Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2007 19:17 #626382 door Doeke Dobma (GAST)
Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker? is gemaakt door Doeke Dobma (GAST)
Bijgevoegde foto is volgens de verkoper van Koni schokbrekers voor de achterzijde. Volgens de verkoper zijn ze z.g.a.n. watik enigzins betwijfel, omdat ze wel wat smerig zijn. De viezigheid lijkt echter wel vrij droog te zijn, dus van modder o.i.d. Zien de schokbrekers er nou wel of niet goed uit?
Kun je het duidelijk zien wanneer schokdempers lek zijn? Heeft iemand een voorbeeldfoto?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-08-2007 20:43 #680590 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?
zo te zien zijn deze schokbrekers onder de auto gemonteerd geweest toen een antiroest behandeling uitgevoerd is. het zwarte spul ziet eruit als bitumencoating (ofwel tectyl bodysafe a.k.a. unterbodensch?tz)

met een lapje gedrenkt in terpentine kun je dit er met wat poetsen waarschijnlijk zo af vegen.

eventuele kleine lekkages kun je eigenlijk alleen zien als de kap (linker rode deel) eraf is, maar als de dempers van buiten droog zijn (geen olie drab onder de rand halverwege) is het nooit echt lek.

wat wel belangrijk is, is om te checken of de in-en uitgaande slag van de demper gelijkmatig gaat. je moet de demper rechtop houden, en eerst een paar keer in-en uit schuiven. de eerste keren kan er wat lucht vrijkomen dus dan is onregelmatigheid te verwachten, maar hierna mag er geen 'sprong' meer inzitten.

induwen moet makkelijker gaan dan uittrekken. de stugheid van het uittrekken is geloof ik verstelbaar door de demper helemaal in te drukken en dan de delen ten opzichte van elkaar te verdraaien.

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2007 23:04 #680602 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?

antiekeradio;34347 schreef : de stugheid van het uittrekken is geloof ik verstelbaar door de demper helemaal in te drukken en dan de delen ten opzichte van elkaar te verdraaien.

Dus dit zijn inderdaad d? rode koni's? Heb ze net voor 35 euro gekocht van iemand;) Kon alleen nergens duidelijk aan zien dat het d? rode konis waren(behalve de kleur).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-08-2007 08:58 #680609 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?
Bij de bovenste demper kun je nog net het driehoekige stickertje onder de underbodycoating zien zitten dus zijn het koni's.
De meeste koni's overleven de auto's waar ze onder zitten en anders kun je ze laten reviseren...

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2007 18:14 #681667 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?
En hoe stel je ze dan in? Ik kan beide delen wel ten opzichte van elkaar verdraaien, maar ze draaien maar door, er is geen einde. Wat doe ik fout?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-09-2007 19:24 #681672 door V300 register
eerst helemaal naar induwen.

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2007 19:44 #681673 door Doeke Dobma (GAST)
Moeten de bumpstops ed ook verwijderd worden? In heb het idee dat ik ze wel indruk, maar met meer gewicht kun je ze verder indrukken, volgens mij. Snap er niks van.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-09-2007 19:56 #681676 door V300 register
Klopt, je moet eerst de bumpstop verwijderen. Dat doe je door met iets lang en duns de bumpstop naar beneden te duwen. Dan kun je hem van de zuigerstang afhalen.

Verstellen gaat als volgt (nergens veel kracht voor nodig, dus niks forceren): Je duwt hem helemaal in. Nu is het mogelijk dat hij al in de uitsparing zit, of dat hij er nog niet in zit. Dit kun je voelen door een beetje tov elkaar te draaien.

Als je helemaal naar rechts draait (ongeveer 3 halve slagen) staat hij op z'n stugst. Als je hem helemaal naar links draait staat hij op z'n slapst.

Gezien jij je auto voor dagelijks vervoer gebruikt, zou ik hem helemaal op z'n slapst zetten, en dan een halve slag stugger. Controleer of je beide dempers even stug hebt staan door ze met de hand uit te trekken, je zal merken dat het evenveel moeite kost om ze uit te trekken.

De demper nooit op z'n kop of zij houden als je de zuigerstang in of uit trekt!

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2007 20:08 #681680 door Doeke Dobma (GAST)

rwdstudent;35515 schreef : Klopt, je moet eerst de bumpstop verwijderen. Dat doe je door met iets lang en duns de bumpstop naar beneden te duwen. Dan kun je hem van de zuigerstang afhalen.

:S Als ik de demper rechtop hou, en draai de bovenste moer eraf, dan pak ik zo de bumpstop eraf. Toch? Of is dat zwarte rubberen ding niet de bumpstop? Er zit er ??n aan de boven- en onderzijde. Je ziet ze ook op de foto's in het eerste bericht, links en rechts.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-09-2007 20:16 #681681 door V300 register
Nee, dat zijn gewoon de rubbers waar de demper mee in de carroserie zit gemonteerd. Ik zal een zoeken naar een plaatje

Het is dus nummertje 3, je ziet het niet zitten van de buitenkant.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC