Zware belading -> dempers sparen...

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-03-2008 11:05 #703148 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zware belading -> dempers sparen...
een veer uitgloeien kan niet zomaar.... niet als het daarna nog als veer moet dienen in ieder geval :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-03-2008 19:43 #703236 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zware belading -> dempers sparen...

antiekeradio;50233 schreef : een veer uitgloeien kan niet zomaar.... niet als het daarna nog als veer moet dienen in ieder geval :)


Ligt er maar net aan.
Kun je geen andere bladveer vinden dan zou het een optie kunnen zijn.

De moeilijkheid zit hem echter in de symmetrie. De linkerbladveer moet namelijk wel even stijf of even soepel worden als de rechterbladveer.
Dit vergt echter wel aardig wat oefening wil je het een beetje hetzelfde krijgen.
Anders gezegd: niet zomaar even te doen door de eerste de beste hobbyist ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2008 08:35 #703258 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Zware belading -> dempers sparen...
Als ik 2 originele bladveren vind, en deze op exact dezelfde lengte maak, en mooi afrond aan de uiteinden, heb ik dan kans op succes?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-03-2008 08:43 #703261 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zware belading -> dempers sparen...

Doeke Dobma;50349 schreef : Als ik 2 originele bladveren vind, en deze op exact dezelfde lengte maak, en mooi afrond aan de uiteinden, heb ik dan kans op succes?


In principe zou zoiets al een stuk moeten schelen.

Leter wel op bij het monteren van een extra bladveer dat je wagen weer een cm omhoog gaat. Verlaagblokken kopen? Ik heb ze ook in 5cm :humor:.

Daarnaast moet je er wel voor zorgen dat je achteras goed geborgt blijft.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-08-2008 00:29 #723020 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zware belading -> dempers sparen...
...Inmiddels op vakantie geweest en de 360 helemaal volgestouwd. Kofferklep moest ik "een beetje helpen" om dicht te gaan en de achterbank lag ook helemaal vol. Viel me nog mee met hoeveel de auto inveerde van achteren eigenlijk. De wegligging was eigenlijk gewoon goed te noemen in volle toestand over de Autobahn, net als normaal. Bladveren hebben toch vaker dat ze onder belasting beter/goed werken dan in lege toestand, kijk maar naar bestelbussen. Misschien was dit meer volumetransport, ik heb de de bagage niet gewogen, maar ik ben ook geen een keer tegen de aanslag aangekomen. Zeer goede ervaring dus. Wel de bandjes goed oppompen natuurlijk he.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2009 16:06 #752425 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Zware belading -> dempers sparen...

antiekeradio;47887 schreef : er is in het veld van de originele accessoires nogal wat te koop geweest voor de 300-serie.

oa. schokbrekers op luchtdruk, met een pompje (niveauregeling dus)

Maar voor de wat simpeler zaken zijn er ook hulpveren te koop geweest.
die zitten met een strop aan de achteras, en met steuntjes tegen de bodem in de buurt van de tank.

vooral interessant voor auto's met een vaste extra belading, zoals een flinke LPG tank.

als je met die hulpveren z?nder belading gaat rijden, wordt het nogal stuiterig allemaal..


Iemand uit voorburg met een bijzonder mooie GLT (auto komt uit Friesland) heeft een veersysteem op luchtdruk. Deze zijn echter snel versleten. Is het ook mogelijk hulpveren om de schokbrekers heen te zetten. Zijn deze verkrijgbaar en welke afmetingen/bestelnummers. Kun je met deze veren ook onbeladen en beladen regelen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2009 16:31 #752431 door Jeroen van Bodegom

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-01-2009 02:24 #752545 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zware belading -> dempers sparen...
de originele hulpveren voor de 3-serie zaten niet om de schokdempers, maar op een andere plaats tussen achteras en de bodem.

speciale steunen voor naast de tankophanging, en stroppen voor om de achteras.

ik heb nog een set liggen maar die is zo verroest dat het niet goed bruikbaar meer is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-02-2009 19:25 #755340 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zware belading -> dempers sparen...
ik heb een beetje moeite met voorstellen hoe die steunen en stroppen er precies uit gaan zien, iemand misschien ff een fototje voor de beeldvorming?

Ik ga denk ik zelf wat hulpveren op maat ga maken van hulpveren van een ander merk.

laatste keer dat ik 4 man en wat lading (niet eens veel) mee had liep hij al steeds in de bumpstops. niet echt comfortabel of veilig

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2009 16:39 #755588 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Zware belading -> dempers sparen...
Die stroppen zijn eigenlijk 2 (x 2) uit de kluiten gewassen uitlaatklemmen met daarop veerschotels gelast. Deze zet je links en rechts vast om de achteras. Het andere eind van de veren komt in een veerschotel die je op de kokerbalk naast de benzinetank bevestigd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD