met andere woorden; hij gaat meer overhellen in de bochten, of in Volvo-termen; hij wil meer kapseizen).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-05-2012 16:27 #908407 door V300 register
Ik heb de zwaarste besteld. Nu nog hopen dat ze makkelijk te monteren zijn!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-05-2012 09:20 #908437 door V300 register
Hmm, dat ziet er wel heel anders uit dan bij mijn wagen. Maar ben benieuwd! Plaats anders wat foto's van montage, want je bent niet de enige met lpg.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
23-01-2016 16:52 #960023 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Zware belading -> dempers sparen...
Zooo, eens even een oud topic opgegraven waarvan ik denk dat mijn vraag er wel goed in past.

Afgelopen zomer kwam ik er achter dat een complete kampeerbepakking en de fietsen achterop toch wel een behoorlijk last was voor de 340, nu heb ik al een advertentie gezet hier voor een paar caravan hulpveren
(haddden mijn vorige 340 al toen ik hem kocht en bevielen prima)

Komende zomer willen we naar Tsjechi? gaan, ook weer met onze fietsen en die trip zal twee keer zo lang zijn als afgelopen zomer, dan is het nog prettiger te weten dat het extra aantal kilo's
(ik schat zo'n 120 Kg incl fietsen) geen problemen vormen voor de veiligheid, rijdbaarheid van de auto, betrouwbaarheid, en last but not least dat het niet zo behoorlijk inzakken van de achterkant wel zo'n prettig gevoel is ook. (dat laatste is een stuk lastiger te onderbouwen trouwens ;-)

Wat verder kijkend op het internet kom ik op een site terecht zoals die hier al eens is benoemd geloof ik: Hulpverenshop.

Heeft iemand hier ondertussen misschien al ervaring mee?

Zijn er naast deze hulpveren zo'n drie jaar verderop zijnde nog andere opties om de belastbaarheid van de bladveren wat te ontzien?

Ook is het mijn plan om tegelijk met een hulpveer oplossing de schokbrekers te vervangen, nu vangen deze naar mijn weten de last op de achteras niet op, is meer onder het motto; als je dan toch bezig bent...
En de huidige exemplaren zitten er waarschijnlijk al krap achtentwintig jaar onder, mag dus ook wel eens.

Voldoen volgens jullie de standaard algemeen te verkrijgen schokbrekers goed of zijn er ook betere alternatieven?

Alvast bedankt voor jullie kijk hierop en eventuele ervaringen met verschillende oplossingen!

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2016 17:40 #960025 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Zware belading -> dempers sparen...
Je hebt ook van die schokbrekers die zichzelf oppompen naarmate je over een hobbel rijd. Zo blijft de auto ook altijd horizontaal staan.

Soort niveau regeling.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
23-01-2016 18:29 #960028 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Zware belading -> dempers sparen...
Soortemet van nivomat zoals ze ook op sommige modellen in de 850 reeks gebruikt werden, dat zou helemaal handig zijn maar indienvan toepassing en nog ergens leverbaar voor onze auto's vast ook nogal kostbaar.

EDIT: op de site van hulpveren zijn er twee types leverbaar waar het gaat om de door hun omschreven 'reservoirbuis diameter' , van 38 tot 44mm en van 43 tot 60,5 mm, is er bij toeval iemand die weet wat die diameter is bij een 340 van 1988?

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2016 19:55 #960029 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Zware belading -> dempers sparen...
Ha Wouter, lang niks van je gehoord!
V.w.b. die niveaumats: de 940 van mijn moeder heeft niveaumats. Prachtig systeem. Zodra je de caravan erachter haakt of een lading grindtegels inlaadt, zakt de auto in, maar zodra je gaat rijden pompt 'ie zichzelf op waardoor de auto na 100 meter alweer netjes horizontaal staat. Deinen, schommelen etc. is er ook geheel niet bij. Gewoon onder alle omstandigheden goed rijcomfort!

Mijn eigen 940 heeft goede schokbrekers en hulpveren. Die is aan de achterkant dus ook veel stugger dan de 940 van m'n moeder. Voordeel is wel dat je hard de bocht door kunt, want overhellen doet 'ie nauwelijks. Rijcomfort is wel iets minder omdat de vering natuurlijk veel stugger is. Maar ik vind het niet storend. En als je de prijzen vergelijkt van hulpveren en niveaumats, weet je het wel!

Hulpveren kan ik je dan ook zeker aanraden, afgelopen zomer met caravan en belading zakte de auto nauwelijks door en de combinatie lag lekker strak op de weg. De veel duurdere systemen zoals niveauregeling etc. vind ik zelf de meerprijs t.o.v. hulpveren niet waard.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-01-2016 22:06 #960030 door V300 register

Wouter;50144 schreef : geen 2x de normale bladveer monteren; dan komt die bak veel te hoog ?n te stug uit.

een blad van de bladveer van een daf 44 is perfect (maar daar kom je niet zomaar aan)

is ongeveer 1/3e van de dikte van de huidige veren.

Daf 44 had schroefveren (onafhankelijke achterwiel ophanging). Daf 46 bladveren (De Dion achteras - slechts 1 aandrijfriem)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC