1.7 Turbo 440 in 343DL
- V300 register
- Verbannen
rwdstudent;39964 schreef : Heey, die zoek ik ook nog! Als je wat tegenkomt, bestel gelijk maar een krat!
Check.
Kunnen we er niet een inkoopactie van maken?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Let's talk about Turbo's!
Ik ben hier en daar eens een beetje informatie aan het zoeken geweest over turbodruk enz.
In principe is deze heel gemakkelijk op te voeren: Gewoon een kwestie van aan de waste-gate draaien en de turbodruk gaat omhoog. Schijnbaar kun je dan tot ongeveer 140pk gaan. Hierbij komt de turbodruk door het rode, dit schijnt zo'n 1.1 bar te zijn.
Het injectiesysteem regelt zich automatisch bij, logisch: wanneer de turbodruk verhoogt wordt, wordt er meer lucht aangevoerd, wat de luchtmassameter weer meet: er komt dus meer brandstof in de cilinders.
Wanneer je de boel gaat chippen kun je richting de 170pk. Dit is ongeveer het maximale zonder verdere aanpassingen. Hierna moet je andere injectoren gaan zetten voor meer brandstof en een andere turbo voor meer turbodruk.
Even terug naar het chippen. Wat gebeurd er nu precies bij het chippen?
De ECU meet schijnbaar de turbodruk. Deze druk wordt omgezet in een elektrische weerstand. Deze weerstand wordt kun je weer "foppen" door deze te vergroten of te verlagen. Hierdoor gooit hij de TCV (Turbo Control Valve = De klep tussen de waste-gate en het inlaatspruitstuk welke open gaat wanneer de turbo-druk te hoog wordt) later open en dus bekom je een hogere turbodruk.
Maar tot hoever kan ik hiermee gaan? Waar liggen de grenzen?
Oja, eergisteren even op en neer geweest naar Eindhoven (aan het zwemmen geweest met wat klein jong ) Wanneer ik gewoon netjes constant 120km/h reed werd de olie toch al zo'n 97 graden. Best veel. En helemaal wanneer we lekker gaan driften terwijl het 20 graden is. Oliekoeler= dus ECHT nodig denk ik.
Voor meer info: www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?=&p=169606
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Overigens vindt ik je verhaal over de turbodruk vrij sterk (of zwak, maar net hoe je het ziet :] ).. op 1.1 bar moet je veeeeeeeeel meer vermogen hebben dan 140 pk.
Op 1 bar overdruk draaien met een juiste ECU mapping kan goed leiden tot 170 pk.
Hoe ver kun je gaan? Dat is een mooie: breedband lambda en programmeerbaar management. DE keywords. En dan is het een kwestie van afstellen op de grens. Wat is de grens? pingel, een uitlaatgastemperatuur van 1000 graden, een blown koppaking etc..
Als je met dat soort dingen aan de gang wilt, moet je op www.2xceler8.nl kijken. Allemaal mafkezen..
Maar... Slinger eerst dat blok eens aan de gang, daarna druk maken over remmen, onderstel en aandrijflijn. Als laatste komen pas de trappelende paardjes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
heb je het volvo vliegwiel? dan klopt de positie ook nog eens!
als je het renault vliegwiel hebt zijn waarschijnlijk de nokken aan de omtrek anders.
ik weet niet of de renault ontsteking werkt op de volvo nokken, maar het lijkt me van wel eigenlijk. je zult zowieso de timing moeten controleren, en als je wilt gaan opvoeren moet je de ontstekingscurve ook nog eens instelbaar maken
(wat alleen gaat bij een aftermarket systeem, wat zowieso wel werkt op de aanwezige nokposities - je moet het alleen instellen.)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
rwdstudent;40260 schreef : Ik ken het 1.7 koppelingshuis niet, maar als het goed is zit er ook gewoon een ruimte voor de bdp sensor. Blok eruit halen is nog niet nodig dus.
Overigens vindt ik je verhaal over de turbodruk vrij sterk (of zwak, maar net hoe je het ziet :] ).. op 1.1 bar moet je veeeeeeeeel meer vermogen hebben dan 140 pk.
Op 1 bar overdruk draaien met een juiste ECU mapping kan goed leiden tot 170 pk.
Hoe ver kun je gaan? Dat is een mooie: breedband lambda en programmeerbaar management. DE keywords. En dan is het een kwestie van afstellen op de grens. Wat is de grens? pingel, een uitlaatgastemperatuur van 1000 graden, een blown koppaking etc..
Als je met dat soort dingen aan de gang wilt, moet je op www.2xceler8.nl kijken. Allemaal mafkezen..
Maar... Slinger eerst dat blok eens aan de gang, daarna druk maken over remmen, onderstel en aandrijflijn. Als laatste komen pas de trappelende paardjes.
Qua BDP-sensor heb je in ieder geval gelijk: Er is dus WEL plek om de BDP-sensor op te hangen. Hier had ik nog niet eerder aan gedacht. Vandaag nog maar eens goed naar gekeken.
Dit ophangpunt zit namelijk op het blok en niet op het koppelingshuis. Het vliegwiel gebruik ik overigens van de B18FT (het volvo 460 1.7 turbo-blok dus). Dat zit dus wel snor in combinatie met de ECU van de volvo 460.
Achteraf gezien wankelt het verhaal aan alle kanten inderdaad. Ik vond die 140pk ook wat laag voor zoveel turbodruk. Dat zou beteken dat de moter nog ergens ernstig "begrensd" zou zijn. Bij een diesel is dat simpel: door te weinig diesel in te spuiten. Bij een benzine motor is dit juist heel gevaarlijk voor de zuigers: doordat de verbrandingstemperatuur omhoog gaat kun je weleens last krijgen van geperforeerde zuigers. Ik heb deze informatie dan ook maar rechtstreeks van forums afgeplukt.
Die 140pk lijkt me heel gemakkelijk te verkrijgen door de wastegate te verdraaien. Volgens mij kun je hier slechts enkele tienden bars mee winnen. Dit omdat er nog een elektrisch bediende klep tussen die de opengaat wanneer de turbodruk te hoog wordt. Deze klep zorgt er weer voor dat de wastegate geopend wordt. Deze klep wordt bestuurd door de ECU (een centrale computer oid). Deze ECU kun je heel makkelijk voor de gek houden door de turbodrukslang (waarlangs de ECU de turbodruk meet) af te doppen. De ECU meet dus geen turbodruk meer en gooit dus de klep nooit open. Hierdoor gaat de turbodruk "oneindig" stijgen. Vrij link dus.
Je kunt wel de ECU op een "nette" manier voor de gek houden: door dus een regelbare weerstand te gebruiken. De ECU "meet" dus een lagere turbodruk dan er in werkelijkheid is. Hierdoor gooit hij die klep pas open bij een hogere turbodruk.
De grens in het opvoeren van de druk schijnt te liggen totdat je aan de 170pk komt. Daarboven kunnen de luchtmassameter en de injectoren het niet meer bijhouden. Daarboven wordt het dus linke soep.
Ik heb volgens mij ergens nog gelezen dat de benzinedruk opgevoerd moest worden? Had dit ook met het chippen te maken?
Ik vraag me dus nog steeds af wat ze nu precies doen bij zo'n tuningsbedrijf.........
Inderdaad heb je (alweer ) gelijk Frits: eerst de paardjes laten trappelen voordat je hun neusgaten uit gaat boren .
Al moet ik er rekening mee houden om je straks weer een hak te kunnen zetten wanneer jouw 343 sneller zou worden :crock:.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
kun je zien hoe dat tekeer gaat;D
die is getjipt en heeft een zwaardere wastegate en een dumpvalve
dat geeft 170pk en 240nm/das echt genieten:groovy:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ovlov 3.6L;40301 schreef : Je kunt wel de ECU op een "nette" manier voor de gek houden: door dus een regelbare weerstand te gebruiken. De ECU "meet" dus een lagere turbodruk dan er in werkelijkheid is. Hierdoor gooit hij die klep pas open bij een hogere turbodruk.
Vraag blijft alleen of je ECU het netjes kan bijregelen. Dus moet je minimaal een wideband lambda hebben om te checken.. Maarrr.. Het eerste dat ik zou gaan doen als ik de 1.7T ging tunen: De oude ECU de kliko in..
Met de zelfde druk kun je met een programmeerbare ECU al een stuk meer vermogen behalen.
Mijn 343 wordt sneller
Hoewel ik niet had verwacht dat jij er daadwerkelijk geld in ging investeren. Wordt een leuke strijdt dus :]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.