1.7 Turbo 440 in 343DL
- V300 register
- Verbannen
rwdstudent;40561 schreef : Hou iig rekening met 1 ding; veiligheid! Als je de bak op je kop krijgt ben je er geweest.
Je kunt de auto minder hoog zetten. (op bokjes dus, je mag de mijne lenen) En dan met een krik de bak omhoog krikken. Gebruik blokken hout om hem te balanceren. Ok, de vario is lichter en breder, maar ik denk dat het zo wel lukt. Zolang je maar niet onder de bak gaat liggen, voor het geval DAT hij naar beneden komt. (m'n kriks mag je ook wel lenen)
Inderdaad is de variobak een stuk lichter, althans: hij is deelbaar, dat scheelt al een hoop.
Achja, we verzinnen wel een mooie "ARBO-technisch-verantwoorde" manier
De vario heb ik gewoon met een paar touwtjes laten zakken, dat ging vanzelf.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Naar boven is moeilijker
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
rwdstudent;40564 schreef : F=m*g
Naar boven is moeilijker
Je bedoeld: wagen op z'n dak leggen?
F=m*g
Conclusie: is makkelijker
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ovlov 3.6L;39986 schreef : Even weer on-topic........
Let's talk about Turbo's!
Ik ben hier en daar eens een beetje informatie aan het zoeken geweest over turbodruk enz.
In principe is deze heel gemakkelijk op te voeren: Gewoon een kwestie van aan de waste-gate draaien en de turbodruk gaat omhoog. Schijnbaar kun je dan tot ongeveer 140pk gaan. Hierbij komt de turbodruk door het rode, dit schijnt zo'n 1.1 bar te zijn.
Het injectiesysteem regelt zich automatisch bij, logisch: wanneer de turbodruk verhoogt wordt, wordt er meer lucht aangevoerd, wat de luchtmassameter weer meet: er komt dus meer brandstof in de cilinders.
Wanneer je de boel gaat chippen kun je richting de 170pk. Dit is ongeveer het maximale zonder verdere aanpassingen. Hierna moet je andere injectoren gaan zetten voor meer brandstof en een andere turbo voor meer turbodruk.
Alleen in deellast wordt je brandstofhoeveelheid bepaalt door de luchtmassameter! Bij plankgas is er een aparte mapping en dat zijn vast inspuittijden. Let dus op want als je 'm 1.1 bar laat draaien zonder verdere aanpassingen smelten uiteindelijk je zuigers eruit.... overigens heb je met 1.1 bar en voldoende brandstof wel wat meer dan 140pk hoor. De standaard turbodruk van zo'n blokje is normaal rond 0,3 bar en daarmee heb je al 120pk. Je kunt 'm nooit over de 1 bar laten draaien zonder grotere injectors en/of verhoogde raildruk. Als je dat allemaal wel voor elkaar hebt is 170-180pk mogelijk en geloof me: dan heb je een aardig kanonnetje! Over de ontsteking, laat je die ongemoeit dan zal ie nooit meer vervroeging doen dan standaard en bij gevaar voor pingelen zal ie de (electronische) onsteking zelf terugregelen aangezien de 1.7T ??n of twee pingelsensors heeft volgens mij. Maar zorg je voor voldoende koeling en voldoende brandstof dan zal het niet zo'n vaart lopen. Daarna zoveel mogelijk overtollig gewicht eruit, het gaat uiteindelijk om de pk/kg verhouding :worship:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
M a r c;41144 schreef : Alleen in deellast wordt je brandstofhoeveelheid bepaalt door de luchtmassameter! Bij plankgas is er een aparte mapping en dat zijn vast inspuittijden. Let dus op want als je 'm 1.1 bar laat draaien zonder verdere aanpassingen smelten uiteindelijk je zuigers eruit.... overigens heb je met 1.1 bar en voldoende brandstof wel wat meer dan 140pk hoor. De standaard turbodruk van zo'n blokje is normaal rond 0,3 bar en daarmee heb je al 120pk. Je kunt 'm nooit over de 1 bar laten draaien zonder grotere injectors en/of verhoogde raildruk. Als je dat allemaal wel voor elkaar hebt is 170-180pk mogelijk en geloof me: dan heb je een aardig kanonnetje! Over de ontsteking, laat je die ongemoeit dan zal ie nooit meer vervroeging doen dan standaard en bij gevaar voor pingelen zal ie de (electronische) onsteking zelf terugregelen aangezien de 1.7T ??n of twee pingelsensors heeft volgens mij. Maar zorg je voor voldoende koeling en voldoende brandstof dan zal het niet zo'n vaart lopen. Daarna zoveel mogelijk overtollig gewicht eruit, het gaat uiteindelijk om de pk/kg verhouding :worship:
Je hebt daar een mooi verhaaltje getypt!
Tsja, gewicht. Ik zou er gerust een aantal kilo's uit willen snoepen maar ik ben bang dat het al snel ophoudt wanneer alleen het interieur eraan zal geloven. Ik denk dat ik qua gewicht ongeveer op het standaard kentekengewicht uit zal komen. Er zit namelijk een zwaardere motor in + een zooi met koelers. Daarbij denk ik zelfs dat de handbak nog een stukkie zwaarder is dan de vario-bak. Misschien is dit alles te compenseren door het interieur eruit te slopen maar dit weet ik niet zeker.
Qua motormanagement: er zit sowieso een klopsensor op. Deze zal ook wel als pingelsensor dienen (?).
Maar als ik het zo goed hoor dat regelt het motormanagement de brandstof dus niet bij wanneer de turbodruk wordt opgevoerd. Althans: de luchtmassameting doet hier niks mee. De turbodruk wordt echter ook gemeten, misschien dat op deze manier de inspuiting ook wordt aangepast?
Er zijn namelijk al aardig wat lieden die op deze manier hun 1.7T opvoeren zonder dat er veel stukloopt. Nu snap ik ook al wel dat diegenen niet vaak volgas rijden. Wanneer ik ga driften zal ik dit wel doen; dus zal ik hier meer rekening mee moeten gaan houden.
Hoe kom je eigenlijk aan deze info? Zelf ook een 1.7T (gehad)?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Lucluc;41781 schreef : Dat vind Jean-Luc nou ook! Kom op, meer leesvoer en filmpjes!
Vooruit, een kleine up-date dan.
Helaas heb ik nu even weinig tijd voor het project. M'n 460 moet door de APK (eigenlijk al 2 weken geleden;)) en er is nog een aardige waslijst wat eraan moet gebeuren. Daarbij ben ik de afgelopen dagen in de weer geweest voor de E-Kadeath van m'n vriendin; bij dat hok gaat het ene naar het andere kapot. Daarnaast heb ik nog "last" van de plaatselijke KPJ-vereniging en is ook nog zoiets als school. School: waar ik vanmiddag dus eindelijk de voetplaten voor het uitlaatspruitstuk heb mogen CNC-frezen yeehaa!.
Volgende week komen de laatste onderdelen van m'n lasapparaat binnen zodat ik eindelijk aan het uitlaatspruitstuk kan gaan beginnen.
Ondertussen kan ik ook nog de kop van het blok in elkaar zetten welke ik had gedemonteerd om de kleppen te stellen. Daarnaast zou de versnellingsbak er ook al wel onder mogen.
Nog maar zat te doen, ik vrees echter dat het de komende weken niet echt op zal schieten. Ik houdt jullie op de hoogte!
Morge paar fotootjes!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
Alle bitumen dempingsmatten er uit krabben, dat scheelt ook een paar kilo.Ovlov 3.6L;41199 schreef : Tsja, gewicht. Ik zou er gerust een aantal kilo's uit willen snoepen maar ik ben bang dat het al snel ophoudt wanneer alleen het interieur eraan zal geloven. ... Misschien is dit alles te compenseren door het interieur eruit te slopen maar dit weet ik niet zeker.
Wel eens een vario getild? De versnellingsbak van mijn 740 (4-bak + losse overdrive-unit) inclusief koppelingshuis weegt stukken minder als een vario...Ovlov 3.6L;41199 schreef : Daarbij denk ik zelfs dat de handbak nog een stukkie zwaarder is dan de vario-bak.
Sterker nog: Dat is de pingelsensor... kloppen (knocking) = pingelenOvlov 3.6L;41199 schreef : Qua motormanagement: er zit sowieso een klopsensor op. Deze zal ook wel als pingelsensor dienen (?).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Bodejodel;41819 schreef : Alle bitumen dempingsmatten er uit krabben, dat scheelt ook een paar kilo.
Wel eens een vario getild? De versnellingsbak van mijn 740 (4-bak + losse overdrive-unit) inclusief koppelingshuis weegt stukken minder als een vario...
Sterker nog: Dat is de pingelsensor... kloppen (knocking) = pingelen
Hmmm, qua gewicht van de versnellingsbak vs. variobak zou je weleens gelijk kunnen hebben. Voordeel van de variobak is dat deze in 2 delen te tillen is. De versnellingsbak krijg ik in m'n eentje net van de grond .
Er zit dus maar 1 pingelsensor als ik het goed begrijp? Dat is dus die klopsensor.
Ik denk persoonlijk dat ik eerst eens aan het vermogen ga sleutelen, daarna gaan wel het gewicht omlaag brengen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Bodejodel;41819 schreef : De versnellingsbak van mijn 740 (4-bak + losse overdrive-unit) inclusief koppelingshuis weegt stukken minder als een vario...
... dan een vario
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Te donkere foto, maar dit is het neusje van de 343 met de B18FT erin.
Alweer een te donkere foto, nu is alleen de andere kant van het neusje te zien.
De banden verzameling met de spatschermen en 't neusje
De volvo 400 onderdelen
Het B14.2 motortje wat nu verkocht is.
Het resultaat tot een maand geleden.
En de gefreesde voetplaten voor het uitlaatspruitstuk.
Conclusie: wordt tijd voor een betere camera.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.