1.7 Turbo 440 in 343DL

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2008 12:52 #694402 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Ik heb een aantal koelvan's liggen, maar ik weet eigenlijk niet welke blazend of trekkend zijn. Zonder die dingen allemaal (12 stuks) te moeten testen, kan iemand mij vertellen hoe ik een blazende dan wel trekkende vin herken? Morgen ben ik in mijn werkplaats en ik kan ook wel een uurtje of twee hulp gebruiken......

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-01-2008 16:53 #694413 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

Erik;43607 schreef : Ik heb een aantal koelvan's liggen, maar ik weet eigenlijk niet welke blazend of trekkend zijn. Zonder die dingen allemaal (12 stuks) te moeten testen, kan iemand mij vertellen hoe ik een blazende dan wel trekkende vin herken? Morgen ben ik in mijn werkplaats en ik kan ook wel een uurtje of twee hulp gebruiken......


Je moet de draairichting weten. En dan lijkt het mij een kwestie van logisch nadenken. Of niet?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2008 18:05 #694415 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Als ik morgen twee verschillende draairichtingen kan ontdekken (stand van de bladen??? of zo??) dan weet ik het dus.....???

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-01-2008 18:08 #694416 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
alstie standaard voor de radiateur zit, zal hij blazend zijn lijkt mij? En achter de radiateur is trekkend neem ik aan...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2008 18:18 #694417 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Bij mij liggen ze los in de schuur en ik heb ze niet gecodeerd. Ik zal morgen mijn nuchtere verstand wel gebruiken. Uit die van Jean-Luc komt een trekkende. Misschien heeft ie een nummer en kan ik daarmee de anderen onderscheiden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-01-2008 19:09 #694426 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

Erik;43607 schreef : Ik heb een aantal koelvan's liggen, maar ik weet eigenlijk niet welke blazend of trekkend zijn. Zonder die dingen allemaal (12 stuks) te moeten testen, kan iemand mij vertellen hoe ik een blazende dan wel trekkende vin herken? Morgen ben ik in mijn werkplaats en ik kan ook wel een uurtje of twee hulp gebruiken......


Ik zou je graag komen helpen, alleen is Nijmegen/Landhorst me iets te ver weg ;). Dan hadden we een mooie ruil kunnen doen :).

Ik durf zelf ook niet te zeggen wat het verschil is. Ik weet alleen dat ik hem nodig heb :hmmz:.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2008 21:55 #694445 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Blazend of trekkend heeft toch enkel te maken met de draainrichting? Ik denk aan die ventalitoren voor aan het plafond, die een schakelaar hebben voor blazend of trekkend. Door die schakelaar verandert de draairichting. Als je de plus- en mindraad omdraait, draait de ventilator de andere kant op.

Ik denk trouwens dat de oude types de trekkende fan hebben (voor de radiateur, trekt de koude lucht de radiateur in) en de nieuwe neuzen een blazende (achter de radiateur, de koude lucht vanuit de radiateur blazend op het blok).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-01-2008 08:42 #694465 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Ik denk dat je gelijk hebt, maar zou het precies andersom zeggen: de oude types hebben een blazende fan (blazen de lucht van voren door de radiateur) en de nieuwere types een trekkende (zuigen de lucht van achteren door de radiateur). Bij PC's staat er overigens vaak een pijl op de ventilator (of de behuizing) die de luchtstroomrichting aangeeft, misschien is dat bij auto's ook soms zo?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-01-2008 19:14 #694485 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Als het zo simpel was door de plus en de min om te draaien, dan had ik dat wel gedaan :P
Nee de aerodynamica van de schoepen is verschillend.
De schoepen hebben namelijk een bolle en een holle kant. De holle kant staat aan de kant waar de lucht naar toe moet. Bij een trekkende fan (aan de achterzijde van de radiateur (aan de kant van de motor dus ;)) zit de holle kant dus bij de motor en bij een blazende fan dus ook. Alleen bij een blazende fan zit de elektromotor aan de andere kant.


Denk
Denk
Denk
Idee!

Als ik dus de motor de andere kant op laat draaien (plus en min verwisselen) en de fan omdraai, dan heb ik een blazende fan!
Dat gaan we proberen!

Tevens gaat ik vanavond de voorbalk maar eens proberen dicht te lassen. Vandaag een paar stukken plaat in een hoek van 90 graden gezet en een busje met zinkspray meegenomen (om ervoor te zorgen dat de boel natuurlijk niet gaat roesten ;))

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-01-2008 00:39 #694782 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Nee, 't schiet inderdaad niet echt op ;)
Dus vandaag maar weer eens aan het lassen geweest.

Hoekje erin gelast

De werkwijze is in principe heel simpel:
- eerst pak je een stukje plaat, en maak dat grofweg op maak
- Daarna las je hem op een paar punten vast
- je slijpt hem helemaal op maat
- last hem rondom vast
- en alles afwerken met de slijptol

Zo komt de intercooler in de voorkant te zitten.
De intercoolerslangaansluiting aan de onderkant steekt wel heel ver uit. Hier zaag ik nog een stuk vanaf. Tevens komt er nog een kapje omheen ter bescherming (denk ik ;)).
Nu alleen nog wat beugeltjes maken om de intercooler te bevestigen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD