- Berichten: 9
Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
Kun je het duidelijk zien wanneer schokdempers lek zijn? Heeft iemand een voorbeeldfoto?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
met een lapje gedrenkt in terpentine kun je dit er met wat poetsen waarschijnlijk zo af vegen.
eventuele kleine lekkages kun je eigenlijk alleen zien als de kap (linker rode deel) eraf is, maar als de dempers van buiten droog zijn (geen olie drab onder de rand halverwege) is het nooit echt lek.
wat wel belangrijk is, is om te checken of de in-en uitgaande slag van de demper gelijkmatig gaat. je moet de demper rechtop houden, en eerst een paar keer in-en uit schuiven. de eerste keren kan er wat lucht vrijkomen dus dan is onregelmatigheid te verwachten, maar hierna mag er geen 'sprong' meer inzitten.
induwen moet makkelijker gaan dan uittrekken. de stugheid van het uittrekken is geloof ik verstelbaar door de demper helemaal in te drukken en dan de delen ten opzichte van elkaar te verdraaien.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
- Berichten: 9
antiekeradio;34347 schreef : de stugheid van het uittrekken is geloof ik verstelbaar door de demper helemaal in te drukken en dan de delen ten opzichte van elkaar te verdraaien.
Dus dit zijn inderdaad d? rode koni's? Heb ze net voor 35 euro gekocht van iemand;) Kon alleen nergens duidelijk aan zien dat het d? rode konis waren(behalve de kleur).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
De meeste koni's overleven de auto's waar ze onder zitten en anders kun je ze laten reviseren...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
- Berichten: 9
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
- Berichten: 9
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Verstellen gaat als volgt (nergens veel kracht voor nodig, dus niks forceren): Je duwt hem helemaal in. Nu is het mogelijk dat hij al in de uitsparing zit, of dat hij er nog niet in zit. Dit kun je voelen door een beetje tov elkaar te draaien.
Als je helemaal naar rechts draait (ongeveer 3 halve slagen) staat hij op z'n stugst. Als je hem helemaal naar links draait staat hij op z'n slapst.
Gezien jij je auto voor dagelijks vervoer gebruikt, zou ik hem helemaal op z'n slapst zetten, en dan een halve slag stugger. Controleer of je beide dempers even stug hebt staan door ze met de hand uit te trekken, je zal merken dat het evenveel moeite kost om ze uit te trekken.
De demper nooit op z'n kop of zij houden als je de zuigerstang in of uit trekt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
- Berichten: 9
rwdstudent;35515 schreef : Klopt, je moet eerst de bumpstop verwijderen. Dat doe je door met iets lang en duns de bumpstop naar beneden te duwen. Dan kun je hem van de zuigerstang afhalen.
:S Als ik de demper rechtop hou, en draai de bovenste moer eraf, dan pak ik zo de bumpstop eraf. Toch? Of is dat zwarte rubberen ding niet de bumpstop? Er zit er ??n aan de boven- en onderzijde. Je ziet ze ook op de foto's in het eerste bericht, links en rechts.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.