Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-05-2008 13:24 #710831 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?
Voor kan ik denk ik niet! LId worden en een klusje voor zo,n sleutel dag....

Hoe moeilijk is voor, ik denk dat mij dat niet lukt. Achter wel heb ik alle vertrouwen in.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2008 13:35 #710836 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?
Als meer mensen zich opgeven voor deze klus kan wellicht een aantal dempers via de garage of automaterialenzaak (korting) besteld worden. Het kan ook zo zijn dat de club met een automaterialenzaakketen afspreekt, dat als een clublid tussen nu en oktober daar een schokdemper haalt deze automatisch een gedegen korting krijgt.......Dat zou willicht de drempel voor veel clubleden verlagen deze (dure: dat is relatief, want ze gaan lang mee en zijn uitwisselbaar) onderdelen te vervangen.

Werkt verend materiaal aan de bovenkant van de schokbreker niet antagonisch op de werking van de demping?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-05-2008 13:45 #710840 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?
Dat is vooral om trillingen te voorkomen. Inderdaad, het doet de werking van de demper voor een heel klein deel teniet.

Overigens is het vinden van fatsoelijke voordempers een stuk moeilijker... Ik zou graag een keer een grote bestelling bij KONI doen, maar dat is echt veeeel te duur.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-05-2008 14:40 #710843 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?
Voordempers zijn moeilijker te krijgen, ze kosten nieuw (zonder korting) 60 euro per stuk meen ik. Gasgevuld wel.

Wist je trouwens dat de voordempers zag ik als je die koopt gasgevuld waren? Waarom die wel en achter bijna altijd olie of bij betalen?

Of zouden ze geen oliegevulde voor hebben gehad nooit? Dat dat niet kon vanwege de demping weet ik veel... Ik heb bij de automatrialen zaak geingformeerd. Maar ik ga ze niet kopen.

Ik heb op internet voor achter monroes gekocht. Voor enkele tientjes, twee stuks. Geen buld aangevallen dus! Maar in tegen stelling tot achterdempers zijn voordempers op internet uiters gaars!

Maar ik ga voor ook nog niet vervangen. Ik heb een nieuwe keurmeester gevonden via mn vader (die kende er een) in dongen... (eindje rijden maar goed)

Die heeft hem gratis voorgekeurd zeg maar. De kokerbalk voor (onder de deuren) moet of het voorste stuk gelast worden (20cm) en achter bij de kriksteun... Hij dacht dat eerst heel dat stuk opnieuw moest maar dat bleek na er een schroevendraaier tussen te vrotten toch dicht te zitten...

Nu was die kokerbalk wel zo goed, dat hij dacht dat die maximaal nog 1 a 2 jaar mee zou gaan dus dat alles vervangen wellicht ook wel een optie was...

En de remmen achter... hadden net onvoldoende vertraging, (rem cylinder is lek dus da kan wel kloppen) ik denk dat het daar aan licht. Het was net te weinig zeide.. Hij zei ook dat het van achter kwam, omdat dat wiel steed stopte bij ronddraaien.

Kortom als ik dit allemaal nog moet doen dan ga ik niet denken doe maar even nieuwe schokbrekers voor die 120 euro kosten zonder montage dan doe ik liever die andere dingen...

DIt jaar zou inprincipe mijn auto relatief goedkoop door de apk kunnen door alleen achter te lassen bij de kriksteun (recht plaatje) en voor 20cm... Maar hij zei van die balk is voor de rest nu wel goed, maar over 1 a 2 jaar niet meer... DUs ik kan kiezen of nu alles vervangen of goedkoop en dan over 2 jaar gezeik. De keuze zal voornamelijk afhangen van de portomonee aangezien het toch moet over hooguit 2 jaar ken ik het netzo goed meteen nu doen als er geld voor is.... dus ik ben aan het sparen.

Ik vroeg nog hoe kun je zien dat dat hooguit nog 1 a 2 jaar goed is? Ervaring was het antwoord. Aangezien die al 32 jaar autoos keurt... Kan ik me er wel iets bij indenken. Voor de rest zei die dat de auto wel aardig was, maar dat ik moest weten dat de dagwaarde van zo,n ding..... was.... jee dat wist ik nog nie!

Ga ik hem daarna nog met iemand anders samen de voorkant spuiten, en er moet eigenlijk ook (niet voor apk) een nieuwe achterdeur in linkse kant van een vijfdeurs. Zal daar wel een gevraagd advertentie voor plaatsen. Die deur ziet er nu niet uit! (was ook Erik antwoord als je die reactie nog kunt herinneren)

Vorig jaar heb ik hem nog gemaakt met Erik samen. Toen was die in zwaar terminale staat. Maar om aan de volvo300club doelstellingen te voldoen (op de weg houden 340) heb ik hem maar laten maken... De automaat was stuk, echt er was niks goeds aan die auto.

Nu is het toch gelukkig wel minder... Die man van de apk zei dat ik hem nu net zo goed kon oplappen maar, dat ik dat vorig jaar (toen die zwaar kapot was) beter niet had kunnen doen... Had Erik mij ook geadviseerd. Maar ja, eerste auto ik vind hem zo leuk....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2008 14:53 #710844 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?
Tja, veel mensen betalen liever 120 euro aan een extra verzekering (schijnveiligheid) dan aan een paar goede schokbrekers; gelukkig mag ik zelf kiezen bij wie ik in de auto stap.......

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-05-2008 15:53 #710861 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?
Zijn die standaard brekers dan niet goed? Overigens wil ik ze wel vervangen, als ik er geld voor heb... En ik geloof ook niet dat ze echt super slecht zijn want dan was er de afgelopen 24 jaar wel iets gebeurd.

Zal overigens ook eens kijken wat er nu inzit. Achter zijn ze nooit vervangen wellicht voor wel. Al denk ik dat het ook niet het geval is.

Overigens wil ik ze wel vervangen maar ben ik student ik moet overal voor sparen! Nu heb ik de achtste gedaan, daarna de voorste.

Ik denk wel dat het stukken scheelt in de wegligging. Maar dat ze echt gevaarlijk zijn weer niet, lijkt mij hoor. Tenzij de orginele niet meer goed werken, of lekken (wat wel voor de apk mag) en dergelijke.

Goede idee om ze samen te kopen, ik kan vast bellen na die zaak waar ik altijd kom wat ze bij mij vragen bij 10 stuks... (is dus 5 autoos) wellicht dat andere dat ook kunnen, meestal krijg je wel korting idd. ALs ze dan 55 of 50 euro per stuk zijn is het goed te doen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2008 20:06 #710885 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?
Ik heb nu monroe gasgevuld aan de voorkant, lekker stug. Scheelt wel hoor. Koste me wel 112 euro per stuk, maar dan heb je wel kwaliteit.

Ik gok dat je voor 60 euro p.st. dempers van het merk Gabriel koopt. Werden mij ook aangeboden. Aangezien de vele, vele negatieve ervaringen die ik op i-net heb gelezen, heb ik die maar links laten liggen. Alle waar naar z'n geld...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-05-2008 20:11 #710887 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?
Ja bij mij kun je alles zo door drukken voor en achter. Die monroe,s zijn een stuk stugger ja. Of hoe je het wil noemen. Maar als ik die monroe,s gasgevuld koop is dat dus goed.

Zal even bij diegene die apk doet informeren hoe duur ze bij hem zijn... Hij repareerd bijna geen auto,s meer maar kan wel bestellen. Op internet staan alleen achterbrekers....

Hoe zit het met de montage per stuk. 1,5 uur per stuk? Of hoelang? Ik wil die auto toch goed maken, je doet het of goed of niet.... Toch?

Als je voor 2 schokbrekers een volle dag nodig hebt doe ik het niet...

Komt er zo,n beetje op neer dus als je die gabriel koopt je ze net zo goed niet kunt vervangen... Ja ik heb daar geen verstand van daarom vraag ik hier welke ik moet hebben.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-05-2008 16:40 #710984 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?
Nog even iets, hoe groot zijn de gaten waar die rubbers door moeten? (van de auto zelfs dus) das toch niet zo dat die orginele rubbers zo dik zijn als een schroef, dus dat er ook maar hele kleine gaten in die auto daar voor zitten?

Neem aan dat het grote gaten zijn waar je die rubbers in kunt duwen? Klopt dat??????????? Antwoord is ja als ik zo gou net gekeken heb. Ik heb wel een andere soort rubbers erbij als dat erop zaten...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-05-2008 16:31 #711061 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?
het gaat niet om het 'doordrukken' van de vering (het makkelijk inveren)

het gaat vooral om hoelang en hoeveel de auto blijft bewegen als je de vering indrukt, en dan in 1 keer laat schieten.

als hij nog 2 of zelfs 3 keer op-en-neer blijft schudden, zijn de schokdempers echt verrot.

als hij al na het omhoog komen (bijna) meteen helemaal stilstaat, heb je stugge dempers.

originele dempers in goede staat, dan gaat de auto na het omhoog komen iets hoger dan de uiteindelijke stand, en zakt dan terug tot de eindstand. 1 keer nadeinen is dat dus.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD