1.7 Turbo 440 in 343DL
- V300 register
- Verbannen
De dump-valve zit tussen de inlaatbuis (tussen de intercooler en de turbo) en de inlaatbuis (na de luchtmassameter).
Ik heb hem dus na de luchtmassameter losgegooid en die buis dus netjes afgestopt.
Even een stukje rijden liet mij al concluderen dat het voor geen meter rijdt:
- stationair valt hij dan constant stil (tenzij je heel langzaam van het gas af gaat)
- bij constant rijden blijft hij stotteren
Wel ruig geluid.................VROAAAARRRRR PSSSSSJJJJT.........VROAAAARRRRR PSSSSSSJJJJJJT...........
Wat mij overigens opviel is dat bij constante snelheid de dump-valve de druk af liet. Ofwel de druk die over is lijkt niet via de waste-gate te ontsnappen maar via de dump-valve........hmmmmm
Kortom: nu is alles weer origineel.
Naar mij mening komt dit euvel dus doordat de lucht "weg wordt gegooid" na de luchtmassameter. Er wordt dus teveel benzine ingespoten navenhand er lucht is met als gevolg dat het ding voor geen meter loopt.
Maar hoe kan dit probleem oplossen.........ik weet 't niet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
vervang hem eerst maar...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
antiekeradio;37736 schreef : een dumpvalve hoort zover ik weet niet constant te spuien.
vervang hem eerst maar...
Met de Dump-valve is in principe niks mis, hij doet het goed mits hij z'n lucht maar terug in de inlaat gooit.
Hij werkt echter anders dan de reguliere dump-valve. De reguliere dumpvalve werkt namelijk met behulp van veerkracht (meen ik). Wordt de druk te hoog dan gaat hij open totdat de druk laag genoeg is.
De dump-valve van de 1.7 Turbo moter wordt via veerkracht en inlaatspruitstukdruk geregeld. Wanneer je volgas geeft en de druk in het inlaatspruitstuk (na je gasklep) hoog is, dan druk hij de dump-valve dicht zodat er geen lucht kan ontsnappen en dus een maximale turbo-druk is gegarandeerd.
Gooi je het gas dicht dan krijg je een vaccuum in het inlaatspruitstuk en wordt de dump-valve opengetrokken en laat de turbo-druk af naar de inlaatbuis na de luchtmassameter.
Wanneer je met constante snelheid rijdt wordt de turbo-druk die over is lichtjes afgelaten.
De dump-valve dient er in dit geval dus eigenlijk voor om de druk voor en na de gasklep (nagenoeg) gelijk te houden. En hogere inlaatdruk dan je daadwerkelijk nodig heb werkt namelijk alleen maar tegen. Je kunt het zo zien dat de turbo in principe als rem werkt.
setsunakaede;37740 schreef : VAG auto's hebben daar ook last van..., daar is nu een dumpvalve voor ontwikkeld die 70% terug de buis in mikt en 30% weggooit voor het PSSSSCCCHT
Uh wat zijn VAG-auto's eigenlijk :woops:
Ik neem aan dat die het zelfde principe hebben als de 1.7 turbo injectie motor van m'n 460. Ik heb er persoonlijk ook aan zitten denken om zoiets te maken. Alleen hoe.............? Extra dump-valve bijplaatsen en de boel zo afstellen dat 30% via de extra dump-valve af wordt gelaten en de rest terug in de inlaat laten gaan?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Gisteren de motortjes (de 1.7 en de 1.7 turbo) eens naast elkaar gehangen. Daarna de carterpannen er eens onderuit gehaald.
Hierbij heb ik geconstateerd dat de olie-aanzuigkanalen precies even hoog zitten bij allebei de blokken. Althans, ze hebben allebei hetzelfde onderdeelnummer, dus dat wordt geen probleem.
Wel leuk was dat er in de carterpan van 't 340 1.7 blokkie een flinke laag pek zat. 't leek wel of ze d'r 3 vetpatronen in leeg hadden gedrukt. Over de gehele bodem zat een laag van zo'n 1,5 centimeter 100% zuivere t*ringzooi :yesyes:.
Even netjes schoongemaakt in de spoelbak en morgen kan hij er met een randje kit op gemonteerd worden. Daarna nog even een nieuwe distributieriem, multi-v-belt en de motorsteunen plaatsen en hij is klaar om in de 343 gehangen te worden.
Morgen weer eens foto's maken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
De carterpan zit eronder. Al denk ik dat ik rekening moet gaan houden wanneer ik hem afvul met olie aangezien de huidige peilstok niet gemaakt is voor deze carterpan.
Vervolgens heb ik de motorsteunen gemonteerd.
De distibutieriem is vervangen. Wat me opviel is dat bij deze riemen de merktekens op de riem staan, en nergens op het blok. Nog nooit gezien/van gehoord. Ook zit er geen automatische spanner op. Een maat van me (automonteur) zei dat wanneer je de riem over de langste richting een, bij geringe kracht, kwartslag kunt torsen, dan staat hij strak genoeg.
Daarna heb ik de dynamo van de 340 1.7 gemonteerd en de krukaspoelie vervangen. Dit omdat de multi-v-belt van de 460 een groef breder is dan die van de 340. Aangezien er nu geen stuurbekrachtigingspomp op zit zou een 460 multi-v-belt te lang zijn. Nu kan ik die gewoon van een 340 1.7 gebruiken.
Vervolgens even aandacht besteed aan de koppeling. Het viel me op dat de drukgroepen van het 340 1.7 en het 1.7 turbo bijna hetzelfde lijken te zijn. Ik neem alleen aan dat die van de turbo meer veerkracht hebben.
De koppelingsplaat van de 460 heeft een andere vertanding, die kon ik dus niet gebruiken. Nu zit de koppelingsplaat van de 340 1.7 erin. Even het koppelingshuis monteren liet mij concluderen dat ook de bouten ook van de 340 gebruikt moesten worden.
Na wat geprul en gehamer: het past!
Nu wordt het nog een paar weken wacht totdat de boel ingebouwd kan worden in de 343. Er is namelijk een feestje op komst in m'n werkplaats Dus alle rommel moet naar buiten.
Daarnet heb ik nog eens een stukje over de veerpootbrug gelezen. Scheelt dat nu echt zoveel in wegligging? Anders zal ik er ook eens even 1 gaan maken denk ik.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.