1.7 Turbo 440 in 343DL

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-03-2010 12:02 #821318 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
stabi tuning

Heb hier een erg goed boek liggen over onderstel afstelling e.d. bij race gebruik.
Een van de goedkope tips waar de auteur mee kwam aanzetten, was dat wanneer je de hoek tussen de stabilisatorstang bevesting aan de koets ten opzichte van bevestiging aan de draagarm/veerpoot wijzigt je het een effect van een dunnere/dikkere stabi na kunt bootsen.
Hoe extreem/matig dit effect is kan ik niet zeggen. Om de stabi harder te laten werken zou je stang tussen de veerpoot en de stabi iets in moeten, korten (mits ik het goed heb begrepen).

Verder zei hij nog dat je (bij circuit gebruik) met een zo dik als mogelijk stabilisatorstang moet werken. Eigenlijk steeds dikkere stabi(/meer stabi werking) monteren totdat je gripverlies krijgt en dan terug naar de maar/setting waarbij dat niet het geval was.

Wel een originele manier om ramen te blinderen:p

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-03-2010 12:16 #821319 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
dat kortere armpjes aan een stabi hetzelfde effect heeft als een dikkere stang lijkt me logisch

wat de hoek er mee te maken heeft weet ik niet helemaal zeker, het lijkt me dat de werking van de stabi het beste is als ie in de 'midden stand' loodrecht op de veerpoot inwerkt. (dus niet dat de 2 armen al een stuk schuin naar boven of beneden staan als de auto recht staat)

de diverse onderdelen beschrijven namelijk een cirkelbaan die in de hartlijn van de veerpoot bij elkaar horen te komen. als je de stabi hoger of lager (schuin) monteert ligt de cirkelbaan die de uiteinden van de stang gaat afleggen niet meer dichtbij/op de hartlijn van de veerpoot en dan gaat de zaak dus ontzettend wringen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-03-2010 12:20 #821320 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Erik;

Misschien is het leuk (en handig) om via marktplaats of forum.carclean.nl ofzo een snowfoam aan te schaffen. Dan spuit je je hele auto onder 't spul wat flink ontvet en schoonmaakt. Afspoelen, goed wassen en dan ben je al 'n stuk verder.

Verder zijn die strepen vrij makkelijk met machine (exentrisch) en cleaner/polijstmiddel te verwijderen.

Ik weet niet of je er zoveel tijd aan wil besteden, maar dan glimt ie wel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-03-2010 13:04 #821323 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Wouter,

Inderdaad: wanneer je de armen korter maakt, buigt de stabilisatorstang meer bij een bepaalde hoeveelheid inveren aan ??n kant.
In principe werkt een hoekverandering hetzelfde. Hierdoor krijg je ook meer beweging in de stabilisatorstang. Het nadeel is echter dat de reachtiestangetjes (welke van de stabilisatorstang naar de veerpoten lopen) aan de veerpoten bevestigd. Deze veerpoten draaien wanneer je stuurt. Ik ben dus bang dat hierdoor het stuurgedrag wordt beinvloed.

Voorlopig hou ik het, qua stabilisatorstang, hierbij. Uiteraard is er nog heel veel aan uit te proberen en te onderzoeken maar ik kan er m'n prioriteiten nog niet bij leggen. Eerst maar eens wat andere dingen doen ;)
Als je ziet hoe Frits drift met z'n relatief standaard 340.......... ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2010 21:44 #821402 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Een keer een middag aan besteden, goed in de wax zetten en dan spuit je het er de volgende keer zo af.
Dat is mijn ervaring na een middagje terreinrijden.

Kun je ook gelijk wat aan de roest doen, het mooie weer komt er weer aan :+ :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-03-2010 22:23 #821410 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Helaas Joost, eerst komt de voorwielophanging aan bod vrees ik ;)

Ik gooi m'n eerdere ideeen overboord. Ik wou eerst de voorwielophanging gaan voorzien van POM-bussen. Dat wordt hem niet. De uitlijning komt best nauw en verstelbaarheid is er dan nog niet.
Ik ga nu alles uitvoeren met kogels. Daaraan zitten draadstangen welke ervoor zorgen dat de boel verstelbaar is. Zo kan ik straks niet alleen de spoorbreedte (met daarbij het camber) maar ook het caster verstellen. Ofwel: ik kan de voorkant zo uitlijnen als ik zelf wil.

Binnenkort eens gauw de kogels bestellen. Heb nu eindelijk een betaalbaar adresje gevonden! In totaal heb ik zo 4 kogels nodig voor de draagarmen en de reactiestangen. Daarna alleen nog kogels zien te vinden voor de topmounts. Helaas is dat iets moeilijker.....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2010 23:14 #821421 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
klinkt goed!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-04-2010 17:46 #825766 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Is het niet n optie om met n excentrische domeplaat te gebruiken :hmmz2:.
Die zijn voor diverse autotype's kant en klaar te krijgen dus lijkt me dat er voor de 300 serie iets passends te vinden moet zijn :yummie: :yummie: .
Heb daar zelf nog niet aan zitten puzzelen omdat die fase voor mijn auto nog niet aan de orde is :no::no::no:.
Door middel van het verdraaien van de plaat kun je dan relatief eenvoudig een heleboel aan de instelling veranderen.....
Die zijn er ook met een dubbele verstel mogelijkheid zodat je onafhankelijk van elkaar zowel caster als camber kunt instellen :yesyes::yesyes::yesyes::yesyes:.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-04-2010 21:23 #827313 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Ik kom echt wat te kort: vrije tijd en sleutelplek. En 't lijkt wel of alles tegen zit. M'n werk slokt al m'n vrije tijd op. M'n motor verkocht. De cardanassen, die uit Engeland zijn gekomen, zijn ALWEER niet goed. Ik ben het een beetje beu aan het worden op deze manier. De derde driftwedstrijd kan ik nu ook al niet meerijden omdat ik dan met m'n werk weer in het buitenland zit. 3 wedstrijden van de 10 zijn nu al verknalt. Een top 3 klassering is dus al nagenoeg onmogelijk.
Ik kap er voorlopig even mee, zowel met het sleutelen als met het driften. 't wordt tijd voor een momentje van rust ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-04-2010 21:36 #827317 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
En daarna? Woest weer door, grotere turbo ander spruitstuk knal boem gave dingen?

Ik heb nog steeds een oogje op de ombouw-specifieke shizzle, dus...

Je blijft toch wel posten en naar de BBQ komen enzo toch?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD