Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
24-11-2007 13:00 #689276
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?
volgens mij kun je hem niet helemaal tot einde draaien, omdat er de metalen kern van de bovenste veerpoot ophanging tussen komt te zitten.
dat is die rubber/metaal blok bovenaan de 'toren' voor de veerpoot
dat is die rubber/metaal blok bovenaan de 'toren' voor de veerpoot
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 9
25-11-2007 01:00 #689352
door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?
Mooi, vanavond dus bezig geweest. Het gaat niet zo goed. Ik hoorde van verschillende mensen hoe ik dit moest doen:
1. Moeren zuigerstang 1 slag los
2. 3 boutjes rondom de zuigerstang ook paar slagen los
3. Auto opkrikken, wiel afnemen
4. 3 boutjes bovenop lossen en veerpoot vasthouden, want nu zou ie dus als los zijn (naar beneden duwen en dan schuin naar buiten).
Dit lukt bij mij dus niet. 3 boutjes los is geen probleem, maar daarna gaat de demper niet naar beneden. Ik kan hem ca. 1 cm indrukken maar voel tegendruk, die hem weer in de veerpoot'houder' drukt. Dit kwam volgens mij door de stabilisatorstang?? dat dunne stangetje wat wat hoger aan de veerpoot zit bevestigd. Die losgehaald, en dan wil de veerpoot ca. 6 cm naar beneden, maar niet genoeg om hem er onderuit te halen. Met onderuit halen bedoel ik dat de veerpot schuin onder de auto uitsteekt, zodat ik alles kan (de)monteren. Na de stabilisatorstang(?) ook nog geprobeerd om de fuseekogel(?) los te koppelen, dit wilde niet. De moer kreeg ik er wel af, maar verder klemt hij vast. Ik kreeg de veerpoot er dus niet onderuit. Ik heb toen maar de verenklemmen gepakt, de veer dichtgeklemt, moer van de zuigerstand afgehaald, ingedrukt, en alles wat tussen de bovenste veerschotel en de moer zit verwijderd. Hier had ik een paar cm ruimte voor. Toen kreeg ik hem er dus wel onderuit. Nu heb ik de hele boel voorzien van de Koni en de verlagingsveer, alles er weer opgeschroefd e.d., maar nu moet ie er weer onder. Hoe ga ik dat doen? Moet ik nog iets anders loshalen? De veerpoot moet echt meer naar beneden gedrukt worden...
Ik hoop op een snel antwoord, wil morgenochtend verder werken!
1. Moeren zuigerstang 1 slag los
2. 3 boutjes rondom de zuigerstang ook paar slagen los
3. Auto opkrikken, wiel afnemen
4. 3 boutjes bovenop lossen en veerpoot vasthouden, want nu zou ie dus als los zijn (naar beneden duwen en dan schuin naar buiten).
Dit lukt bij mij dus niet. 3 boutjes los is geen probleem, maar daarna gaat de demper niet naar beneden. Ik kan hem ca. 1 cm indrukken maar voel tegendruk, die hem weer in de veerpoot'houder' drukt. Dit kwam volgens mij door de stabilisatorstang?? dat dunne stangetje wat wat hoger aan de veerpoot zit bevestigd. Die losgehaald, en dan wil de veerpoot ca. 6 cm naar beneden, maar niet genoeg om hem er onderuit te halen. Met onderuit halen bedoel ik dat de veerpot schuin onder de auto uitsteekt, zodat ik alles kan (de)monteren. Na de stabilisatorstang(?) ook nog geprobeerd om de fuseekogel(?) los te koppelen, dit wilde niet. De moer kreeg ik er wel af, maar verder klemt hij vast. Ik kreeg de veerpoot er dus niet onderuit. Ik heb toen maar de verenklemmen gepakt, de veer dichtgeklemt, moer van de zuigerstand afgehaald, ingedrukt, en alles wat tussen de bovenste veerschotel en de moer zit verwijderd. Hier had ik een paar cm ruimte voor. Toen kreeg ik hem er dus wel onderuit. Nu heb ik de hele boel voorzien van de Koni en de verlagingsveer, alles er weer opgeschroefd e.d., maar nu moet ie er weer onder. Hoe ga ik dat doen? Moet ik nog iets anders loshalen? De veerpoot moet echt meer naar beneden gedrukt worden...
Ik hoop op een snel antwoord, wil morgenochtend verder werken!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
25-11-2007 12:50 #689378
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?
De fuseekogel zit geloof ik met 3 bouten aan de draagarm vast. Dat is een stuk makkelijker loshalen dan de fuseekogel zelf.
Succes
Succes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
13-05-2008 17:00 #710747
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?
Die rubbers kun je die nog los kopen voor de achterschokbrekers? (als ze er niet bijzitten)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
13-05-2008 20:59 #710770
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?
Is niet van toepassing want ik heb ze... Is er bij montage van achterschok brekers nog iets waar je op moet letten? Het ziet er namelijk best wel easy uit, is het dat ook....
Heeft het nut om de orginele schokbrekers die in principe nog goed zijn te vervangen door koni,s of monrous, en dan met name de goedekopere olie gevuld dus...
Heeft het nut om de orginele schokbrekers die in principe nog goed zijn te vervangen door koni,s of monrous, en dan met name de goedekopere olie gevuld dus...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
13-05-2008 21:23 #710772
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?
Achterdempers vervangen is echt simpel inderdaad. Het kan alleen zijn dat je de oude bout onderaan lastig los krijgt ivm roest.
Koni's is altijd een upgrade, monroe heb ik geen ervaring mee
Koni's is altijd een upgrade, monroe heb ik geen ervaring mee
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
14-05-2008 00:27 #710797
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?
originele dempers van 20+ jaar oud vervangen door nieuwe Monroe dempers is zeker wel een upgrade qua wegligging; de meeste 'all purpose volvo 300' dempers zijn namelijk al een stukje stugger dan de standaard OEM dempers.
Ik heb overigens laatst op de diagnosedag van de Dafclub een auto meegemaakt die nog maar 20.000 km op de teller had staan.
die was dus rondom nog zo goed als nieuw!
behalve de schokbrekers! die deden helemaal NIETS meer... je kon bijna stuiteren met de auto.
Ik heb overigens laatst op de diagnosedag van de Dafclub een auto meegemaakt die nog maar 20.000 km op de teller had staan.
die was dus rondom nog zo goed als nieuw!
behalve de schokbrekers! die deden helemaal NIETS meer... je kon bijna stuiteren met de auto.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
14-05-2008 09:03 #710811
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?
Ze zijn wel een stuk dunner die orginele. Maar goed, ze zijn bij mij nog nooit vervangen en 24 jaar later werken ze nog steeds...
Dus slecht zijn ze niet, maar ik denk ook dat andere schokdempers een stuk beter zijn....
Ik had het er met iemand anders over die zij dat als je schokbrekers voor en achter goed waren, en je ze dan toch wil vervangen beter de achterste kon vervangen omdat je daar het meeste van zou merken...
Is dat ook zO? Voor had volgens hem minder zin en was ook een stuk moeilijker met de veer...
Bij deze auto kun je er nog gemakkelijk bij, achter. Er zijn autoos waar dat moeilijker is.
Dus slecht zijn ze niet, maar ik denk ook dat andere schokdempers een stuk beter zijn....
Ik had het er met iemand anders over die zij dat als je schokbrekers voor en achter goed waren, en je ze dan toch wil vervangen beter de achterste kon vervangen omdat je daar het meeste van zou merken...
Is dat ook zO? Voor had volgens hem minder zin en was ook een stuk moeilijker met de veer...
Bij deze auto kun je er nog gemakkelijk bij, achter. Er zijn autoos waar dat moeilijker is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
14-05-2008 09:15 #710813
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?
In principe heeft hij best gelijk.
De achterwielen houdt de auto in lijn. Wanneer je bijvoorbeeld een klapband achter krijgt in een bocht, is dit veel minder goed op te vangen dan een klapband aan de voorkant. Hierdoor krijg je namelijk overstuur (glijden over de achterwielen). En dat is in de meeste gevallen veel minder goed op te vangen dan onderstuur (glijden over de voorwielen).
Goede schokbrekers zorgen voor meer grip. Meer grip aan de achterkant is dus beter, vooral bij een achterwielaangedreven auto.
Je zou haast eens een stukje moeten gaan rijden zonder schokbrekers aan de achterkant (wel op een veilig terrein). Je zult zien dat de grip achter bijna totaal verloren gaat. Je zult ook meer overstuur krijgen (indien het terrein ongelijk is).
De achterwielen houdt de auto in lijn. Wanneer je bijvoorbeeld een klapband achter krijgt in een bocht, is dit veel minder goed op te vangen dan een klapband aan de voorkant. Hierdoor krijg je namelijk overstuur (glijden over de achterwielen). En dat is in de meeste gevallen veel minder goed op te vangen dan onderstuur (glijden over de voorwielen).
Goede schokbrekers zorgen voor meer grip. Meer grip aan de achterkant is dus beter, vooral bij een achterwielaangedreven auto.
Je zou haast eens een stukje moeten gaan rijden zonder schokbrekers aan de achterkant (wel op een veilig terrein). Je zult zien dat de grip achter bijna totaal verloren gaat. Je zult ook meer overstuur krijgen (indien het terrein ongelijk is).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
14-05-2008 10:07 #710817
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?
Goede schokdempers zijn gewoon een pr?. Ik weet uit ervaring dat originele dempers zeer slap zijn. Het is dus zoals Wouter zegt eigenlijk altijd een upgrade.
Voorkant vervangen heeft overigens net zoveel zin; je stuurgedrag wordt veel directer.
Voorkant vervangen heeft overigens net zoveel zin; je stuurgedrag wordt veel directer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets