Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-11-2007 17:16 #688367 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?
probeer frits zijn msn te pakken te krijgen ofzo ;) die kan het je heel duidelijk uitleggen volgens mij, anders ronald ook wel geloof ik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-11-2007 18:01 #688371 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?
Ook de dempers aan de voorkant stel je op dezelfde manier als de koni's aan de achterkant. Helemaal indrukken en draaien.
Helaas moet je daarvoor aan de voorkant de veerpoot uit elkaar halen. Veerpoot eronderuit, veer opspannen, bovenste moer los, veer en bump-stop eraf...........enz.

Als je de schokdemper af wil stellen moet je terwijl je met de spindel draait moet deze ook omlaag duwen. Anders "pakt" hij niet goed en kun je draaien en blijven draaien ;)/

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2007 20:43 #688383 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?
Het lijkt inderdaad te lukken. Ik kan de demper beide kanten om draaien, totaan een soort einde. Wat lijkt me niet goed:
De demper 'stopt' niet echt met draaien. Ik voel duidelijk dat ie links of rechtsom op z'n eind zit, maar daarna kun je nog wel verder draaien. Dan klinkt het wat schraperig. Het is wel duidelijk dat ie stug is, of aan de andere kant slap. Hij werkt dus wel:)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-11-2007 23:25 #688413 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?

Doeke Dobma;39933 schreef : Het lijkt inderdaad te lukken. Ik kan de demper beide kanten om draaien, totaan een soort einde. Wat lijkt me niet goed:
De demper 'stopt' niet echt met draaien. Ik voel duidelijk dat ie links of rechtsom op z'n eind zit, maar daarna kun je nog wel verder draaien. Dan klinkt het wat schraperig. Het is wel duidelijk dat ie stug is, of aan de andere kant slap. Hij werkt dus wel:)

Mooi zo!
Ja als het goed is, en je blijft goed de spil naar beneden drukken dan kun je hem zowel linksom als rechtsom helemaal ten einde draaien. Helemaal rechtsom is hij hartstikke stug (je krijgt hem niet meer "uit"-getrokken). Helemaal linksom is hij lekker "soepel" maar nog wel een stuk stugger dan de originele schokdempers.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2007 11:08 #688429 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?
Vanmorgen weer even bezig geweest. Ik heb de voordempers een paar weken geleden overgenomen. ??n was los, de andere zat nog in een verrotte veerpoot. Ook had ik zelf nog een verrotte veerpoot met veer en demper liggen als oefenmateriaal.

De ene demper waar ik eerder over schreef lijkt geen einde te hebben. Rechtsom word ie inderdaad stugger en linksom slapper, maar er lijkt geen duidelijk einde aan de draai te komen. Aan het eind gaat ie schrapen, maar wordt niet stugger of slapper. Hij werkt wel naar behoren, dus ik heb in dit exemplaar wel vertrouwen.

Nu heb ik de andere demper uit de veerpoot gehaald. Nadat ik de demper eruit had, zat er ca. 150/200ml groenige vloeistof in de koker. Dat lijkt me niet de bedoeling. Volgens mij hoort dit toch in de demper te zitten?

Anyhow, de demper zag er verder wel schoon uit. Het instellen werkt beter dan bij de andere. Bij deze draai je idd rechtsom of linksom tot dat ie echt niet verder wil, terwijl de andere demper op dat punt begint te schrapen. Als ik beide dempers op de stugste stand draai, valt me op dat de demper die uit de veerpoot met vloeistof komt alleen met zeer, maar dan ook echt zeer veel kracht naar buiten te trekken is. De 'losse' demper is duidelijk ook wel stug, maar lang niet zo stug als de demper die uit de veerpoot komt.

De dempers komen van een betrouwbaar iemand, aan zijn eerlijkheid twijfel ik niet. Maar dat de beide dempers een verschillende stugheid hebben, baart mij toch wel zorgen. Terecht?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-11-2007 11:47 #688431 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?
Als je de gebruiksaanwijzing bij de koni's had gehad, had je daarin kunnen lezen dat ze toch echt aanraden om de kokert af te vullen met olie voor warmteafvoer. Hoeft niets ernstigs te zijn dus.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-11-2007 14:37 #688436 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?
Die groenige vloeistof is waarschijnlijk koelvloeistof. Of je de fuseepoot rondom de demper met koelvloeistof of met olie vult maakt niet zoveel uit. het gaat erom dat de opgewekte warmte uit de demper door de vloeistof naar de buitkant van de veerpoot wordt geleid.
Zonder vloeistof is in ieder geval niet goed omdat je dan een spouwmuur rondom de demper creeert waardoor ie de warmte niet kwijt kan...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2007 16:00 #688443 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?
Duidelijk, gewoon koelvloeistof dus? Appeltje-eitje zou ik zeggen:D

Laatste vraag: De 'oefenveerpoot' die ik heb gebruikt, komt onder mijn eigen auto vandaan. Deze is een maand geleden bij de apk vervangen voor een exemplaar zonder verrotte veerschotel. De demper die daarin zit, lijk ik met geen mogelijkheid eruit te kunnen krijgen. Ik krijg de 'dop' zeg maar wel van de koker maar de demper zelf lijkt wel vast te zitten, terwijl ik de Koni-demper zomaar uit de koker trok. Moet ik gewoon brute kracht uitoefenen of zijn er trucjes voor?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-11-2007 16:44 #688444 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?
Zolang de beide dempers bij de ingaande slag dezelfde weerstand hebben dan is het goed. Alleen de uitgaande beweging is in te stellen, dus die kun je wel aan elkaar aanpassen.
Die demper die nog in de veerpoot zit is dus goed! Op de stugste stand moet de uitgaande beweging vrijwel worden geblokkeerd.
De andere demper baart me zorgen. Maar indien hij zijn werk nog goed doet, dan zul je het er maar mee moeten doen.

Die koelvloeistof in de veerpoot: dat is normaal :yesyes:

Door de fabrikant wordt namelijk aangeraden om koelvloeistof in de veerpoot te doen. Dit voor beter koeling. Wanneer de demper namelijk zijn warmte niet kwijt zou kunnen, zou de olie dunner worden en dus de wegligging verslappen.
Bovendien is het mooi meegenomen dat de boel aan de binnenkant niet kan gaan roesten oid.
Ik raad je overigens wel aan om wat vet of iets dergelijks aan de moer (waarmee de demper in de veerpoot wordt geklemt) te doen. Zo kun je de moer altijd nog loskrijgen. Let wel op dat je hem heeel goed aandraait.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2007 21:55 #689033 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Hoe herken je een goede (Koni) schokbreker?
Hoever moet je die moer aandraaien? Als je wilt kun je hem tot het einde van de draad aandraaien, maar is dat ook de bedoeling?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD