1.7 Turbo 440 in 343DL

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-05-2010 23:10 #829449 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
De ouwe verstopte demper van m'n GLS komt eronder :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-05-2010 10:25 #829466 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Denk je dat de keurmeester het gaat geloven als je opeens 0.00% CO-waarde hebt? ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-05-2010 13:06 #829482 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Geloven of niet , als alles in orde is moet hij hem goedkeuren. Ik heb zo veel jong timers gekeurd waar je even snel een slangetje af trekt als je steekproef hebt. Na de keuring er weer op en klaar is klara. Enne zeker weten de heren keurmeesters dit. Kunnen ze niks tegen doen.Of je dit zelf wilt is ten tweede. Je wilt je auto toch in orde.
Wat anjo zegt is i.d.d. zo, je moet alle luchtlekkage's uitsluiten, anders probeert je ecu het mengsel bij te regelen. Je hebt veel "lucht"(valse) dus de ecu spuit meer in.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-05-2010 19:12 #829582 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

AvdAkker;143662 schreef : nou dan zijn ze bij de RDW dus wel gewoon goed bezig:) had de indruk dat alle echte beunjonkeldehaas projecten die ?cht niet konden nu zo legaal op kenteken mochten

algehele netheid van de ombouwen is naar mijn mening gewoon een vereiste, slangen die vrijlopen, bedrading dat veilig aangesloten/gemonteerd is (ivm brandgevaar) etcetera. het is niet moeilijk en het hoeft geen tijd te kosten, maar je hebt er wel veel plezier van en de auto is een stuk minder storingsgevoelig:)

qua uitlaat zou ik idd voor de keuring een reflectie einddemper van een 340/360 proberen; eventueel zelfs de originele middendemper erbij. voor de keuring heb je toch niet het maximaal mogelijke vermogen nodig en dat spul heb je er zo onder gebakken

lekke rembekrachtiger zou overigens wel de oorzaak kunnen zijn, onder laaddruk kan een luchtlek in de bekrachtiger ook al voor een aanzienlijke mengselverrijking zorgen


De rembekrachtiger heeft er in principe niets mee te maken.
Daarnaast zit er een terugslagklepje voor de wat ervoor zorgt dat er vooral g??n drukverhoging plaats kan vinden in de rembekrachtiger; anders zou de auto slechter gaan remmen!

rwdstudent;143672 schreef : De ouwe verstopte demper van m'n GLS komt eronder :D


Inderdaad. Die oude totaal verrotte einddemper die ook nog eens verstopt zat :). Inclusief een hele hoop plaatwerk ;). Het kostte me een anderhalf uur laswerk om hem een beetje gasdicht te krijgen; maar dan heb je ook wat :yesyes:

setsunakaede;143690 schreef : Denk je dat de keurmeester het gaat geloven als je opeens 0.00% CO-waarde hebt? ;)


Ze moeten maar :+.
Daarbij vindt ik het zelf ook niet zo leuk datie zoveel CO produceert. Kost me alleen maar meer benzine terwijl hij minder vermogen levert.

De uiteindelijke oorzaak bleek trouwens de TPS (Thottle Position Sensor = gaskleppositiesensor). Deze peakt nogal flink waardoor de acceleratieverrijking werd gegeven.........

360 Turbo Intercooler;143706 schreef : Geloven of niet , als alles in orde is moet hij hem goedkeuren. Ik heb zo veel jong timers gekeurd waar je even snel een slangetje af trekt als je steekproef hebt. Na de keuring er weer op en klaar is klara. Enne zeker weten de heren keurmeesters dit. Kunnen ze niks tegen doen.Of je dit zelf wilt is ten tweede. Je wilt je auto toch in orde.
Wat anjo zegt is i.d.d. zo, je moet alle luchtlekkage's uitsluiten, anders probeert je ecu het mengsel bij te regelen. Je hebt veel "lucht"(valse) dus de ecu spuit meer in.


Origineel, met een LMM (Lucht massa meter), klopt dit. In mijn geval is de luchtmassameter eraf gegooid en wordt de brandstof inspuiting bij constant toerental geregeld aan de hand van de inlaatspruitstuk (MAP-sensor = Manifold Air Pressure). Wanneer de stand van de gasklep plotseling veranderd blijkt de MAP-sensor te laat te zijn. Op dat moment wordt er een acceleratieverrijking gegeven aan de hand van de TPS.

Stom dat ik daar op dat moment niet aan dacht. Ik heb namelijk al veel meer problemen met de TPS gehad..........ach ja......

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-05-2010 20:56 #829597 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
ok, maar hij kan toch niet alleen aan de hand van map en gasklep sensor het ideale lucht/brandstof mengel regelen?? Wordt ie ook nog gecontroleerd door een lambda sensor? En heb je de ecu zelf ingeleerd? Zelf een mapping gemaakt?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-05-2010 21:22 #829600 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Buis heeft de mapping zelf gemaakt ja.

Met enkel MAP in combinatie met toerental kan je zelfs al een perfect rijdende turboauto maken. TPS erbij voor verrijking, maar is niet eens noodzakelijk.

Gasklep en toerental kan je ook je mapping op maken, maar dan alleen bij een N/A motor.

De lambdasensor heb je niet meer nodig als alles afgesteld is, voor het afstellen is het wel makkelijk ja. Het is wel mogelijk om middels de lambda een nacontrole en bijregeling te maken, maar in principe heeft het geen effect op het rijden. (enkel verbruik). Een lambda heeft een vertraging in haar meting, dus zogauw je gas bij geeft, of in toeren stijgt pakt de computer direct haar waarden uit het kenveld. Zo'n nacontrole werkt dus alleen bij een constante rit (lees snelweg).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-05-2010 19:20 #829667 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Helemaal correct, Frits. Niets aan toe te voegen ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-05-2010 19:23 #829668 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Alleen moet ik opschieten met m'n 360, dan kan ik m'n eigen bommetje gaan afstellen :]

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-05-2010 20:52 #832177 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
okay, ik heb wat dat betreft veel minder afstel mogelijkgheden. Ouderwetse kj tronic. Beetje met de turbodruk spelen en wat meer of minder brandstof. Ja, de brandstofdruk kan ik nog iets opschroeven. Ik heb hem van de week even geprobeert, maarrre, loopt als een treintje!!! Ga binnenkort na goede inloop stand nog wel op de bank, kijken of er nog iets meer uit komt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Schuurmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-05-2010 15:16 #833475 door Schuurmans
Beantwoord door Schuurmans in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

rwdstudent;143829 schreef : Met enkel MAP in combinatie met toerental kan je zelfs al een perfect rijdende turboauto maken. TPS erbij voor verrijking, maar is niet eens noodzakelijk.


Vergeet de inlaatluchttemperatuursensor niet, ook vrij belangrijk.


m.b.t. de eerder genoemde aandrijfas.
Als je de as van de 240 gaat gebruiken, gebruik dan niet het hanglager van de 240 maar pak er een van de 740, daar blijft de as veel beter mee op zijn plek.

Heb die modificatie onder mijn 260 ook gedaan.


p.s. 240/740 aandrijfassen inkorten + ballanceren kan ik voor je doen voor ? 60,--per as.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD