1.7 Turbo 440 in 343DL
- V300 register
- Verbannen
Het enige wat je ervoor nodig hebt is een goede 5-bak, bedrading, motor 1.7-subframe en dan moeten er nog allerlei kleine dingen worden aangepast.
Is er misschien iemand hier op het forum die dit al eens heeft geprobeerd? Is mij nu de juiste informatie verschaft?
Opzich zou het wel grappig zijn, zo'n Turbo-blok in m'n 343. Ik ben dan weleens benieuwd of ik Frits bij zou kunnen houden met z'n wolf in schaapskleren.....
Wat denken jullie ervan?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
Hij heeft er iets van 200 pk uit gepeuterd... erg snel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
bodejodel;30293 schreef : Op www.volvo300mania.com rijdt er iemand rond met een 340 turbo met B172ET.
Hij heeft er iets van 200 pk uit gepeuterd... erg snel
Hmmmm, da's een beetje overkill... :woops:
Ik zat er zelf aan te denken om het blok gewoon standaard te houden. Als ik me niet vergis heeft hij dan zo'n 125 of 135pk? Lijkt me meer dan genoeg
Daarnaast gaat het gebruik omlaag. Van 1 op 9 naar 1 op 13 aldus die maat van mij. Daarnaast kan ik ook nog eens lekker rustig 120 rijden op de snelweg. Tsja, en als Frits straks zijn 343 1.4 Turbo aan de praat heeft, dan zit er niets anders op om maar de turbodruk op te gaan voeren. :f
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
- Berichten: 9
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
Met een goeie chip en een goede uitlaat kom je al een eind.Ovlov 3.6L;30325 schreef : Hmmmm, da's een beetje overkill... :woops:
Ik zat er zelf aan te denken om het blok gewoon standaard te houden. Als ik me niet vergis heeft hij dan zo'n 125 of 135pk? Lijkt me meer dan genoeg
Daarnaast gaat het gebruik omlaag. Van 1 op 9 naar 1 op 13 aldus die maat van mij. Daarnaast kan ik ook nog eens lekker rustig 120 rijden op de snelweg. Tsja, en als Frits straks zijn 343 1.4 Turbo aan de praat heeft, dan zit er niets anders op om maar de turbodruk op te gaan voeren. :f
Hoe ver je verbruik omlaag gaat hangt ook af van de overbrengingen in je bak en differentieel. Bij een turbo auto zijn die vaak anders omdat het vermogen en koppel bij een lager toerental beschikbaar is.
"Rustig" 120 op de snelweg rijden is er dus ook niet bij, je motor zal evenveel toeren maken als je oude blokje...
Het is wel een leuk project, als je de kans hebt: Zeker doen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
is dus gechipt en de wastegate is aangepast
is best leuk ,maar geef mij maar een echte volvo motor trouwens
standaart geeft zon 1.7 turbo 120pk
en ik heb pas nog een sprintje getrokken tegen die vriend van mij met zn 440turbo met 170pk
en de eerste 100meter waren toch echt voor mij met mn standaard 360:)
het probleem is natuurlijk dat je het ook op de weg moet kunnen zetten
maar na die 100 meter was ik ook nergens meer hoor
gr ronald
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik kan inderdaad ook een 360 kopen. Ik heb er al 2 gehad, maar dat verbruik zint me niet. Daarbij zijn ze ook niet echt "snel" naar mijn mening.
Het leuke van de 343 is dat 't beestje old-timer is. 1.7-blokje kan ik zo van een maat van me kopen. Daarbij mag ik alles uit zijn wagen trekken wat ik nodig heb. En dat allemaal voor 150 euro. Die blokjes schijnen trouwens ook gewoon maar 1 op 13 te lopen. Al een stuk zuiniger dan de 360's die ik heb gehad.
Maar nu vraag ik mezelf af: Wat zie ik allemaal nog over het hoofd? Wat zal ik trouwens voor uitlaat eronder leggen? Die van een 360 ombouwen?
Hoe lang zal ik er wel geen werk aan hebben?
Ik wou 't eigenlijk niet zo lang over gaan doen als Frits (no hard feelings).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
E?n grote tip over de duur van het project (ik geef je namelijk helemaal gelijk) Bereid alles voor! De complete swap moet zeker in twee dagen kunnen. Ook bij mijn projectje, als ik alles voorbereid zou hebben. En neem echt bepaalde tijd vrij om alles voor te bereiden. Ik ben er van overtuigt dat het bij mij zolang duurt omdat ik 1001 dingen tegelijk doe. (en met name dat ik ongeveer 2 dagen in de 3 weken thuis ben, waarvan ik er 1 moet werken en de andere naar m'n vriendin ga, Bij wijze van h?!...)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik heb dus het volgende nodig:
- geduld
- een sloop 340 1.7 5-bak voor het koppelingshuis, versnellingsbak en diff.
- zelf uitlaatspruitstuk lassen
- inlaat verbouwen, aluminium lassen dus
- boordcomputer plus controlpanel
- aan de binnenkant van de auto paneel om de schakelpook heen
- andere beremming (de remklauwen van een 360 heb ik nog liggen)
- rembekrachtiger
Ik moet ook nog eens goed kijken of er een oliekoeler op het 1.7-blok zit.
En dan de koppeling. Ik wil die gaan gebruiken van een de 1.7 uit de 340. Ik denk wel dat het ding het niet lang uit gaat houden.
Iemand toevallig nog een 340 1.7 te koop staan voor weinig?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.