1.7 Turbo 440 in 343DL

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-09-2011 21:18 #885091 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

Ovlov 3.6L;183832 schreef : Onnodig dus, 't comfort is toch al ver te zoeken ;)

Ben nu ook bezig om flink wat van de flensplaatjes af te draaien en te frezen; puur gewichtsreductie zodat de synchromeshen zo min mogelijk op hun fl*kker krijgen tijdens het schakelen ;)

Verder schiet het niet echt op allemaal. Dit weekend weer trekkerbehendigheidswedstrijd mee georganiseerd (ach die boeren moeten ook een pleziertje hebben ;)) wat weer een weekend heeft opgeslurpt.


Iemand die misschien weet hoe en dashboard van een 343 terug in elkaar moet? :wtf2:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2011 21:28 #885094 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
wat moet er gebeuren?

onderdelen van eht dash, of het dash zelf in de auto zetten?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-09-2011 22:56 #885097 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

volvofiel;183979 schreef : wat moet er gebeuren?

onderdelen van eht dash, of het dash zelf in de auto zetten?


Alles moet er weer compleet in komen. Dus ook de kabelboom, kachel (slangen) ed. Heeft iemand niet toevallig een exploded view?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2011 22:58 #885098 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
kun je zelf makkelijk bij!

onderdelenboek op ledenmenu

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-09-2011 20:26 #885219 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Zo, weer een dagje aan het knutselen geweest:



M'n broer heeft een berichtje achtergelaten.....:crazy2:



De voorkant staat eindelijk in elkaar!









De uitlaat is helemaal klaar!



Heb m'n radiateur naar de kl*te geholpen :flame:



Maar heb gelukkig een andere (met thermokoppel) gesponsored gekregen van Frits! Bedankt jong!



Dashboard zit er gedeeltelijk in..........



Wat was dat een geprul om alles passend te krijgen (en de beluchtingsroosters te behouden!)



En de hevel van het motorkapslot moest nog verzet worden dankzij de rolkooi.





Bezig geweest met het optimaliseren van de motorkoeling. Heb een tweetal "venturi-stukjes" gemaakt om de turbo te koelen. Had namelijk het idee dat de de vorige turbo te warm werd (seals lekten nog weleens door). Eens kijken of het gaat werken

Al met al begint het weer een beetje op te schieten!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-09-2011 10:45 #885260 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Erik,waarom laat je de sidepipe aan de rechterkant uitkomen ipv aan de linkerkant?
Dat kan bij een keuring eventueel nog wel gezeik opleveren!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-09-2011 16:16 #885311 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Buijs, wil je een of andere gaan injecteren pre-turbo? Of heb je iets van water/alcohol injectie voor de gasklep in gedachten?
Die andere werd zo warm omdat hij veel te klein was!

Heb misschien nog wat niet te grote injectoren liggen van een 1.3, misschien kun je daar nog wat mee....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-09-2011 18:53 #885406 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

Bart Manders;184150 schreef : Erik,waarom laat je de sidepipe aan de rechterkant uitkomen ipv aan de linkerkant?
Dat kan bij een keuring eventueel nog wel gezeik opleveren!


In principe zijn er maar zat busjes en dergelijken die ook een side-pipe hebben. De reden dat ik hem aan de rechterkant uit heb laten komen is dat ik dan zelf minder last heb van de uitlaatgassen wanneer het raam aan de bestuurderszijde openstaat. Daarnaast liggen de brandstofleidingen ook aan de linkerkant van de wagen.

K ben eigenlijk helemaal niet zo bang voor de APK.

Ruben;184204 schreef : Buijs, wil je een of andere gaan injecteren pre-turbo? Of heb je iets van water/alcohol injectie voor de gasklep in gedachten?
Die andere werd zo warm omdat hij veel te klein was!

Heb misschien nog wat niet te grote injectoren liggen van een 1.3, misschien kun je daar nog wat mee....


Heb inderdaad weleens aan water-injectie gedacht ja. Maar in principe is zoiets een lap-middel. Eerst maar eens zorgen dat we wat meer vermogen krijgen en daarbij de uitlaatgastemperatuur goed in de gaten houden. De uitlaattemperatuur is de beperking (de zuigers willen op gegeven moment gaan smelten). Ik verwacht echter dat dat bij een pk'tje of 230 nog niet echt een grote rol gaat spelen.

Een gast uit Engeland heeft een aantal jaar geleden zo'n 258pk gehaald met compleet origineel onderblok, kop, spruitstukken, intercooler en nokkenas. Met andere woorden: grotere turbo en injectoren en gewoon zoveel mogelijk laaddruk.
Daarna gingen z'n zuigers eraan.

Qua koeling hoop ik het al een heel stuk beter voor elkaar te hebben:
- nokkenas met meer lift en duration
- grotere intercooler
- ander uitlaatspruitstuk welke de warme uitlaatgassen beter af kan voeren
- andere inlaatspruitstuk de wrijvingsverliezen te beperken

Ik ben er vrijwel van overtuigd dat ik met minder turbodruk dus meer pk's eruit kan toveren, juist omdat andere verliezen zijn beperkt.

't is dan alleen zaak om het ontstekingstijdstip en mengselverhouding goed in de gaten te houden.

Kun je misschien zeggen hoeveel cc injectoren het zijn. En die injectoren die je me toentertijd hebt gegeven?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-09-2011 15:07 #885543 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Als je betaalbaar aan E85 kunt komen is dat natuurlijk te way to go!

De injectoren die ik je eens had gegeven (groene?) zijn de injectoren van een B230FT +-320cc oid @3 bar.

De kleine injectoren die ik nog heb liggen zijn maar iets van 130 ofzo.


Als je goedkoop meer brandstof nodig hebt kun je misschien eens kijken of het mogelijk is op de een of andere manier een tweede rij injectoren te monteren in het inlaatspruitstuk. Heb nog verschillende setjes B230F injectoren liggen, all yours.

Denk inderdaad dat jouw setup aanzienlijk beter is dan dat van die Engelsman. Hij had ook een andere turbine (lees, de cossie turbine is veel beter)
Waarschijnlijk zit de upgrade naar een .48 turbine er toch aan te komen. Je hebt met al deze mods en een goede tune mogelijk al een motor die 120pk atmosferisch levert.
Met 1 bar overdruk zit je dan al behoorlijk veel vermogen voor zo'n klein blokje.

Als je water/alc mix wilt injecteren zou ik dat voor de gasklep doen maar niet voor de turbo. Zijn ook wel mensen die dat met koude start injectoren oid doen. Mocht je die nodig hebben, zoiets heb ik volgens mij ook nog wel ergens liggen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-09-2011 20:12 #885571 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

Ruben;184445 schreef : Als je betaalbaar aan E85 kunt komen is dat natuurlijk te way to go!

De injectoren die ik je eens had gegeven (groene?) zijn de injectoren van een B230FT +-320cc oid @3 bar.

De kleine injectoren die ik nog heb liggen zijn maar iets van 130 ofzo.


Als je goedkoop meer brandstof nodig hebt kun je misschien eens kijken of het mogelijk is op de een of andere manier een tweede rij injectoren te monteren in het inlaatspruitstuk. Heb nog verschillende setjes B230F injectoren liggen, all yours.

Denk inderdaad dat jouw setup aanzienlijk beter is dan dat van die Engelsman. Hij had ook een andere turbine (lees, de cossie turbine is veel beter)
Waarschijnlijk zit de upgrade naar een .48 turbine er toch aan te komen. Je hebt met al deze mods en een goede tune mogelijk al een motor die 120pk atmosferisch levert.
Met 1 bar overdruk zit je dan al behoorlijk veel vermogen voor zo'n klein blokje.

Als je water/alc mix wilt injecteren zou ik dat voor de gasklep doen maar niet voor de turbo. Zijn ook wel mensen die dat met koude start injectoren oid doen. Mocht je die nodig hebben, zoiets heb ik volgens mij ook nog wel ergens liggen.


Inderdaad, een vloeistof-nevel door een turbo heen jagen met 10.000+ rpm is vragen om problemen (iets met waterstraalsnijden).

Maar waarom juist VOOR de gasklep en niet erna?

Met die groene injectoren kan ik dus wel effe mee vooruit, als ik het goed begrijp. Heb alleen twee verschillende types:
0 280 150 200: 300cc/min
0 280 150 355: 300 of 388 cc/min
van de 355 is het afhankelijk uit welke motor de injectoren zijn gekomen. Uit de B230ET of B23ET zijn ze namelijk 388cc/min en uit de B230FT of B23FT zijn ze 300cc/min. Vreemd dat Bosch er hetzelfde nummer aan heeft gehangen. Ach de originele B18FT injectoren geven 192cc/min. Da's dus al een flinke vooruitgang; tot en met de 240pk moet dus haalbaar zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD