1.7 Turbo 440 in 343DL

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-09-2011 20:20 #885573 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
NA de gasklep heb ik eigenlijk zelden gezien, zou wellicht best kunnen. Als er al ergens een koudestartinjectoraansluiting is die evt. gebruiken.
Volgens mij is het omwille van de verneveling en afkoeling van het inlaattraject dat ze zo'n water/meth ventiel vaak voor de gasklep zetten.

Poe denk dat alles uit een FT is gekomen, helemaal zeker weten doe ik het niet. Te lang geleden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-09-2011 20:35 #885574 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Aha, begrijpelijk!

Ben dan wel benieuwd hoe men die water-injectoren aanstuurt. Via ECU?
Zou moeten kunnen.......

Zat alleen zojuist te denken: heb eigenlijk zowat overal al over nagedacht, maar nog niet over de bougies. Hmmm, toch ook maar eens wat tijd aan besteden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-09-2011 21:25 #885579 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
NGK BP7-8 iets dergelijks.

Misschien is acht het verstandigst.

Nee vaak met een drukschakelaar of gaskleppositieschakelaar. Hoeft maar een paar euro te kosten te aansturing van zo?n injector. Hobbs switch bijvoorbeeld.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-09-2011 21:40 #885609 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

Ruben;184481 schreef : NGK BP7-8 iets dergelijks.

Misschien is acht het verstandigst.

Nee vaak met een drukschakelaar of gaskleppositieschakelaar. Hoeft maar een paar euro te kosten te aansturing van zo?n injector. Hobbs switch bijvoorbeeld.


Origineel zit er NGK BPR7ES.
Daarnaast wordt er op veel plekken gesuggereerd dat de wartmegraad van de bougies afhankelijk is van de hoeveel vermogen er wordt opgewekt in de ontbrandingsruimte. Zie dat er op verschillende plaatsen gebruik wordt gemaakt van de vuistregel: voor elke 100pk meer, moet je een warmtegraad hoger gaan zitten.
Inderdaad; zoals jij al aangaf, Ruben, zou het dan een BPR8ES worden.

Mocht er nu straks teveel roetaanslag op de bougie blijven zitten (wat weer detoneren tot gevolg zou kunnen hebben) dan kunnen we altijd nog terug naar de BPR7ES gaan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-09-2011 23:02 #885629 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
En die 'R' in BPR8ES kun je weglaten, slechts de ontstoring die waarschijnlijk ook al in je verdeler en kap zitten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-09-2011 18:43 #885709 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Dat klopt wel dat er veel busjes en bijv ook de renault 4 een zijuitlaat hebben maar dan wel links en nooit rechts want dat is in pricipe niet toegestaan.Ik heb bij de 55 ook altijd een sidepipe gehad(behalve op de Nordschleife want daar vinden ze 116db te luid)maar dan wel aan de linkse kant.

Maar ik hoop voor je dat het goed gaat!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-09-2011 18:58 #885711 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Ik snap het probleem voor de keuring met een sidepipe aan de rechtse kant niet zo goed. Het is denk ik alleen maar prettiger omdat je minder herrie hebt als je met het raam open rijd. Voor fietsers/voetgangers maakt het niet zo veel uit denk ik, daar ben je toch na een milliseconde voorbij.

Ook gek eigenlijk dat praktisch elke scooter en motor de uitlaat rechts hebben hangen, en dat een auto dat niet mag. Typisch Nederlands als je het mij vraagt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
24-09-2011 19:29 #885712 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

General Custom;184616 schreef : Voor fietsers/voetgangers maakt het niet zo veel uit denk ik, daar ben je toch na een milliseconde voorbij.

Ook gek eigenlijk dat praktisch elke scooter en motor de uitlaat rechts hebben hangen, en dat een auto dat niet mag. Typisch Nederlands als je het mij vraagt.


Volgens mij gaat het juist om de fietsers en voetgangers. Zelf kan ik 2 logische redenen bedenken:
a) uitlaatgassen.
b) lawaai.

Ik vind het persoonlijk niet meer dan logisch. Bij een auto valt het nog meer, maar een (ouder) diesel busje of vrachtwagen wil nog wel eens aardige wolken uitblazen.

Scooters hebben de uitlaat dan wel rechts, maar meestal wel naar achteren gericht. Een scooter is maar heel smal, dus of die uitlaat nu 30 cm naar links zit en recht naar achter blaast, maakt dan niet zoveel verschil.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-09-2011 08:57 #885743 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Juustem!

De 66 coupe die ik ooit eens compleet als rallyauto opgebouwd heb had ook al een sidepipe.Bij de apk kreeg ik toe te horen dat ze er niet blij van werden maar dat ze er nix van konden zeggen omdat ie links zat.Had ie rechts gezeten dan was het definitief afkeur!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-09-2011 15:51 #885774 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Hmmmm, shit.

Heb het namelijk bij twee maten van me nagevraagd en die zeiden dat het geen probleem zou moeten zijn.

Verdomme toch.........maar we zullen wel zien.

Ben nu bezig met de opstart. Eerst net even een droogloop gedaan (geen bougies; geen ontsteking en geen inspuiting) puur om te kijken of de olie op druk komt. Zo komt de oliedruk op ongeveer 0,7-0,9 bar; netjes dus.

Dadelijk de ECU eraan hangen en kijken wat de injectoren doen. Heb er nu wat diepvries zakjes onder hangen zodat ik straks kan vergelijken of de injectoren zo'n beetje dezelfde hoeveelheid brandstof geven.
Niet echt een hele nauwkeurige methode, maar het zal wel een aardige indicatie geven.

Kwam er trouwens ook achter dat de originele injectoren (van de B18FT) 16 Ohm zijn en de huidige 2,7 Ohm. Heb even snel Bosma gevraagd of het geen probleem zou zijn: de eindtrappen van de injectie kunnen 10A aan. Er zitten 2 injectoren parallel per eindtrap geschakeld: 2,7 / 2 = 1,35 Ohm. En 12V / 1,35 Ohm = 8,89A. Moet geen probleem zijn dus.

K zit ook meteen een stap verder te denken mbt het tunen van de motor. Blijkbaar is de zuiger het zwakste punt van de motor. Deze gaat namelijk smelten wanneer de temperatuur te hoog wordt.
Heb ooit weleens vernomen dat een uitlaattemperatuur van 800 graden Celsius zo'n beetje de max is. Iemand die hier meer over kan vertellen?

Ook blijkt het dat je, bij het bepalen van het optimale mengsel en ontstekingstijdstip ook gebruik kunt maken van de EGT-sensor. Blijkbaar is het zo dat wanneer je motor een mengselverhouding van 1 op 14,7 de motor eigenlijk optimaal (lees zuinig zonder de temperaturen te ver oplopen en zonder dat het vermogen inzakt) loopt. Maar wil je meer vermogen uit een motor halen, dan zul je al snel tussen de 1 op 12 en 1 op 13,5 moeten gaan zitten. Het optimum is voor elke motor anders, maar het blijkt wel dat wanneer je de motor te rijk (onder 1 op 12) gaat lopen, de EGT plotseling zakt en wanneer hij te arm (boven 1 op 15) gaat lopen de EGT ook ineens zakt! De kans op misfires stijgt echter wel wanneer de motor te schraal loopt (vanaf 1 op 17) en dat maakt het ook zo gevaarlijk (onregelmatige kracht op de aandrijflijn, zuigers, drijfstangen ed).

Indien je het optimum in je mengsel hebt gevonden kun je het ontstekingstijdstip gaan bepalen. Heb je een te laat ontstekingstijdstip, dan zullen de gassen nog aan het verbranden zijn terwijl de uitlaatklep al open gaat; hoge EGT. Te vroeg ontstekingstijdstip zal ook weer zorgen voor een hoge EGT (te vroeg detoneren/pingelen).

Best interessant allemaal!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD