- Berichten: 7
1.7 Turbo 440 in 343DL
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Erik;43607 schreef : Ik heb een aantal koelvan's liggen, maar ik weet eigenlijk niet welke blazend of trekkend zijn. Zonder die dingen allemaal (12 stuks) te moeten testen, kan iemand mij vertellen hoe ik een blazende dan wel trekkende vin herken? Morgen ben ik in mijn werkplaats en ik kan ook wel een uurtje of twee hulp gebruiken......
Je moet de draairichting weten. En dan lijkt het mij een kwestie van logisch nadenken. Of niet?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
- Berichten: 7
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
- Berichten: 7
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Erik;43607 schreef : Ik heb een aantal koelvan's liggen, maar ik weet eigenlijk niet welke blazend of trekkend zijn. Zonder die dingen allemaal (12 stuks) te moeten testen, kan iemand mij vertellen hoe ik een blazende dan wel trekkende vin herken? Morgen ben ik in mijn werkplaats en ik kan ook wel een uurtje of twee hulp gebruiken......
Ik zou je graag komen helpen, alleen is Nijmegen/Landhorst me iets te ver weg . Dan hadden we een mooie ruil kunnen doen .
Ik durf zelf ook niet te zeggen wat het verschil is. Ik weet alleen dat ik hem nodig heb :hmmz:.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
- Berichten: 9
Ik denk trouwens dat de oude types de trekkende fan hebben (voor de radiateur, trekt de koude lucht de radiateur in) en de nieuwe neuzen een blazende (achter de radiateur, de koude lucht vanuit de radiateur blazend op het blok).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Nee de aerodynamica van de schoepen is verschillend.
De schoepen hebben namelijk een bolle en een holle kant. De holle kant staat aan de kant waar de lucht naar toe moet. Bij een trekkende fan (aan de achterzijde van de radiateur (aan de kant van de motor dus ) zit de holle kant dus bij de motor en bij een blazende fan dus ook. Alleen bij een blazende fan zit de elektromotor aan de andere kant.
Denk
Denk
Denk
Idee!
Als ik dus de motor de andere kant op laat draaien (plus en min verwisselen) en de fan omdraai, dan heb ik een blazende fan!
Dat gaan we proberen!
Tevens gaat ik vanavond de voorbalk maar eens proberen dicht te lassen. Vandaag een paar stukken plaat in een hoek van 90 graden gezet en een busje met zinkspray meegenomen (om ervoor te zorgen dat de boel natuurlijk niet gaat roesten )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Dus vandaag maar weer eens aan het lassen geweest.
Hoekje erin gelast
De werkwijze is in principe heel simpel:
- eerst pak je een stukje plaat, en maak dat grofweg op maak
- Daarna las je hem op een paar punten vast
- je slijpt hem helemaal op maat
- last hem rondom vast
- en alles afwerken met de slijptol
Zo komt de intercooler in de voorkant te zitten.
De intercoolerslangaansluiting aan de onderkant steekt wel heel ver uit. Hier zaag ik nog een stuk vanaf. Tevens komt er nog een kapje omheen ter bescherming (denk ik ).
Nu alleen nog wat beugeltjes maken om de intercooler te bevestigen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.