1.7 Turbo 440 in 343DL
- V300 register
- Verbannen
links van het turbinehuis de voorpijp (bocht van de camera weg?)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
antiekeradio;38852 schreef : als ik het goed zie zie je vanaf rechtsonder het uitlaatspruitstuk, de aansluitflens, en daarboven het turbinehuis met een draad ervoor langs (daarom zwarte streep)
links van het turbinehuis de voorpijp (bocht van de camera weg?)
Jup! Je hebt helemaal gelijk wouter!
Ik vraag me dan weleens af hoe het zit met de koelvloeistof en de olie en keerringen.............dat kan toch nooit goed zijn als dat ding zo roodgloeiend staat :S
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
antiekeradio;38863 schreef : het gedeelte waar de lagers etc in zitten zie je niet, dus gloeit niet
Opzich inderdaad vrij logisch :+.
Dus als ik het goed begrijp wordt dan ook alleen het binnenste gedeelte gekoeld. Er zullen dan wel flinke materiaalspanningen om de hoek komen kijken dacht ik zo. Aan de andere kant wordt de boel wel netjes uitgegloeid. Het spruitstuk zal niet zomaar scheuren dus .
Van de week trouwens het motortje er eens in gaan hangen denk ik.
Ik heb eergisteren trouwens een MIG/MAG-apparaatje opgehaald bij m'n schoonvader. Die heb ik voor een prikkie over kunnen kopen. Nu is het nog een kwestie van gasfles aanschaffen en een rol draad kopen. Daarna eens alle rotte hoeken uit de 343 slijpen en eens vrolijk gaan lassen. Dan is dat probleem ook weer uit de wereld.
Wanneer ik het apparaatje niet meer nodig heb zal ik hem weleens te koop zetten.
Maar eerst:
- goede bump-stops opzoeken/kopen en monteren
- koni's monteren (weer rijdend zien te krijgen)
- koppelingshuis uit elkaar halen en eventueel voorzien van nieuwe lagers
- motor erin hangen
- roest eruitslijpen en dichtlassen
- in- en uitlaat op maat maken
- de 5-bak uit elkaar halen en eens kijken hoe het hiermee gesteld is. Schoonmaken en misschien nog enige lagers vervangen.
- vario er onderuit en 5-bak eronder
- versnellingspook en dashboard aanpassen
- draadboom fabriceren
- testritje? :wtf2:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Nog mooier zou canvas bussen zijn. Gaat langer mee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Pistonpen paultje;38878 schreef : Bumpstops: Ik heb in mn rooie 343 uitlaat rubbers gemonteerd :+ Werkt aardig goed. Weet niet van welke auto ze waren, maar het was een model-o met een streep erdoorheen, en dat streepie heb ik weggeknipt. Paste perfect.
Nog mooier zou canvas bussen zijn. Gaat langer mee.
Ik wil er wel zeker van zijn dat de koni schokdempers niet tegen hun eindaanslag kunnen komen. Dat betekend namelijk het einde van het stelmechanisme. Ik zou niet de eerste zijn die z'n koni's op die manier naar de Palestijnen helpt. Kortom, ik zal dus goede bump-stops moeten zoeken waarvan ik zeker weet dat ze niet ten einde slaan.
Voor de originele schokdemper maakt het "niks" uit wat voor bump-stops je gebruikt........alleen krijgt je demper/ophanging alsnog een flinke oplawaai wanneer hij eens ten einde komt.
Ik zal straks weleens even naar de Raydo bellen, vragen of ze het ??n en ander op voorraad hebben liggen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ovlov 3.6L;38871 schreef : - de 5-bak uit elkaar halen en eens kijken hoe het hiermee gesteld is. Schoonmaken en misschien nog enige lagers vervangen.
bespaar je de moeite.. het is een VOLVO bak he... eventueel wel de keerringen en olie verversen, maar daar kun je het qua "moeite VS resulaat" beter bij laten :halo:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
antiekeradio;38908 schreef : bespaar je de moeite.. het is een VOLVO bak he... eventueel wel de keerringen en olie verversen, maar daar kun je het qua "moeite VS resulaat" beter bij laten :halo:
Inderdaad kun je weleens groot gelijk hebben...........aan de andere kant ben ik wel nieuwsgierig hoe zo'n bak in elkaar zit.
Ik weet overigens wel dat de achteruitversnelling en de 2de versnelling verschrikkelijk jankten. Dat baarde me zorgen.
Achja, we zullen zien..............Misschien doe ik er dan ook wel niks aan :halo:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
We moeten namelijk een pedaaltje bij hebben --> koppelingspedaal.
Natuurlijk kun je op de huidige pedalbox ook gewoon een pedaal bijzetten, jammergenoeg is het gat, waar de koppelingskabel doorgaat, weer kleiner als bij de 340. Aangezien ik alleen maar een koppelingskabel van een 340 heb en ik geen zin had om te boren heb ik dus de gehele pedalbox overgezet.
De volgas-schakelaar die standaard op de vario-uitvoering zit heb ik laten zitten. Waarom? Dat laat ik later wel weten.
Daarna nog even een zwaardere rembekrachtiger gezet en de hoofdremcilinder van de 340.
Ik wou de remkrachtverdeler ook overzetten maar ik vraag me of er verschil in zit met de originele. Enkele aansluitpunten zitten namelijk wel op een andere plaats.
Vanavond de veerpoten eens helemaal in elkaar zetten en eronder doen. Dan kunnen we hem weer verrijden. Hopelijk kan ik dan morgen de motor erin hangen. Daarna kunnen we kijken wat er allemaal aangepast moet worden aan de spruitstukken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
't is weer een actief avondje geweest. Ik heb uiteindelijk er toch maar voor gekozen om m'n oude bump-stops te gebruiken. Meteen een stuk dikwandige taaie slang omheen gedaan. Even goed gechecked, en nee, die vering komt nooit meer zo ver ten einde dat het stelmechaniek van de Koni geraakt kan worden.
Vanavond meteen de veerpoten onder de 343 gezet en zgan remblokken gezet. (Had ik nog liggen ).
Hij rolt weer .
Daarna was de motor aan de beurt. Na flink wat sjouwen, takelen, bloed, zweet en tranen..................hing hij erin!
Het pas nog ook!
Morgen eens naar school gaan, origineel uitlaatspruitstukkie meenemen en alle grondplaten eens natekenen zodat deze CNC-gefreest kunnen gaan worden. Zaterdag wat lasbochtjes opzoeken op 't werk.
Nog even een fles Argon/CO2-mix en een rol draad halen voor m'n MIG/MAG-apparaatje en dan kunnen we het spruitstuk in gaan hechten.
Het aflassen doe ik maar op het werk. Ik ben namelijk bang dat ik te weinig inbranding krijg met m'n eigen apparaatje.
Bovendien wou ik de grondplaten allemaal op een zware UNP vastbouten zodat de boel niet teveel gaat trekken.
Over het aluminium inlaatspruitstuk moet ik nog maar eens goed nadenken. Ik heb hem namelijk al bij het blok gehouden maar ik ben bang dat ik niet veel ruimte overhoudt. Het positioneren komt dus vrij nauwkeurig.
Maar eerst..................die klote-vario-bak eronderuit.............ik krijg die auto niet eens meer in m'n 1tje van z'n plek geduwd..........
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.